Hej. Jag köpte mitt hus i Augusti och blev då helt inkastad i denna härliga värld med pellets!! Den förra ägaren köpte sin pellets från Neova. Jag själv köpte mitt första parti i september från Agrol. Jag läste lite på säckarna och jämförde värdena mellan Neova och Agrol och de var näst intill identiska! Pannan går som en klocka men sotar mycket och käkar pellets som en björn som precis vaknat ur ide!
Min fråga är: Ska man ställa om brännaren var gång man byter pelletsleverantör trots att askmängd, fuktgrad och energimängd är näst intill identiska??
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Du ska åtminstone observera vad som händer när du byter pellets. Förbränningen kan förändras, man kan inte utgå från att inget händer. Det beror på hur nära någon kritisk gräns man ligger.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Brännaren går helt felfritt förutom när jag glömt aska ur den på några veckor... Då har termovakten löst ut på brännarn...
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
(Grymt effektiv!!!)
Kan nog ligga något i det...
Den sista sändningen från Agrol fick jag i Januari och där var det vissa bitar som var 5 mm långa och andra som var typ 20 mm. Kanske dags o byta leverantör + kolla inställningar med annan pellets??
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
(Grymt effektiv!!!)
Det som står på säckarna skiljer som du sett inte mycket mellan olika fabrikat av vanliga träpellets av tall och gran tillverkade i sverige.
Vikten per volymsenhet kan skilja lite beroende på hur hårt pellets är pressade. Om du mäter hur många gram en liter Nueva och en liter Agrol väger så får du svaret där, troligen inte större skillnad än något gram.
Energiinnehållet brukar anges som 4,8 kWh/kg.
De är ju vikten av pellets som matas in i brännaren per tidsenhet som är intressant i sammanhanget. Tyvärr påverkas matningen i en matningsskruv rätt mycket av formen på pellets. Korta pellets brukar exempelvis packas tätare i skruven än långa pellets.
Pellets från olika fabrikanter kan skilja sig rätt mycket åt när det gäller formen. Där har du orsaken till att din panna nu sotar. Du behöver nog ställa ned matningen något.
Ska man byta pellets så är bästa sättet att först väga hur mycket pellets det kommer ur matningsskruven när den får gå utan uppehåll i 3 minuter,(man kopplar skruven direkt till eluttaget om det är en vanlig 230V skruv).
När man sedan fyllt förrådet och skruven med den nya sortens pellets mäter man igen under 3 minuter.
Då får man rätt klart för sig om man ska höja eller sänka matningen med den nya pelletssorten.
Tack för Infon!! Ska skruva ner matningen lite o se om det blir bättre!!
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
(Grymt effektiv!!!)
Jag har en dragbegränsare men det är nog dags o se över den.
Det läcker ut lite aska ur den så det ligger små högar efter 2-3 veckor.
Vet inte om den är inställd rätt men det ska väl inte komma aska där ändå.
Har kollat lite på den och enligt min uppfattning så ska den nog ligga inom 10-15 Pa som du skrev.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
(Grymt effektiv!!!)
Väderförhållandena som du beskrev stämmer precis in på det väder vi haft här på västkusten denna vintern.
Hmm... Kanske inte konstigt att det sotar och drar en sjuj*vlar massa pellets.
Jag testade vrida ner matningen och jag upplever det som att det går åt mindre nu...
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
(Grymt effektiv!!!)
Ricke77 skrev:
Min fråga är: Ska man ställa om brännaren var gång man byter pelletsleverantör trots att askmängd, fuktgrad och energimängd är näst intill identiska??
Trots att dom olika faktorer du nämner är identiska, kan storleken på partiklar spela en roll. Arean på pellets är större på korta pellets än långa pellets per volymenhet. Det betyder att mera luft skall tilsättas i förbränningen, eller ännu bättre, sänka matning, om man plötseligt byter till kortare pellets eller pellets med mindre diameter. Varför sänka matning i stället för att tillöra mera luft? Jo, då erhåller man samma effekt i brännaren.
Efter min mening är energimängden ganska lik per viktenhet för träpellets men kan skilja vesäntligt per volymenhet.
Jag tycker också själv att vädret sista två veckor har spelat in på mera fet förbränning men jag förstår inte varför. Har dragbegränsare. Kan bero på att jag också har fått ny typ pellets.
Jag skruvade ner matningen och faktiskt ökade lufttillförseln en liten aning
och den går som en klocka. Har minskat min veckoförbrukning med åtminstone 3 till 4 16-kilos säckar. [/quote]
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
(Grymt effektiv!!!)