Ni med ackumulatortank...
Ni med ackumulatortank...
Jag håller på med en grej och ett "spin off" är att mäta temperaturer "i mängder" vid behov. Jag har tidigare gjort ett program till fjärrvärmeverket här i stan som samlar ihop temperaturerna i ack-tanken och presenterar dessa som en samlat procentuell "fyllning", baserat på att den är ordentligt skiktat.
Nåväl, här kommer frågan:
Är det intressant att kunna mäta ett antal punkter och presentera dom på något vis?
Vilket vis då?
Hur många punkter?
Är man igång kan det ju även vara ganska enkelt att bygga in en (eller fler) termostatfunktion som man kan ställa till att "när givare X går under Y°C slår den på och när givare W går över Z°C går den av".
Jag tänker en byggsats med dessa, "valfritt" antal sensorer på och en reläutgång, kanske ett par stycken till lite olika funktioner.
Justering av funktioner sker via en serieport med ett lämpligt program i en PC, självklart ska det vara med fullt öppen protokoll för hempulare som vill ha roligt.
Sensorerna jag funderar på tål upp till 120°C och ger en upplösning på 0,5°C med en noggrannhet på 2°C. Man kan såklart använda sensorerna till att mäta en mängd olika punkter, det behöver inte att vara en ack. tank.
Är detta intressant?
Det blir inte verklighet på direkten, jag har rikligt att göra för tillfället men om det är intressant kommer jag att påbörja projektet så smått.
Nåväl, här kommer frågan:
Är det intressant att kunna mäta ett antal punkter och presentera dom på något vis?
Vilket vis då?
Hur många punkter?
Är man igång kan det ju även vara ganska enkelt att bygga in en (eller fler) termostatfunktion som man kan ställa till att "när givare X går under Y°C slår den på och när givare W går över Z°C går den av".
Jag tänker en byggsats med dessa, "valfritt" antal sensorer på och en reläutgång, kanske ett par stycken till lite olika funktioner.
Justering av funktioner sker via en serieport med ett lämpligt program i en PC, självklart ska det vara med fullt öppen protokoll för hempulare som vill ha roligt.
Sensorerna jag funderar på tål upp till 120°C och ger en upplösning på 0,5°C med en noggrannhet på 2°C. Man kan såklart använda sensorerna till att mäta en mängd olika punkter, det behöver inte att vara en ack. tank.
Är detta intressant?
Det blir inte verklighet på direkten, jag har rikligt att göra för tillfället men om det är intressant kommer jag att påbörja projektet så smått.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumshärskare!
Det vore helt klart roligt.
Kolla in vedprofilens loggningar. på http://www.afabinfo.com/
Nått sånt skulle vara roligt att ha
Kolla in vedprofilens loggningar. på http://www.afabinfo.com/
Nått sånt skulle vara roligt att ha
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Klart att en sådan sak skulle vara roligt att ha.
Frågan är bara hur mycket det kommer att kosta att ha roligt.....
Lite svårt att säga hur mycket en dylik pryl får kosta för att man skall investera när man inte riktigt vet vad den skall/kommer att prestera.
Frågan är bara hur mycket det kommer att kosta att ha roligt.....
Lite svårt att säga hur mycket en dylik pryl får kosta för att man skall investera när man inte riktigt vet vad den skall/kommer att prestera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumstomte!
Re: Ni med ackumulatortank...
Ja, det är ju en standard termostat med 2 givare.Icecap skrev: Är man igång kan det ju även vara ganska enkelt att bygga in en (eller fler) termostatfunktion som man kan ställa till att "när givare X går under Y°C slår den på och när givare W går över Z°C går den av".
Jag skulle behöva en termostat som mätte förbrukningen för att kunna förutsäga när brännaren behöver startas. Låt säga att jag har givare X mitt på tanken och W på 2/3. När X går under Y°C startas tidtagning, när sedan W går under Y°C så vet man hur länge den översta tredjedelen räcker (om man antar att förbrukningen än någorlunda konstant). Kalla tiden mellan X och W för t.
De tidskonstanter jag skulle vilja ställa in är:
t1=En tidskonstant för hur lång tid det tar för pannan att komma upp i temp och börja ladda.
t2=En extra tidskonstant för marginal
t3=Maximal fördröjning
Brännaren ska då startas med en tidsfördröjning som är t-t1-t2 dock max t3.
Ytterligaren en givare skulle sitta i toppen på tanken och om den går under Y°C så ska brännaren startas omedelbart.
När laddningen startat ska den pågå till givare X går över Z°C.
Samma funktion skulle kunna användas för att tala om för vedeldare när det är dags att 'peta in en pinne'.
Komplicerat? Ja! Men med standardkopplingen med bara två givare så måste man kompromissa. Sätter jag tillslagsgivaren på 2/3 höjd så har jag ett dygns förbrukning kvar i tanken sommartid, men vintertid är det bara en timmes förbrukning kvar då brännaren startar.
Funktionen behöver tänkas igenom mer och jag tror tyvärr inte att det finns en marknad för den. Det som säljer är enkla prylar som man lätt förstår och inte kostar för mycket. Men det skulle vara kul att bygga den till sig själv, om man hade haft tid.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Nu har jag haft en hel del att göra men jag pratar i detta om att man kan ha 10-15 sensorer.
Man kanske ska expandera systemet till att ha en (eller fler) timerfunktion och sedan lägga in ett script som medger att man kan programmera funktionen själv.
Man kanske ska expandera systemet till att ha en (eller fler) timerfunktion och sedan lägga in ett script som medger att man kan programmera funktionen själv.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Jag tänkar mig att det ska finnas en serieport på den (RS232) som man ska kunna läsa via t.ex. PC och självklart ska protokollet vara beskrivit så att dom som kan och vill kan göra egna program som de kan "leka" med.
Men jag ska försöka få lite tid till detta, som det är nu är tid en bristvara.
Men jag ska försöka få lite tid till detta, som det är nu är tid en bristvara.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Bara att man slipper ha en PC igång hela tiden är ett stooort plus.
Om tex värmepumpsloggern haade varit en fristående logger som man kunde koppla upp mot PC och tanka ur så hade jag redan haft minst en
Har du funderat på USB? RS232 håller på att försvinna och man måste köpa en usb-rs232 konveterare.
mvh
Om tex värmepumpsloggern haade varit en fristående logger som man kunde koppla upp mot PC och tanka ur så hade jag redan haft minst en

Har du funderat på USB? RS232 håller på att försvinna och man måste köpa en usb-rs232 konveterare.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Jag har funderat på USB men förkastat det!
Med RS232 kan man köra minst 12m och med skapligt kabel upp till 20m och det är anledning nog.
USB kan köra ... är det 5m och sedan måste det repeater på...
Jag använder serieport till nära nog alla system jag tillverkar som kan kommuniceras med och jag har bara 1 dator med 1 "riktig" serieport, resten använder USB<->COMx-adapter och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag flashar till och med min Janfire NH-brännare via en USB-dongel och jag har 15m kabel dit och det fungerar problemfritt.
Med RS232 kan man köra minst 12m och med skapligt kabel upp till 20m och det är anledning nog.
USB kan köra ... är det 5m och sedan måste det repeater på...
Jag använder serieport till nära nog alla system jag tillverkar som kan kommuniceras med och jag har bara 1 dator med 1 "riktig" serieport, resten använder USB<->COMx-adapter och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag flashar till och med min Janfire NH-brännare via en USB-dongel och jag har 15m kabel dit och det fungerar problemfritt.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det som man funderar över är hur höga temperaturer denna klarar av att mäta. Annars så är en sådan här lösning suverän.
Jag har inte sett några av dessa system som har typ PT1000 givare som klarar av högre rökgastemperaturer, utan dom mest använda givarna till dessa system har en begränsning på 120 grader. Med PT givare blir det då dock mer som måste komma till mellan för att överföra signalerna.
Kanske du IceCap kan svara på när du har tid över.
Jag har inte sett några av dessa system som har typ PT1000 givare som klarar av högre rökgastemperaturer, utan dom mest använda givarna till dessa system har en begränsning på 120 grader. Med PT givare blir det då dock mer som måste komma till mellan för att överföra signalerna.
Kanske du IceCap kan svara på när du har tid över.
Använder man en DS18S20 som sensor kan man ha ett större antal på samma bus vilket sänker priset avsevärd.
Då varje sensorkrets har ett eget unikt serienummer kan man enkelt montera en åt gången, detektera dom och ge dom "namn" osv.
Det är fördelen.
Nackdel då?
Mätar bara temperatur upp till 125°C, har 0,5°C i upplösning.
Att använda PT100/PT1000 är bra ur höga temperatur-hänseende men elektroniken blir ganska avancerat om man ska ha många sensorer, det betyder att det blir dyrare vilket gör att hela idéen faller.
Då varje sensorkrets har ett eget unikt serienummer kan man enkelt montera en åt gången, detektera dom och ge dom "namn" osv.
Det är fördelen.
Nackdel då?
Mätar bara temperatur upp till 125°C, har 0,5°C i upplösning.
Att använda PT100/PT1000 är bra ur höga temperatur-hänseende men elektroniken blir ganska avancerat om man ska ha många sensorer, det betyder att det blir dyrare vilket gör att hela idéen faller.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Huga, vilket pris! Då är det billigare för mig att köpa en solstyrning till från TA. Loggar har jag redan som klarar 2 enheter. Då får jag 6 givare för under 2000:- och kan även köra PT-100 eller flödesmätare om jag vill.Byggsmén skrev:Detta kanske hade kunnat varit något: Mät temperaturen utan dator
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör