Sot i asklådan, går pannan fett?

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!

Sot i asklådan, går pannan fett?

Inlägg av mt4base »

Jag askade ur pannan härom veckan och det var mest aska men i botten låg det en halvstor "kaka" med sot/aska. I övrigt var det inte sotigt i pannan vad jag kunde se. Snackade med en murare idag som pysslar mycket med kakelugnar osv och han tyckte att pelletspannan antagligen gick för "fett". Dvs fick för lite luft? Kan det vara så och drar min panna isf för mycket pellets på detta vis?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Jag upplever att jag oxå får ruskigt mycket aska + att den ÄTER pellets. Fyller på mitt veckoförråd med 9-10 säckar var 5:e eller 6:e dag. Jag pratade med en lokal panntomte och han trodde den var ställd för "fett" som du utrycker det! Jag tankade hem lite installationsdokument på brännaren. Ska bara få tid att skruva lite med det! :lol:
Min brännare går klockrent annars utan stopp så det gäller ju inte att sabba allt genom för mycket skruvande.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
ak
Entusiast!

Re: Sot i asklådan, går pannan fett?

Inlägg av ak »

mt4base skrev:Jag askade ur pannan härom veckan och det var mest aska men i botten låg det en halvstor "kaka" med sot/aska. I övrigt var det inte sotigt i pannan vad jag kunde se. Snackade med en murare idag som pysslar mycket med kakelugnar osv och han tyckte att pelletspannan antagligen gick för "fett". Dvs fick för lite luft? Kan det vara så och drar min panna isf för mycket pellets på detta vis?
Om brännaren går fett drar den mer bränsle iom att du inte får en fullständig förbränning, även om det kanske är marginellt. Lite som att köra med choken utdragen på en Saab från -81.

Sen kan jag inte säkert säga om det verkligen är så att du kör med för lite luft - på en EcoTec vill det gärna bli lite tjärbildning (blankt svart) på vissa delar om man kör fett, men det kanske ska till rejäla luftunderskott för det?
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

mt4base: Du säger att det var mest aska. Det bästa är ju om det är bara aska, men brännarna brukar blåsa ur sig kolpartiklar som blir lätta. Dessa partiklar glöder i allmänhet ut när dom hamnar på askbädden

Om du inte har sot på väggarna tror jag inte brännaren går fett, däremot, om pannan är tömd på aska kommer i början kolpartiklarna att hamna på kalla botten där dom inte glöder ut och blir kvar. När asklagret sedan växer till isoleras botten och nya lager glöder ihop.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Vilken färg har askan? Om det går för fett är den antagligen svart som natten, annars ljusare åt grått eller brunt.

NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Askan var brun/grå. Det var inte "fett" i pannan utan bara i botten på asklådan.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar