Bra vedpannor

Här diskuteras allt kring vedeldning
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Hur är det på vedpannefronten i försäljning..den lär väl gå bättre än pellepanneförsäljn,...Men ändå man får väl pruta eller ta ett snack med herr kunzel ....För det verkar vara en turbopanna det där 8)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

André skrev:Rätt intressant ändå att Künzel Biturbo BT 2050 som är en riktig värsting går köra med effekt mellan 25-47 kW, Funkar den som en Orlan med pausblåsning??
Den har iof lamda o eltändning vilket inte Orlan har men ändå..

Synd att Künzel Biturbo kostar kring 80000:- o lär rosta lika fort som nån annan panna..
Ja men den är jävligt cool 8)
Har man en skruv lös när man dreglar över en panna?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Inlägg av Åskar »

Rätt intressant ändå att Künzel Biturbo BT 2050 som är en riktig värsting går köra med effekt mellan 25-47 kW
Där finns grejen med morgondagen och framtidens vedpannor! Tänk att kunna ha en vedpanna med ett gigantiskt vedmagasin som var justerbar ner till låg medeleffekt men med bibehållen hög verkningsgrad. Man skulle då slippa att sätta in jättelika acktankar på 5-8 m3 som tar plats och ställer stora krav på lokalen de skall stå i.

Jag tror Kunzel är på rätt spår med bla sina dubbla fläktar. Orlanpannorna har stort vedmagasin kontra den relativt klena konvenktionsarean i tuberna. Detta för att tanken från fabrik är att försöka elda med ganska låg medeleffekt (ett inlägg upp till 7-10h). Tanken är god men det funkar inte så bra i praktiken med dessa pausblåsningar och dyligt.

Men tänk om man kunde ha en panna med över 500L vedmagasin mot bara 2-3 m3 acktank! Man fyllde pannan med ved och det brann lugnt och fint med bra verkningsgrad under 2-3 dagar, eller mycket nära husets effektbehov..

Experterna i dag säger att det inte går att elda så men, men.. När tid och energi finnes så skall jag då försöka "vässa" min Orlan med en separat sekundärfläkt precis som kunzel Biturbo har. Styra effekten/brinntiden men framförallt kunna justera efter vedkvaliteten man för tillfället har. Vill kunna elda allt.. :cheers: Inte bara perfekt klyvd björkved..

En utopi men visst skulle det vara kul att prova..

mvh
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Världens bästa ved anläggning…. tycker jag

Inlägg av Hälge »

Världens bästa ved anläggning…. tycker jag
1. Lägger pannan full med ved.
2. Startar pannan och tänder på.
3. Efter en halvtimme besöker man pannan och ställer om den från manuell till auto.
4. Brasan brinner för fullt i två till tre timmar och slår sedan av automatiskt (stoppar fläkt, stänger draget och stoppar cirk-pump i laddomat.
5. Acc-tankarna räcker 6 timmar till tre dygn beroende på värmbehov. (Blir ibland lite besviken när man kommer upp på morgonen och inte får elda för att accen inte har gått ner tillräckligt långt)
6. Röker lite ur skorsten i början sedan är det bara ett värmedaller som syns ovanför skorsten.
7. Underhåll: Askar ur pannan varje vecka (torr lättflyktig grå aska), drar tuberna i pannan varje månad, sotar skorsten 3 ggr/år, rengör fläkten en gång per år.
Denna rutin har rullat sedan april 1998. Jag kommer inte ihåg att en enda brasa har strulat.

Har väldigt intresserad följt de olika trådarna på forumet och insett att jag har långt ifrån en perfekt anläggning. Men den är väldigt bra.
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
Skriv svar