Vad tänka på innan köp av panna?
Vad tänka på innan köp av panna?
Tämligen ny på detta forum men tycker redan att här står mycket nyttiga saker.
Har just köpt ett hus på 1 1/2 plan med källare. Totalt ca 120 kvm i bo- och biarea. Har kollat runt bland pelletspannor och brännare och fastnade för en Thermia Biomatic+. Bra och verkar ha de egenskaper jag efterfrågar.
Nu tänkte jag ringa runt till lite återförsäljare i Blekinge, Skåne & Kronobergstrakten. Min fråga är:
Är det något speciellt man skall tänka på innan man ringer och ber om offert? Ska jag kolla upp företaget som säljer pannan på något sätt innan? Är det någon som kan tipsa mig om en vettig återförsäljare i denna trakten?
Jag bor i Ronneby så att det bör ju inte vara för långt iväg.
//Calle
Har just köpt ett hus på 1 1/2 plan med källare. Totalt ca 120 kvm i bo- och biarea. Har kollat runt bland pelletspannor och brännare och fastnade för en Thermia Biomatic+. Bra och verkar ha de egenskaper jag efterfrågar.
Nu tänkte jag ringa runt till lite återförsäljare i Blekinge, Skåne & Kronobergstrakten. Min fråga är:
Är det något speciellt man skall tänka på innan man ringer och ber om offert? Ska jag kolla upp företaget som säljer pannan på något sätt innan? Är det någon som kan tipsa mig om en vettig återförsäljare i denna trakten?
Jag bor i Ronneby så att det bör ju inte vara för långt iväg.
//Calle
Att tänka på är väl att kolla upp om skorstenen är ok samt
ventlation till pannrum.
Vissa återförsäljare vill göra ett hembesök för att kolla upp vad som behövs för installationen.
Andra kan offerare utan hembesök, genom att du säger vad du tror du behöver, tex panna, pump,brännare, expansion-kärl, automatisk shuntstyrning, blandnings-ventil osv.
Brukar kosta ca 70000-90000 för en komplett installtion
ventlation till pannrum.
Vissa återförsäljare vill göra ett hembesök för att kolla upp vad som behövs för installationen.
Andra kan offerare utan hembesök, genom att du säger vad du tror du behöver, tex panna, pump,brännare, expansion-kärl, automatisk shuntstyrning, blandnings-ventil osv.
Brukar kosta ca 70000-90000 för en komplett installtion
Re: Vad tänka på innan köp av panna?
calle_d skrev: Ska jag kolla upp företaget som säljer pannan på något sätt innan?
//Calle
Du kan ju fråga om dom har "trippel A". Dom som har det är väldigt rädda om det.
BEDÖMNING AV KREDITVÄRDIGHET
Kreditvärdigheten bedöms enligt en sjugradig skala. Uppgifter från Patentverket, Tingsrätter, SCB, Riksskatteverket m.m. ligger till grund för värderingen när företagen bedöms. Alla fakturauppgifter om ett företag bedöms automatiskt och sekundsnabbt. Systemet går igenom över 2000 beslutsregler innan kreditratingen, som är ett betyg på företagets kreditvärdighet, sätts. Alla aktiebolag, handels- och kommanditbolag
och enskilda firmor värderas i systemet. Endast aktiebolag kan erhålla högsta kreditrating, nämligen AAA.
KREDITVÄRDERINGSSKALAN ENLIGT DUN & BRADSTREET
KREDITNIVÅ BETYG KOMMENTAR
1 AAA Högsta kreditvärdighet
2 AA God kreditvärdighet
3 A Kreditvärdig
4 NYTT Nystartat företag
5 B Kredit mot säkerhet
6 C Kredit avrådes
7 - Rating ej fastställd
calle_d skrev:Det var värst vad det sprang iväg i pengar. Jag har kallt räknat med runt 55000 kronor med panna + brännare samt installation (installationen gör en polare åt mig).
Expansionskärl finns vad jag vill minnas.
Vad skall man ha följande till då: Pump, shuntstyrning och blandventil?
Rekomenderar den här tråden som handlar om thermias panna, finns lite pris exempel där oxå, eftersom du får installationen gratis.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=589
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Tack för tipset om den andra tråden.
Skrev genast ut och skall lusläsa. Nu angående förråd:
Varför denna hysteri om bulkmatat pelletsförråd? Själv tänkte jag bygga mig ett eget en- eller tvåveckorsförråd. I alla fall till att börja med.
Okej, det är kanske lite jobbigt att fylla på ett gäng säckar ibland men det blir ju en billigare (och enklare) investering.

Varför denna hysteri om bulkmatat pelletsförråd? Själv tänkte jag bygga mig ett eget en- eller tvåveckorsförråd. I alla fall till att börja med.
Okej, det är kanske lite jobbigt att fylla på ett gäng säckar ibland men det blir ju en billigare (och enklare) investering.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då blir de inte dyrt när du låter en polare slava..calle_d skrev:Det var värst vad det sprang iväg i pengar. Jag har kallt räknat med runt 55000 kronor med panna + brännare samt installation (installationen gör en polare åt mig).
Expansionskärl finns vad jag vill minnas.
Vad skall man ha följande till då: Pump, shuntstyrning och blandventil?

Biomatic+ ligger på ca 45-50000:-..
Den har inbyggd shuntstyrning..

Men de ä klart att de ä ju en hel del små skit som kostar pengar oxå..
Typ avstängningskranar, cirkpump, kopplingar mm men de blir inte så många tusen..
Ett råd snåla inte med avstängningskranar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Vad tänka på innan köp av panna?
Det säger en del ifall de *har* AAA, men egentligen inte så mycket om de saknar det. Mindre firmor har sällan AAA, aldrig om det t ex är ett handelsbolag.leifa.k skrev: Du kan ju fråga om dom har "trippel A". Dom som har det är väldigt rädda om det.
Sen är det ju också så att AAA endast anger kreditvärdighet, det säger inte ett smack om huruvida de kan optimera en pelletsanläggning.
Är ju en smaksak...för mig blev det inget bra med säckar.calle_d skrev: Varför denna hysteri om bulkmatat pelletsförråd? Själv tänkte jag bygga mig ett eget en- eller tvåveckorsförråd. I alla fall till att börja med.
* Långt att släpa dom...och nerför källartrappen, vill inte ha pallarna på gården.
* Billigare med bulk, 25% då jag byggde förrådet....lite mindre skillnad idag tror jag.
* Mitt förråd blev billigt ca ~3000kr