Det kallas marknadsprissättning, man tar ut så mycket man kan helt enkelt. Att elen kostar ~1:- / kWh har som jämförelse inte heller något med produktionskostnaden att göra, åtminstone vattenkraftselen är i princip gratis att producera.ifkas skrev: Sen förstår inte jag resonemanget om elpriset skulle höjas, varför i hela friden skulle pelletsen bli mycket dyrare pga det.
Minskande försäljning....?
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Driftkostnaderna för fjärrvärme är ofta helt försumbar också (kunderna betalar dom för att elda upp deras sopor) 

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Summan av kardemumman då man läst alla inlägg är att energibolagen tar på tok för mycket betalt.
Då till nästa frågeställning...
Vad kan då vi som konsumenter göra för att påverka priset åt rätt håll?
Finns säkert många idéer och tankar. Kan vara kul att höra vad alla tycker och tänker om det.
Då till nästa frågeställning...
Vad kan då vi som konsumenter göra för att påverka priset åt rätt håll?
Finns säkert många idéer och tankar. Kan vara kul att höra vad alla tycker och tänker om det.
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
Vad kan då vi som konsumenter göra för att påverka priset.
Alla elbolag mm har ställt in sig på jättevinster, hur skulle de på råd att betala sina bornusar om visten minskade? Det enda en enskild kosument kan göra är att hålla nere sin egen förbrukning och pris så gott det går. Elda med ved eller pellets är ett bra sätt att minska elförbrukningen, helst skulle man haft en lämplig bäck och satt upp ett privat elverk men då gick de väl som för en kille jag känner som byggde egen turbin. Funkade fint tills någon snokande granne upptäckte det och anmälde honom. Utan vattendom fick han ta ned anläggningen igen. Sportfiskarna är både mäktiga och fanatiska. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Nu har sågverken börjat gnälla om att virkespriserna rasat också så nu måste dom nog höja pelletspriserna för att få in mera pengar.....
Fy f... hörde att oljeeldning kostar 12 200 kr per kubik. jag tanke just för 10 år tillbaka betalde jag bara runt 4500 kr per kubik.
Kanske vänd och öka efterfrågor pellets byt från olje nu ?
Och de bilister som kör bensin blir nog glad när diesel är dyrare 13.50 kr per liter.
Och olje fat koster över 110 dollar.
Me...en dollar kostar 6 kr idag, tanke så man vet aldrig den dag händer kan hända vänd att dollar bli stärke så blir det veten fa...n snabb dyrt.
Jag får väl cyklar 5 dagar i vecka hela året till jobbet även om det ösregn,orkan eller skidor om det snöar, om jag får ingår räkna arbetstimmar start från hemma - jobbet-hemma
Kanske vänd och öka efterfrågor pellets byt från olje nu ?
Och de bilister som kör bensin blir nog glad när diesel är dyrare 13.50 kr per liter.
Och olje fat koster över 110 dollar.
Me...en dollar kostar 6 kr idag, tanke så man vet aldrig den dag händer kan hända vänd att dollar bli stärke så blir det veten fa...n snabb dyrt.
Jag får väl cyklar 5 dagar i vecka hela året till jobbet även om det ösregn,orkan eller skidor om det snöar, om jag får ingår räkna arbetstimmar start från hemma - jobbet-hemma

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
För 10 år sedan när jag började med pellets så låg pelletspriset kring 1200:-/ton medans dagens pris ligger kring 2400:- plus/minus någon hundralapp. Detta gäller då bulkpellets.manin skrev:Fy f... hörde att oljeeldning kostar 12 200 kr per kubik. jag tanke just för 10 år tillbaka betalde jag bara runt 4500 kr per kubik.
Så jämför man priserna enligt ovan så har inte pelletsen blivit dyrare utan faktiskt lite billigare om man jämför mot oljan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Man kan nog säga att pellets stigit avsevärt mycket mer än olja med tanke på att en stor del av prisökningarna på oljan är skattehöjníngar, prisökningen på pellets är väl i stort sett bara inflation och "ökande råvarupriser".
Jo, jag håller med dig där. Men det är väl ändå det man får betala som är intressant. Om det sedan är skatt, moms eller vad man nu vill kalla orsaken till prisökningen har ju ingen betydelse egentligen. Priset måste ju betalas......
Det jag ville få fram är att många "klagar" på det höga pelletspriset men sett till oljepriset så har pelletsen blivit "billigare" om man nu kan säga så..... gör man sedan en jämförelse mot elpriset så är det nog tvärt om, blandar man sedan in VP i det hela så är det definitivt VP-vinst där........
Det jag ville få fram är att många "klagar" på det höga pelletspriset men sett till oljepriset så har pelletsen blivit "billigare" om man nu kan säga så..... gör man sedan en jämförelse mot elpriset så är det nog tvärt om, blandar man sedan in VP i det hela så är det definitivt VP-vinst där........
Moderator
Priserna på pellets är ju faktiskt inte stigande utan sjunkande... Priserna har gått ner någon hundralapp det senaste året. OK, det är ju inte mycket, men samtidigt har oljepriset stigit ytterligare och det är en lämplig jämförelse, tycker jag.micke_932 skrev:Man kan nog säga att pellets stigit avsevärt mycket mer än olja med tanke på att en stor del av prisökningarna på oljan är skattehöjníngar, prisökningen på pellets är väl i stort sett bara inflation och "ökande råvarupriser".
Mycket gnäll om priser här och visst, det svider att ha ett stort hus som skall värmas upp, men det skall det göra tycker jag. Det blir nog till att vänja sig vid att energipriserna stiger framöver. Energiförbrukningen är på väg rakt upp i orimligheten, det finns nog inga genvägar här utan det blir till att betala för bekvämligheten. En genväg är möjligen solenergin, idag inte så lönsam, men i framtiden självklar.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Prisindex
Hej alla
På PIR:s hemsida (Pelletsindustrins riksförbund) finns prisindex för pellets sedan hösten 2006. Vad man kan läsa ut där är att genomsnisttspriset på pellets ökade med 10% augusti 06 till januari 07. Sedan har det legat i stort sett still.
Det finns också siffror om försäljningsvolym. Villamarknaden mer än fördubblades från 2003 till 2007, men ökningen från 2006 till 2007 stannar på lite drygt 4%. Pekar det på en avmattning?
På PIR:s hemsida (Pelletsindustrins riksförbund) finns prisindex för pellets sedan hösten 2006. Vad man kan läsa ut där är att genomsnisttspriset på pellets ökade med 10% augusti 06 till januari 07. Sedan har det legat i stort sett still.
Det finns också siffror om försäljningsvolym. Villamarknaden mer än fördubblades från 2003 till 2007, men ökningen från 2006 till 2007 stannar på lite drygt 4%. Pekar det på en avmattning?
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
Det ska gnällas när priserna går upp.Agerod skrev: Mycket gnäll om priser här och visst, det svider att ha ett stort hus som skall värmas upp, men det skall det göra tycker jag.
Varför är ni pelletsförsäljare så måna om att behålla oligopolet. Neovas skitpellets skulle väl exempelvis för länge sedan försvunnit från marknaden om fria marknadskrafter i Adam Smith:s anda hade fått verka.
Varför är ni så stora motståndare till att ta in importerad pellets? Skulle eran kundkrets svika eller skulle era förtjänstmarginaler bli för små?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Pannrumshärskare!
Jag säljer ingen pellets, bara så vi får klarat ut det missförståndet.Torsten skrev:
Varför är ni pelletsförsäljare så måna om att behålla oligopolet.
Varför är ni så stora motståndare till att ta in importerad pellets? Skulle eran kundkrets svika eller skulle era förtjänstmarginaler bli för små?
Mitt inlägg baserades på den statistik som finns på pelletspris.com och på insikten om att vi måste minska vår energiförbrukning. Priset är det effektivaste sättet att påverka konsumtionen och det är också höga priser som driver utvecklingen mot nya sätt att hålla oss varma.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Intressant vill jag se hur mycket skatt och dyl utgifter på oljeeldning och pellets. Kunde inte hitta på nätet utom bensin hittade jag. Så här jag menar likadan för oljeeldning och pellets.
Kod: Markera allt
I juli 2007 var bensinpriset i genomsnitt 11,85 kr.
Uppdelat i bensin och skatter:
Bensin 4,67 kr
Skatt och moms 7,18 kr
Skatten består av:
Energiskatt 2,76 kr
Koldioxidskatt 2,05 kr
Moms på bensin 1,17 kr
Moms på skatt 1,20 kr
Källa: Svenska Petroleum Institutet
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.