Hjälp till med era råd!

Skriv svar
pank
Prima virke

Hjälp till med era råd!

Inlägg av pank »

Hej !

Har en 18 år gammal vedpanna och har helt enkelt tröttnat på att elda ved

Befintlig anläggning :

Strömsnäspannan TS Turbo 2 tankar a 500 l med 120l vvberedare i den ena. Termisk laddventil typ Termowar.

...............................................................................

Alt 1

montera in en Iwabo/FlexA brännare i befintlig panna. Tar kanske bort en tank och byter ut termisk ventil till en laddomat21.
......................................................................................

Alt 2
sätter in en EXONOM P20 UB med en Iwabo/FlexA brännare ,behåller en tank samt sätter dit en laddomat21. Vattenvolymen i pannan är bara 60 l så det kan nog bli bra.
.................................................................................

Alt 3

Sätter in en Combifire/Janfirepanna tillsammans med en Iwabo/flexA brännare. Tömmer således hela pannrummet mot helt nya grejor.
.................................................................................

Alt 4 bergvärme

Mina egna funderingar är väl att ska man byta så ska det vara problemfritt. Med alt 1 är det ju mycket gammalt och eftersom det är en vedpanna som snart är 18 år så kan den ju snart gå sönder.

Ang alt 2 så är det kanske en fördel med stor vattenvolym med längre gångtider och kanske mer varmvatten.

Och då alt 3, så är det ju helt nya grejor,inga tankar och laddomat....
kanske dock fler start/stopp än alt 2....
kostnaden för alt 2 och 3 är väldigt lika så det kvittar i sammanhanget.
En aspekt är också att Exonomen passar direkt i befintlig rökgång o skorstenen. Bara att trycka dit.

Så mina vänner,hjälp mig att bestämma mig...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Varför Flex-A och inte NH?

Jag skulle gärna ha en Janfirepanna men volymen (150L) blir nog för liten för mig med dusch och plats för ackutank har jag inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

18 år är väl inte så mycket för en kvalitetspanna. Kan hålla 10-12 år till utan problem.
Som billig lösning är väl Alt.1 bäst. Då får du redan på köpet det som många pelletseldare önskar sig - långa gångtider för brännaren och en bra lösning på varmvattenproblemet. Möjligheten att koppla in solfångare och luft-vatten pump har du också. Beroende på hur kraftig pannan är kanske du behöver en 30 kW brännare.

Alt.4 är bekvämast och kanske också problemfriast. Dyrt blir det men höjer också värdet på fastigheten.

Alt. 2 och 3 blir att måla in sig i pelletshörnet helt i onödan. Vem vet var pelletspriserna hamnar? En exeptionellt varm vinter har inte medfört några prissänkningar på pellets.

Alt.3 tycker jag är sämst. Måste kombineras med elpatrondrift eller separat varmvattenberedare om du vill duscha obehindrat eller tappa upp badkar. En flexA tar längre tid på sig att starta än det tar för 2 personer att duscha.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Har du pengarna nytt smakar alltid gott....alt 2 du har ju tankar som sagt

Annars brännaren i befintlig tills den havererar sen köper du bara pannan
så välj en brännare som passar i den nya framtida pannan..alt 1

mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
pank
Prima virke

Inlägg av pank »

Icecap skrev

Varför Flex-A och inte NH?

Jag har bara fått för mig att Flexen är en väldigt stabil brännare...likaså Iwabon.

Du Icecap,bör man ha en tank till en Janfirepanna? blir det bra?

...........................

Tjena Torsten!

Det är inte lätt det här, trodde nog att det var en fördel med elpatronen i pannan. Idag har jag en patron i tanken som sitter alldeles vid botten och det är ju kasst.
..................
Halloj ronald!
Nytt är ju alltid skoj,men det kanske är som det skrivs här på forumet ibland att 150 liter vatten är för litet för slingan att värma vattnet i.

Blir det verkligen bra att docka på en tank till en panna om varmvattenslingan sitter i pannan ? finns kanske nån lösning på det?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om man "bör ha" en tank eller inte... det beror på!

I mitt hus har jag en panna med "sämre" verkningsgrad MEN ganska stor volym (270L), detta gör att brännaren kan snurra på med låg effekt, ska vi duscha (har ej badkar) ser jag det på temperaturloggen och det är allt.

Andra med modern panna (Janfire eller andra märken) har kanske 150L och det är kanonfint... fast inte mycket värmeinerti att jobba med, duschar dom fler efter varandra kan det bli kallt innan pannan hinner med, ska man fylla ett kar gör de som frugan gjorde här om dagen när hon skulle tappa upp en balja åt minstingen (3 månader): ställa in rätt temperatur... och sedan full patte för att fylla snabbt.

Då jag skulle lägga henne i hann jag stoppa, det var skitkallt då vår VV-slinga inte är helt kalkfri!

Så vad man "bör" hänger på hur man lever. Har ni en drös med tonårsdöttrar och 2 badrum vill jag föreslå en redig ackumulatortank och en VV-växlare i herrstorlek, är ni ett äldre par som duschar lagom tid och ofta är en 150L panna säkert alldeles bra.

Så tank/inte tank, pannstorlek och typ... det finns knappast något fast recept på den bit, man ska istället tänka på vad huset behöver med den familj som finns/kommer att finnas.

Flex-A ÄR en stabil brännare och i min erfarenhet är NH'n ungefär lika stabil fast avsevärd mer avancerat. Det primära i "mer avancerat" är att alla inställningar är digitala, jag har t.ex. just bytt från HMAB & Laxå till 6mm Vestmarka och de har en avsevärd skillnad i densitet.

Hur gör jag då? Klickar lite på 'Menu' och håller sedan inne '+' till den visar "Volymvikt: 790g/L" och sparar det vid att hålla inne 'Menu' i 3 sekunder.

Ingen installatör, ingen sotbildning (mer än vanligt alltså), inget krångel. I början rensade jag brännkoppen med stålborste och var så ordentlig, sedan ung. 1½ år har jag bara kollat ATT den inte har ramlat av (nåja, du fattar) och sedan rensat pannan, brännaren ÄR ju ren.

Det finns en rad andra fördelar med NH'n men dessa kan jag inte prata så mycket om i nuläget.
Är inte PK!
pank
Prima virke

Inlägg av pank »

Tjena Icecap!

Vi är tre pers i hushållet...en dusch brukar ta ca 3-4min effektiv vattenbegjutning...vi har alltid stängt av vattnet vit schamponering och tvagning! ( har även ett sånt där vattenbesparande munstycke )

Tycker nog att det borde räcka till då med 150 liter vatten i pannan?
Fö så är huset byggt -86 hyffsat isolerat och 3-glas. Kör aldrig shunten på mer än max 2,5-3 hur kallt det än är,och cirkpumpens hastighet på tvåan (av tre).

Vill passa på att tacka för era långa uttömmande svar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det låter rent omedelbart till att det inte skulle vara något problem alls, jag är dock inte expert på pannor (men dock en jäkel på NH-brännaren).
Är inte PK!
Skriv svar