Misslyckad start då det blåser ute

Skriv svar
trilenium
Gallringsobjekt

Misslyckad start då det blåser ute

Inlägg av trilenium »

Hej!

Har lite problem med att min Viking Bio-brännare får misslyckad start då det är blåsigt ute.

Är det som behövs en dragbegränsare eller kan man komma förbi detta problem på annat sätt?

Öppnar jag "sotluckan" för skorstenen till hälften, så försvinner problemet. Vet att det dock inte är en särskilt bra långsiktig lösning...
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

När du öppnar sotluckan så simulerar du en dragbegränsare,så jag tror att en sådan skulle hjälpa dig.När det blåste här i veckan så såg jag att min dragbegränsare stod öppen när det blåste,så på det viset så drar den pannrumsluft(varm) in i skorstenen och får då bättre drag.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan och välkommen hit trilenium
Har du läst våra regler ?

3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
trilenium
Gallringsobjekt

Inlägg av trilenium »

Jag uppdaterade min profil tidigare, och trodde det var i signatur man skulle skriva in denna info. Dock syntes inget i mitt meddelande. Exakt var i profilen ska man då skriva det?

Edit:

Nu syns det. Konstigt det inte gjorde det innan, för jag hade läst "samma" inlägg på andra forumtrådar som jag nu fick skickat till mig och fixat detta i min profil.
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Har du testat inställningen "högt drag"?
deleted
trilenium
Gallringsobjekt

Inlägg av trilenium »

Danne82

Jag ändrade till den inställningen förra veckan faktiskt, efter att ha läst igenom manualen en gång till.

Har inte blåst tillräckligt än för att jag ska veta om det funkar, men idag onsdag har det lovats ganska hård vind *hurra* =)

Men ska nog installera dragbegränsare ändå. Den inställningen för brännaren gör väl egentligen bara att den förhoppningsvis inte får misslyckad start, eller har jag fel där?

Med en korrekt dragbegränsare kan man spara upp till 30% av sin pelletsförbrukning...
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Hustemperatur ca. 20 C
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

trilenium skrev:Danne82

Jag ändrade till den inställningen förra veckan faktiskt, efter att ha läst igenom manualen en gång till.

Har inte blåst tillräckligt än för att jag ska veta om det funkar, men idag onsdag har det lovats ganska hård vind *hurra* =)

Men ska nog installera dragbegränsare ändå. Den inställningen för brännaren gör väl egentligen bara att den förhoppningsvis inte får misslyckad start, eller har jag fel där?

Med en korrekt dragbegränsare kan man spara upp till 30% av sin pelletsförbrukning...
Klart du skall ha en dragbegränsare....Helst på en viking bio ..skall ingå i priset....sen är det nog bra för brännarröret också :wink:
Borde ingå i alla brännarköp...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
trilenium
Gallringsobjekt

Inlägg av trilenium »

Blåser ordentligt idag, o brännaren kör på! Verkar funka bra med inställningen.

Ja, gällande dragbegränsare så jag håller på och kollar lite nu. Värmebaronen har en dragbegränsare som man sätter i rensluckan till skorstenen.

Funkar detta bra eller är andra typer av dragbegränsare mycket bättre?
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Hustemperatur ca. 20 C
Falk
Späd planta

Inlägg av Falk »

kolla på den här.
http://www.dinvvsbutik.se/dragluckatige ... 52525.html
Den har jag istallerat och fungerar bra. Dessutom hittar du nog den inte billigare på något annat ställe.
CTC Elkombi -86
Viking Bio -06
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

trilenium skrev:Värmebaronen har en dragbegränsare som man sätter i rensluckan till skorstenen.

Funkar detta bra eller är andra typer av dragbegränsare mycket bättre?
Vet inte exakt vilken dragbegränsar du syftar på. Men jag fick en som jag tror hette "dragex" (guldfärgad) när jag köpte min Star-panna (Värmebaronen). Och det var en helt idiotisk konstruktion. Den sotat igen på så sätt att det till slut inte gick att reglera draget. Inställningsratten kärvade helt enkelt fast då tyngden satt på en reglerpinne på insidan och som därmed blev påverkad av sot/värme.

Köpte istället en Tigex och den fungerar utmärkt.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
ängholmare
Frö

Inlägg av ängholmare »

Jag har samma problem, dvs min Viking Bio har väldigt svårt att tända då det blåser ordentligt. Jag har dock redan dragregulator (Tigex25) men det verkar inte räcka för att kompensera draget. Blåser det ordentligt susar det ordentligt i pannan så det är kanske inte så konstigt att brännaren har svårt att tända :(

Hoppades på förbättring då jag nydligen satte in insatsrör med minskad area på rökkanalen men om det blivit någon förbättring är den nog marginell.

Är det någon som har några andra ideer på åtgärder? Har funderat på om dragluckan borde vara större(alt 2 st) eller om det finns något man kan mickla med i pannan (ctc1100) för att reglera draget.
CTC1100, Viking Bio,
Tigex 25, insatsrör furan flex
130m2 enplansvilla med källare
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

ängholmare skrev:Jag har samma problem, dvs min Viking Bio har väldigt svårt att tända då det blåser ordentligt. Jag har dock redan dragregulator (Tigex25) men det verkar inte räcka för att kompensera draget. Blåser det ordentligt susar det ordentligt i pannan så det är kanske inte så konstigt att brännaren har svårt att tända :(

Hoppades på förbättring då jag nydligen satte in insatsrör med minskad area på rökkanalen men om det blivit någon förbättring är den nog marginell.

Är det någon som har några andra ideer på åtgärder? Har funderat på om dragluckan borde vara större(alt 2 st) eller om det finns något man kan mickla med i pannan (ctc1100) för att reglera draget.
Om du inte mätt upp ditt drag, så hör dig för om du kan låna eller ta dit en installatör som mäter upp detta, det kan vara så att dragbegränsaren är för liten, eller fel justerad.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

ängholmare skrev:Jag har samma problem, dvs min Viking Bio har väldigt svårt att tända då det blåser ordentligt. Jag har dock redan dragregulator (Tigex25) men det verkar inte räcka för att kompensera draget. Blåser det ordentligt susar det ordentligt i pannan så det är kanske inte så konstigt att brännaren har svårt att tända :(

Du har väl brännarens funktion för högt drag inkopplad?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar