Dålig pelletskvalite från Agrol. Fler än jag ?

nomac
Frö

Inlägg av nomac »

Fått från Agrol 3 ggr de 2 sista bara skit, mycket spån o mycket sintring i koppen, har reklamerat hela lasset denna gång får se vad som händer.
De ska skicka ut en tekniker i veckan och kolla på spånet..
Reidar
Gallringsobjekt

Hård pellets och stabil kvalitet

Inlägg av Reidar »

Tänk om man kunde välja kvalitet på pelletsen; medium/hård/extra hård. Jag har de senaste månaderna läst hundratals inlägg där problemet är för mycket spån. I den här tråden framgår också att Agrol inte verkar hålla jämn kvalitet. Spån är ett stort problem för många av oss. De flesta tillverkar pellets av sågspån och hyvelspån. Några få blandar i hyggesavfall (Helsingepellets, Solett Biopellets). Kvistar och bark påstås ge hårdare pellets, men mer aska.

Pellets har blivit en stor artikel på marknaden. Det skulle behövas kontinuerliga undersökningar typ "bäst i test" för att pressa leverantörerna att inte slarva med kvaliten. Jag skulle vilja ha möjlighet att välja extra hård pellets om det passar min anläggning. Hårdare pellets skulle bättre klara av att hanteras som bulk. Just nu kör jag med Boo Forssjö som väl kan anses som medium.
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
luppg
Stor entusiast!

Re: Hård pellets och stabil kvalitet

Inlägg av luppg »

Konstigt det där med Agrol, hämtade en pall förra veckan och den var den finaste på säkert 6 mån, inget spån alls, väldigt fin pellets... men det är ju bra om man klagar om man får en lass med skräp, med dessa priser...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Rookie
Gallringsobjekt

Skillnad på folk och fä, skillnad på säck och bulk

Inlägg av Rookie »

Tror att det finns en rad olika faktorer som spelar in om vi snackar pelletskvalitet och funktionalitet.

Den som köper i säck och jublar över att det inte finns några större pulvermängder i dessa leveranser måste inse att det är ganska vanligt oavsett tillverkare att just säckar och mindre behållare inte innehåller lika mycket pulver eller spån som när en bulkbil sprutar in pellets med högt tryck i pelletsförråd. (Jag har hängt upp gummiduk och har optimala förhållande för att motverka dessa negativa aspekter. Har ändå under mina senaste leveranser fått ansenliga mängder pulver. Anser att det måste bero på helt andra faktorer eftersom brinntiden varit extremt kort samt att pulvermängden överstigit mina förväntningar trots att jag enligt Lantmännen har de bästa förhållanden med avseende på pelletsförrådets utformning och placering.)

När det gäller pelletskvalitet i övrigt så är det svårt för mig att säga varför brinntiden nästan halverats och förrådet gapat tomt efter mycket kort tid. Men det lutar ju åt att pelletskvaliten inte håller måttet alls längre.
Cold day in hell
nomac
Frö

Inlägg av nomac »

Har också ett ganska optimalt förråd, men agrol tror nog att det kan vara förrådet som gör att det spånar sig.
Fast jag har fått från de tidigare då har det varit nästan spånfritt samt att pelletsen varit hård o fin.
Nu är den kort och mjuk med en massa spån
Det gör att skruven inte kan mata fram det utan det packar sig i skruven fast man har den värsta skruven så orkar den inte.
Rookie
Gallringsobjekt

Agrol Pellets Mjukare

Inlägg av Rookie »

Hej!

Jag upplever lite som du att de är snabba på att skylla på kunderna för att deras pellets emellanåt håller lägre kvalitet än tidigare. Känns ganska surt!
Cold day in hell
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har också tidigare använd Agrol (f.d brikettenergi) med varierat resultat. Kvaliteten skiljer mellan gångerna. Senaste fyllningen var Laxåpellets enl. beställning men på följesedeln stod något annat så jag vet inte vad jag har i förrådet men det är iallafall en hel del finmaterial i pelletsen. Men både förrådsskruv och brännare "klagar" inte utan det är mitt luftmatningssystem som är känsligt för stor andel finmaterial (filtret i sugaren tätnar....).
Förrådet kan nog påverka lite grann men den största "boven" är nog han (har aldrig sett eller hört talas om någon "hon") som sköter bulkbilen och dess blåstryck. De senaste påfyllningarna har jag inte varit hemma men grannarna, som är pensionärer, sa att det gick kvickt att fylla förrådet........

Det var någon som skriv här på forumet att det skall minst ta ca en halvtimme att fylla 3 ton pellets i ett förråd. Går det snabbare så är risken stor att det blir onödigt mycke spån. Vid nästa fyllning skall jag försöka vara hemma och ta tiden på fyllningen. Har dessutom fått tips på en leverantör som "tar sig tid" att fylla förrådet "lugnt".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Roli!Det borde krävas på fakturan...1 pelletsmängd ..2 Tid för på fyllning..
Kanske en ide för er bulkare i framtiden...Då är det ett bevismaterial....om man inte är hemma....Bara en tanke

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
nomac
Frö

Inlägg av nomac »

Var hemma sist de fyllde och pratade med chaffören och han sa att de max fick köra med 1 bar.
Men kan man trycka ihop pelletsen med fingrarna så e det nog ingen vidare kvalitet.
Skriv svar