Brännarverkningsgrad..olika effekter..

ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

En liten fråga till som sagt,Tjänar man nåt på att ha många olika effekter eller räcker det att ställa in en effekt efter sin egen panna??

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Shakespeare skrev:
Olle45 skrev: Har huset / villan radiator med fläkt sänker dessa också förbrukningen i hus med vanliga tvåglas fönste ända upp till 25% ( vid framåt % räkning ) lite beroende på hur man räknar framåt blir högre % sats, baklänges blir lägre % sats vid baklänges räkning. Vid baklänges räkning drar man i från 20 % ifrån en känd förbrukning.
Intressant. Kan du förklara hur det fungerar? Jag förstår att man kan få ut högre effekt ur samma radiator med fläkt eller omvänt få ut samma effekt vid lägre DT men hur kan husets energibehov minska? Är det läckaget genom 2-glasfönsterna som minskar?
mvh
Jag chansar:
Kanske kan komforten med "fläktradiatorer" göra att man kan sänka totala temperaturen?

T.ex. golvvärme minskar förbrukning genom att man kan sänka inomhustemperaturen och ändå ha hyfsat varm om fötterna.

Spelar nog ingen roll i slutänden, en viss yta ska värmas upp och en viss energi går åt och...
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Rayyan skrev:
Shakespeare skrev:
Olle45 skrev: Har huset / villan radiator med fläkt sänker dessa också förbrukningen i hus med vanliga tvåglas fönste ända upp till 25% ( vid framåt % räkning ) lite beroende på hur man räknar framåt blir högre % sats, baklänges blir lägre % sats vid baklänges räkning. Vid baklänges räkning drar man i från 20 % ifrån en känd förbrukning.
Intressant. Kan du förklara hur det fungerar? Jag förstår att man kan få ut högre effekt ur samma radiator med fläkt eller omvänt få ut samma effekt vid lägre DT men hur kan husets energibehov minska? Är det läckaget genom 2-glasfönsterna som minskar?
mvh
Jag chansar:
Kanske kan komforten med "fläktradiatorer" göra att man kan sänka totala temperaturen?

T.ex. golvvärme minskar förbrukning genom att man kan sänka inomhustemperaturen och ändå ha hyfsat varm om fötterna.

Spelar nog ingen roll i slutänden, en viss yta ska värmas upp och en viss energi går åt och...
Hej det handlar inte om att sänka temperaturen besparningen finns ändå
med fläkt radiator.

Jag kan nämna att jag jobbat med luftburen värme sedan 1961
Kunder som upptäkte när de jämför olika uppvärmnings system
vatten radiator och varmluft uppvärmt i samma hus och besparningenvar ca 25% med varmluft buren värme, jag började att forska i ämnet själv
och hittade varför luftburen värme är 25 % billigare i uppvärmning

Jag kom på att det är glasytorna som stjäl värmen och fläkten gör att temperaturen sänks på luften som passerar fönstret här av vinsten.

Ja efteråt nu när jag har fasit i hand är det enkelt att förstå varför besparningen blev så stor.

Nu med dagens bättre energiglasfönster kanske inte besparningen blir lika stor. Jag själv har satsat på energi tvåglas + envanilg ruta
Lovar ett det är storskillnad på fönster o fönster!
Jag fräste ur fönsterbågen så det gick att fälla in tvåglaskassett och skruvade på en färdig målad vit trä ram som håller kassetten på plats
det blev kanonbra lösning.

Mitt liv är fyllt av värmande ide´r

Hinner nog inte med att utforska allt innan jag blir pensionär om jag nu hinner med att vara pensionär, ved ock pellets eldning går att utveckla mycket än.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

ronald skrev:En liten fråga till som sagt,Tjänar man nåt på att ha många olika effekter eller räcker det att ställa in en effekt efter sin egen panna??

Mvh ronald
Hej Roland
Svaret är ja det är vinst att tillföra olika effekter i harmoni med ute väder och temperatur.

Varför det är så har jag inte kollat upp

För närvarande håller jag på att utvärdera värmepumpens besparnings
effekt det med invertersystem jobbar med olika tillförd effekt här syns direkt ett högre utbyte av tillförd effekt med denna teknik.

Det kan vara så att med högre tillförd effekt blir förlusterna större
än när den tillförda effekten är mer avpassad efter behovet.

Skickar med en mycket intresant länk.

http://www.intercooler.fi/steamcastle/? ... rning&l=sv

Det som beskrivs här testade jag på 70 talets början gengas blålågeteknik
och fenomen som uppstår vid ca 850°C, jag tillverkade mig en vedgas generator ledde bränbar gas i rör som fick brinna ca 5 meter ifrån gengas generatorn. Vist går det att elda ved och vi vet att den brinner på vanligt sätt men det är slöseri med energi. vedgas brinner vid olika temperaturer och i flera faser och här behövs fler sekundär luftinsläpp för det skall fungera.

MVH
Ruben
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ruben,
Du har inte svarat på hur 1,5-3kWh kan räcka till varmvatten!
Per dygn och familj, per dygn och person, eller per dush, eller menar du kW, eller...
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Olle45 skrev:
Rayyan skrev:
Shakespeare skrev: Intressant. Kan du förklara hur det fungerar? Jag förstår att man kan få ut högre effekt ur samma radiator med fläkt eller omvänt få ut samma effekt vid lägre DT men hur kan husets energibehov minska? Är det läckaget genom 2-glasfönsterna som minskar?
mvh
Jag chansar:

Hej det handlar inte om att sänka temperaturen besparningen finns ändå
med fläkt radiator.

Jag kan nämna att jag jobbat med luftburen värme sedan 1961
Kunder som upptäkte när de jämför olika uppvärmnings system
vatten radiator och varmluft uppvärmt i samma hus och besparningenvar ca 25% med varmluft buren värme, jag började att forska i ämnet själv
och hittade varför luftburen värme är 25 % billigare i uppvärmning

Jag kom på att det är glasytorna som stjäl värmen och fläkten gör att temperaturen sänks på luften som passerar fönstret här av vinsten.

Ja efteråt nu när jag har fasit i hand är det enkelt att förstå varför besparningen blev så stor.

Nu med dagens bättre energiglasfönster kanske inte besparningen blir lika stor. Jag själv har satsat på energi tvåglas + envanilg ruta
Jag fräste ur fönsterbågen så det gick att fälla in tvåglaskassett och skruvade på en färdig målad vit trä ram som håller kassetten på plats

Mitt liv är fyllt av värmande ide´r

Hinner nog inte med att utforska allt innan jag blir pensionär om jag nu hinner med att vara pensionär, ved ock pellets eldning går att utveckla mycket än.

MVH
Ruben
0

Om luftburen värme skulle minska energiförbrukningen med 25 % så fattar jag inte varför inte alla har det systemet.

Troligen skulle vi få ett direktiv från högre ort (regeringen) att sluta med all annan verksamhet för uppvärmning.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

om man har för liten effekt var det nån som skrev gick pannan i ett ,,det är därför jaa ursäkta envisas med att en effekt som pannan och brännaren ger en perfekt förbränning =Alltså pannan tillgodoser sig rökgasen perfekt,,så borde det räcka med en effekt....Men jag säger inte att det är rätt för det men jag tycker att det låter så rimligt...Hmm :?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Shakespeare skrev:Hej,
Karla1 skrev: Grundregel för en normalvilla är som jag skrivit tidigare ca 6-7kW energibehov för uppvärmning samt 4-5kW för tappvarmvattnet, då får du en toppeffekt på ca 11-12 kW inmatad energi i pannan.
Kan du utveckla hur du menar med varmvattenbehovet? Du får inte många liter varmvatten per minut med bara 5kW.
Karla1 skrev: Som André skrev tidigare i tråden så fungerade hans bättre på lite högre effekt, men det kan också vara hans acktank, kopplingsalternativ, panna där som gör hans anläggning som den är, ingen är den andra lik.
Är det inte normalt att högre effekt ger bättre verkningsgrad upp till en viss gräns? Med högre effekt får man högre temperatur i brännkammaren och med högre temperaturskilnad mellan rökgaser och pannväggar så blir överföringen effektivare? Eller har jag fel?

mvh
Om jag skriver på lite annat vis då!
Detta är beräknat på mitt hus. 90kvadrat boyta.
Vi har ett medel på effektbehov per år hos mig på ca 2-2,5kW och då är maxbehovet för varmvattnet ca 7kW. Mitt dyngsbehov är ca 95kWh vid -12/ -15 grader. Förbrukningen i min villa från 1943 är ca 4,4 -4,7 ton pellets per år, Ca 17300- 18000kWh exkl hushållselen.

Min panna är en CTC1200 Family på 25kW och enligt tester som jag själv har gjort och även andra som jag varit i kontakt med så har vi kommit fram till att en bra effekt i denna panna är ca 10-12kW inmatad energi med pellets.

Jag brukar se det som hälften av maxeffekten på denna typ av panna eller så räkna ifrån ca 4-5kW från en oljebrännares effekt för att beskriva så enkelt som möjligt. Pannan har en elpatron som är på 9kW, tre steg om jag inte minns fel. Denna elpatron klarar lika bra att hålla värmen som oljebrännaren på 18kW eller pelletsbrännaren då på 12-13kW.
Pannan har värmeväxlare för tappvarmvattnet.

Jag har testat med att köra brännaren på 10kW och den klarar då både energiförbrukningen samt varmvattenförbrukningen även fast vi duschar två efter varandra, men gångtiden på brännaren blir då längre, men den klarar att arbeta inom ett normalt temperaturområde på pannan och efter duschen köra upp pannan relativt snabbt till maxtemp. Men då som i mitt fall så kommer jag inte upp tillräckligt högt i rökgastemperaturen på denna effekt, och tar jag ur mer turbulatorer så har jag en högre förbrukning. Förstår du mitt resonemang?

Lägger jag mig då också på 12-13kW effekt på brännaren så vinner jag lite effekt på segheten i systemet vid en dusch som ett exempel.

När jag testat att köra pelletsbrännaren på ca 15-16kW så får jag plocka i längre turbulatorer för att få ner rökgaserna och minska förbrukningen, men då blir det varmt bakåt i brännaren då den får ett övertryck i eldstaden, inte så lyckat.

Moderna pelletspannor som exempelvis CTC EcoFlex har en märkeffekt på 9-15kW på pellets, samt 6kW elpatron, menat för tappvarmvatten och värmer normalvillor upp till 140 kvadrat.

KMP UNO 12-20kW, har kännedommar om denna panna som körs på mineffekt och klarar normalvillans behov. Vid skorstenar i tegel har man dock kört upp effekten för att undvika kondens vid högre skorstenslängder.

Titta sedan på en integrerad panna som BIOTECH Top Light som finns i effektläget 2,4-9,2 kW, passar då kanon i nybyggen eller hus med heltäckande golvvärme och nyrenoverade villor som exempel. Med inbyggd beredare.

Sedan om du skall titta närmare på en panna som har beredare typ IceCap har så klarar du ett effektbehov som är mycket lägre, då denna lagrar mer energi än en slinga eller som en växlare gör, värmer vattnet efter behov när du vrider på kranen, enklare förklarat.

Varför mata in mer effekt än vad man behöver, det kallas försluster, och därför jag kallar detta en grundregel så är det för att jag lärt mig i mitt yrke att oftast stämmer denna beräkning, sedan får man ta hänsyn till mycket annat, så som uppvärmda biytor, antal personer, husets kondition mm alla kanske inte klarar sig på detta, men det är ju en sak man måste räkna på vid en installation, eller en energikalkyl samt beroende på val av anläggning, kombination av brännare och panna, skorsten.

Det här med inmatad effekt är också beroende på pannans konstruktion, storlek på eldstad mm. Det är inte alltid att en högre effekt ger en lägre förbrukning, det beror också på hur mycket energi som tas upp, och hur mycket du förlorar i förluster. Längden på rökgaserna, hur långt dom vandrar alltså. I vissa pannor måste du upp på en högre effekt för att undvika kondens som exempel, då eldstaden är för stor. Här får du kanske då lite mer rökgasförluster som leder till högre förbrukning.

Jag kan ju lägga till att på vissa typer av brännare där man måste justera startdos mm är det då viktigt att man gör detta rätt för att få en optimal föbränning, och inte kör dessa på för hög effekt som relaterar till skador på produkterna samt högre pelletsförbrukning. Då man många gånger justerar med ögat så ligger man oftast kanske flera % under i verkningsgrad mot vad man hamnar på om man har ett instrument.
Även fast askan är grå så lurar sig man på detta i alla fall då man i verkligheten kan ha ett för högt luftöverskott som kyler förbränningen. Eller om man förklarar så här, en för hög O2 och en för låg CO2.

Jag ställer en motfråga till dig!
Varför tror du dessa pannor klarar av energibehovet, samt tappvarmvattnet vid duschning fast dom matas med så låg effekt i normalvillan?
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Karla1 skrev:Förstår du mitt resonemang?
Ja, och tack för det utförliga svaret!
Du förstod kanske att jag reagerade för att du angav energibehovet i kW?
Men du menar alltså tex kWh per dygn, då är det egentligen medeleffekt (kWh/24*h)
Karla1 skrev: Jag ställer en motfråga till dig!
Varför tror du dessa pannor klarar av energibehovet, samt tappvarmvattnet vid duschning fast dom matas med så låg effekt i normalvillan?
Enkelt, man "lånar" energi som är upplagrat i vattenvolymen. Tex om pannan bara ger 6kW och effektbehovet vid duschning är 10kW så sjunker temperaturen i pannan något men inte så lågt att det inte blir duschbart. Men effekten räcker inte till för timvis av duschande och det är en del här på forumet som har problem att fylla badkar pga de har för liten vattenvolym och/eller för låg effekt.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Shakespeare skrev:Du förstod kanske att jag reagerade för att du angav energibehovet i kW?
Jag kanske formulerade mig lite så att man kan misstolka detta, jag menar givetvis effektbehovet. Det tar jag på mig.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:Ruben,
Du har inte svarat på hur 1,5-3kWh kan räcka till varmvatten!
Per dygn och familj, per dygn och person, eller per dush, eller menar du kW, eller...
mvh
Hej Shakespeare
Nu är det så som det är med elvärmda hus med elvattenberedare på 200 lter
och på 3 kWh jag känner många familjer som klara sig med det.
ingen som nämnt att det är dåligt med varmvatten eller de kanske vant sig med mindre mängd kanske.

3kWh * 24 tim är 72KW / dygn skulle inte det räcka ?
delade tider i duschen kanske.

MVH
Ruben
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Olle45 skrev: 3kWh * 24 tim är 72KW / dygn skulle inte det räcka ?

MVH
Ruben
Det ska va kW, Så 3 kW*24 tim = 72 kWh/dygn :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

André skrev:
Olle45 skrev: 3kWh * 24 tim är 72KW / dygn skulle inte det räcka ?

MVH
Ruben
Det ska va kW, Så 3 kW*24 tim = 72 kWh/dygn :wink:
Hej André
Helt rätt med kW
rent fel tänkt av mig.
Tack för du rättar till mitt fel. rätt skall ju det ju vara.
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den mån 03 mar, 2008 01:30, redigerad totalt 2 gång.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Olle45 skrev: Helt rätt med kW
rent fel tänkt av mig.
Stor skilnad! kW är effekt och kWh är energi.
3kWh räcker knappt till förlusterna på en dåligt isolerad beredare :wink:
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Olle45 skrev: Jag kom på att det är glasytorna som stjäl värmen och fläkten gör att temperaturen sänks på luften som passerar fönstret här av vinsten.

Hur stor del av energiförlusterna i ett normalt hus med tvåglasfönter går ut via fönsterna?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar