Rökgas spjäll

Sundström
Prima virke

Rökgas spjäll

Inlägg av Sundström »

Hej. Jag har en ide som jag tänkte höra om någon tycker det är genomförbart, tänke sätta ett vridbart spjäll nere i rökröret som skulle styras av en spjällmotor som får spänning från pelletsbrännarns termostat. innan han har tänt så skulle ju spjället hinna öppna , om inte spjället skulle öppna skulle ett gränsläge föregla ett relä som skulle bryta strömmen till brännaren. Detta för att slippa få kallgenomdrag i pannan.
Hadet
Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Har funderat på något liknanade men inte kommit på hur man skulle göra för att den ska hinna öppna en stund innan den tänder.
deleted
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Viss försiktighet bör ju iaktagas, om spjället skulle paja i stängt läge och brännaren går igång så kan det gå åt helvete.

Om man nu ska göra det så skulle det nog vara någon fjäderbelastad historia som öppnar vid spänningsbortfall eller liknande och att den måste ha spänning för att vara stängd, kanske med en solenoid eller liknande.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Sundström
Prima virke

Inlägg av Sundström »

Hej. strömavbrott ja, hm :? batteribackup kanske svårt fall kanske, men det ska nog gå att klura ut, :?: luftcylinder som spjällmanöver kanske
H
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Om man stänger spjället helt, så kan det bildas gengaser från det som ligger och glöder i brännaren och det kan ge en smäll.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Som Rol-bi säger så är det som gjort för att få gengassmällar. :evil:

Alla har väl en sotlucka i skorstensstocken. Byt ut sotluckan mot en tunnare plåt och låt ett dragande relä rycka upp hela sotluckan så fort som brännaren stannat. Detta minskar draget genom pannan. Kan kombineras med ett vridbart spjäll som täcker inloppet till brännarens fläkt när brännaren är i pausläge. Det spjället bör ha en timerfunktion så att brännaren får vädra ur innan spjället stängs.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
sm7tjc
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Jag har funderingar på en betydligt "mildare" version. Tanken var att strypa tilluften till pannrummet genom att sätta någon slags motordriven lucka på friskluftsventilen till pannrummet. Det borde väl inte vara så farligt?

Effekten blir ju inte så kraftig. Det lär ju läcka in en hel del luft ändå (från övriga källarutrymmen).
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Torsten skrev:Som Rol-bi säger så är det som gjort för att få gengassmällar. :evil:

Alla har väl en sotlucka i skorstensstocken. Byt ut sotluckan mot en tunnare plåt och låt ett dragande relä rycka upp hela sotluckan så fort som brännaren stannat. Detta minskar draget genom pannan. Kan kombineras med ett vridbart spjäll som täcker inloppet till brännarens fläkt när brännaren är i pausläge. Det spjället bör ha en timerfunktion så att brännaren får vädra ur innan spjället stängs.
Problemet då blir att draget genom skorstenen kommer att resultera i en enorm "ventilation" i pannrummet och all luft som kommer in värms upp på bekostnad av tempen i pannrummet.

Kommentar till "styrt spjäll i skorstenen"
Vid ett ev strömavbrott så stannar ju även brännaren så det bör inte vara ett problem eller säkerhetsrisk.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Rayyan skrev:
Torsten skrev:Som Rol-bi säger så är det som gjort för att få gengassmällar. :evil:

Problemet då blir att draget genom skorstenen kommer att resultera i en enorm "ventilation" i pannrummet och all luft som kommer in värms upp på bekostnad av tempen i pannrummet.

Kommentar till "styrt spjäll i skorstenen"
Vid ett ev strömavbrott så stannar ju även brännaren så det bör inte vara ett problem eller säkerhetsrisk.
Hej
Denna lösning på dragbegränsning har det Tyska företaget som tillverkar
dragbegränsare redan!

Min egen utforskning i ämnet motorstyrd dragbegränsare är följande!!

SVAR: I normalt vindstilla ute fungerar det med plc styrd dragbegränsare
men vid blåsigt väderförhållande fungerar inte motorstyrt spjäll
utan här kan kraftiga hastiga udertrycks svängningar uppstå.
Pellets brännare behöver lungt och jämnt drag för att inte störa förbränningen.

Den luft som finns i pannrumet blir vinst i förhållande till de varma rökgaser som annars skulle sugits igenom pannan med de högre förluster
de för med sig.

Med andra ord varför strula till det när en vanlig Dragbegränsare
gör ett nära perfekt jobb,

Det finns bra dragbegränsare på maknaden !
Det finns anläggningar som sparar upptill 30 % pellets
med en bra Dragbegränsare.

Här är det viktigt att välja en dragbegränsare i rätt storlek till anläggningen i fråga !

Vad som bestämmer storlek på dragbegränsare är
Pannans EFFEKT i kW
Skorstenens AREA
Skorstenens HÖJD i METER mätt ifrån pannans anslutning till skorstens muren och till skorstenens topp.

För att spara skorstenen bör en huv vara på toppen också som regnskydd!

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Fråga till Olle 45:

Du verkar ha bra koll på det här så därför vill jag ventilera lite tankar.

Om man tar brännarens förbränningsluft direkt utifrån isf via pannrummet så behöver man inte "elda upp" luft som man har värmt upp.

Om man jämför med t.ex en gasolvärmare så behöver den inte ett drag såsom ved och pelletseldning.
Gasolvärmaren värmer redan från det att lågan tänds medan eldning med ved och pellets faktiskt förbrukar en hel del värme under startfasen och även under drift.

Beakta att det drag vi har i skorstenen faktiskt är den svinkalla luft som kommer utifrån och som vi har värmt upp för dyra pelletspengar.

En annan tanke skulle kunna vara att dragbegränsaren får luft direkt utifrån. Det skulle förmodligen kyla skorstenen för mycket med kondensrisk som följd.
Bara lite filosofiska tankar från mig

Ha en bra dag!
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag läste nånstans att dragluckan även utgör några % förluster just genom att uppvärmd pannrumms luft ventileras ut ur skorsten, Men det blev vinst genom bättre förbränning..

Undrar om inte sm7tjc fundering är smartaste lösningen, Men det måste ju va säkert oxå så den öppnar o stänger då den ska... :roll:

Annars en trång pipa som har dåligt drag o en undertrycksstyrd rökgasfläkt.. :wink:
Men det gör ju att man får elförbrukning på fläkten samt att det inte va nån billig lösning tycks jag minnas, Så bästa lösningen är nog fortfarande motdragsluckan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

André skrev:Jag läste nånstans att dragluckan även utgör några % förluster just genom att uppvärmd pannrumms luft ventileras ut ur skorsten, Men det blev vinst genom bättre förbränning..

Undrar om inte sm7tjc fundering är smartaste lösningen, Men det måste ju va säkert oxå så den öppnar o stänger då den ska... :roll:

Annars en trång pipa som har dåligt drag o en undertrycksstyrd rökgasfläkt.. :wink:
Men det gör ju att man får elförbrukning på fläkten samt att det inte va nån billig lösning tycks jag minnas, Så bästa lösningen är nog fortfarande motdragsluckan..
Hej André
Alltid kul med folk som tänker !!!
Lite om mina egna upplevelser i ämnet.
Men det är också lätt att bli blind av egna tankar och inte se verkliheten,
Vet att täppa till panrumets tilluft ställer till probem vid oljeedning
i form av syrebrist som i sin tur kan medföra oförbränd parafin kondenserar i pannan och i skorstenen med en följd att det kan uppstå
typ soteld, jag har själv sett 2 sådana bränder på grund av syrebrist till förbränningen.

Det kan tänkas att även bakbrand kan uppstå vid felaktig syretillförsel.

Samma gäller väl pelletseldning vid förlåg syretillgång fast här blir det sot och tjärliknande avfall .

Jag tror på en bra Dragbegränsare som den billigaste och smartaste lösningen den är enkel lätt skött och fungerar utan ström.
den drar ju inte ut pannrumets värme någon längre tid heller.
Och bara den mängd som går åt för att kompensera så rätt drag hålls!

Det är tilåtet att rätta mig om jag tänkt fel i ämnet !

MVH
Ruben
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Olle45 skrev:
André skrev:Jag läste nånstans att dragluckan även utgör några % förluster just genom att uppvärmd pannrumms luft ventileras ut ur skorsten, Men det blev vinst genom bättre förbränning..

Hej André
i form av syrebrist som i sin tur kan medföra oförbränd parafin kondenserar i pannan och i skorstenen med en följd att det kan uppstå
typ soteld, jag har själv sett 2 sådana bränder på grund av syrebrist till förbränningen.

Samma gäller väl pelletseldning vid förlåg syretillgång fast här blir det sot och tjärliknande avfall .

Jag tror på en bra Dragbegränsare som den billigaste och smartaste lösningen den är enkel lätt skött och fungerar utan ström.

MVH
Ruben
Hej Olle.

Ditt senaste inlägg riskerar att jag har ångest resten av mitt liv. Var mina funderingar så tokiga att det inte var värt att svara på?

Markerar i ditt svar till Andre att det är kul med folk som tänker!!!

Hur som helst, ha en bra dag!
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Rayyan: visst kan man ta uteluften direkt till brännaren och med lite mekande skulle det helt säkert gå att även leda den till dragstabilisatorn.

Det finns dock ett krux med det: ingen ventilation i källaren!

I mitt fall skulle källaren bli otrevlig att vara i så det är en pris jag måste betala för att ha bra miljö i källaren där jag har mitt kontor.

Jag skulle även tro att summan ville bli högre förlust då det blir kallare luft genom pannan = större förlust.

Ska man begränsa förlusten tror jag att man kan använda en stängande lucka i brännaren som stoppar luftgenomströmning... MEN den får bara begränsa flödet, inte stoppa det helt!

Detta vill betyda att ett stort drag i skorstenen suger rumsvarm luft från dragstabilisatorn och lite genom pannan, den blir alltså inte lika nerkyld.

Vid att inte stänga helt för genomströmningen i pannan borde evt. gengaser kunna luftas ut innan de når ett kritisk nivå och stängningen måste självklart styras ihop med brännaren.

Man kan nog spara lite på det vis men jag är osäker på hur mycket, jag tror inte att det är mer än akademiska värden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Rayyan skrev:
Olle45 skrev:
André skrev:Jag läste nånstans att dragluckan även utgör några % förluster just genom att uppvärmd pannrumms luft ventileras ut ur skorsten, Men det blev vinst genom bättre förbränning.

Hej André

MVH
Ruben
Hej Olle.

Ditt senaste inlägg riskerar att jag har ångest resten av mitt liv. Var mina funderingar så tokiga att det inte var värt att svara på?

Markerar i ditt svar till Andre att det är kul med folk som tänker!!!

Hur som hels, ha en bra dag!
Hej André
Förlåt det är jag som kanske är blind i mitt tänkande ibland! inte till dig André den meningen skrevs.
denna meningen var avsedd till mina egna tankar !!
Det var inte min mening att såra dig!

Dåligt formulerat , inte så bra !

Som min far sa på 50 talet det är roligare ju svårare det är.
Ja ja vet inte om jag håller med om det heller.

Att jag inte svarar ibland så berot det på att jag jobbar mycket.
Det är ju så när man tycker om sitt jobb min sambo klagar på att jag jobbar för mycket också, är det inte värme så är det vatten och hydrofor och djupvattenpumpar . oki
jag skriver mer senare
MVH
Ruben
Skriv svar