vida-pellets
Funderade på vida
Funderade lite på vida, men förstod sedan deras erbjudande.
2100 kr / pall om man beställer 4 pallar.
Har precis flyttat till hus och betalar fortfarande för bostadsrätten. Kan därför inte lägga ut 8400 kr på en gång.
Man kan delbetala på t.ex. 4 månader vilket hade passat, men då MÅSTE man ha ett remembercard...
Tja... sedan kan man kolla räntan för ett sådant kort. usch!
Nä, jag kör vidare på Laxå vilket har fungerat bra, men som är lite dyrare än vida.
Hos vår leverantör kan man åtminstone betala per månad för pelletsen, utan några avgifter. fast avgiften kanske är att det är lite dyrare... =)
Edit
+ att vida hade sluppit ev. lagerkostnader och kanske fått en ny kund för framtiden...
2100 kr / pall om man beställer 4 pallar.
Har precis flyttat till hus och betalar fortfarande för bostadsrätten. Kan därför inte lägga ut 8400 kr på en gång.
Man kan delbetala på t.ex. 4 månader vilket hade passat, men då MÅSTE man ha ett remembercard...
Tja... sedan kan man kolla räntan för ett sådant kort. usch!
Nä, jag kör vidare på Laxå vilket har fungerat bra, men som är lite dyrare än vida.
Hos vår leverantör kan man åtminstone betala per månad för pelletsen, utan några avgifter. fast avgiften kanske är att det är lite dyrare... =)
Edit
+ att vida hade sluppit ev. lagerkostnader och kanske fått en ny kund för framtiden...
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
CTC 260 K - 63
Hustemperatur ca. 20 C
Re: Funderade på vida
Byggmax pellets e la cash and carry!trilenium skrev:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Fröträd
Nu är det ju ingen direkt ränta om du betalar enligt plan.trilenium skrev:Tja... sedan kan man kolla räntan för ett sådant kort. usch!
Visst, 295:- i uppläggningsavgift och 25:- i aviavgift, men det är också allt.
//Magnus
saaboholic skrev:Nu är det ju ingen direkt ränta om du betalar enligt plan.trilenium skrev:Tja... sedan kan man kolla räntan för ett sådant kort. usch!
Visst, 295:- i uppläggningsavgift och 25:- i aviavgift, men det är också allt.
//Magnus
Det är möjligt att jag tolkade det fel. Men då borde de kunna erbjuda allt på vanlig faktura och inte tvinga någon att skaffa ett kort som man inte vill ha.
Jag hade handlat av dem, om det inte varit för detta. Synd!
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Hustemperatur ca. 20 C
CTC 260 K - 63
Hustemperatur ca. 20 C
Beställde 4 pallar Vida-pellets för 2000:-/st inkl leverans i November. Har funkat bra att elda med. Tyvär räckte de bara två månader, trots att det knappt varit under nollan här i Lund 
Men det är inte pelletsens fel. Bättre än när jag körde på elpatron i gamla pannan och det 60.000:- kWh om året...
Har precis beställt 4 pallar till. Samma pris som sist om man köper minst 4 pallar. Köper från http://www.olssonsravaror.com/ i Tomelilla. Schyst av dem att leverera till Lund. Och så har de en liten truck med sig.

Men det är inte pelletsens fel. Bättre än när jag körde på elpatron i gamla pannan och det 60.000:- kWh om året...
Har precis beställt 4 pallar till. Samma pris som sist om man köper minst 4 pallar. Köper från http://www.olssonsravaror.com/ i Tomelilla. Schyst av dem att leverera till Lund. Och så har de en liten truck med sig.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Har kört Vida i två veckor blev lite besviken innehåller faktiskt mer spån än vad jag trodde,eftersom jag använde två pallar smålandspellets och inte haft det minsta av spån så trodde jag att Vida skulle vara desamma.
De kör med spån och kutter blandat i smålandspellets så är det bara kutter.
Men den funkar lika bra som någon annan pellets så det är bara att bränna på.
De kör med spån och kutter blandat i smålandspellets så är det bara kutter.
Men den funkar lika bra som någon annan pellets så det är bara att bränna på.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Jag avbeställde mina senaste Vida-pelletsbeställning eftersom mina pellets tog slut en vecka innan jag skulle fått min leverans. Och så hittade jag en annons på blocket med billiga pellets. Det var en kille i närheten som bytt till värmepump och sålde sina överblivna Neova-pellets. Jag fick 165 säckar för 4900:- (=1856:- per ton)
Men dessa Neova är sämre än Vida tycker jag. Mycket lösare pressat och mycket mer spån. För priset är jag förstås nöjd, men för normalpris hade jag köpt Vida alla gånger. Så nästa gång blir det Vida igen, om jag inte hittar nåt annat fynd på blocket förstås
Men dessa Neova är sämre än Vida tycker jag. Mycket lösare pressat och mycket mer spån. För priset är jag förstås nöjd, men för normalpris hade jag köpt Vida alla gånger. Så nästa gång blir det Vida igen, om jag inte hittar nåt annat fynd på blocket förstås
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
[quote="Brynäs"] Har kört Vida i två veckor blev lite besviken innehåller faktiskt mer spån än vad jag trodde... [quote]
Tycker du det är mkt spån i dina Vidasäckar...?
Jag upplever det tvärtom faktiskt, har knappt inget i mina säckar. Har iofs inte kollat den senaste leveransen ännu eftersom jag inte eldat upp från den förra än.
Hällde ut en säck på en gipsskiva hemma för ett tag sedan för att kolla om den innehöllspån och det var inte mkt i den säcken. Nu kanske det inte är så vetenskapligt att bara kolla en säck, men jag upplever att det inte är så farligt när jag fyller på magasinet.
Eldade med Derome innan och kan vi snacka mkt spån, dammade som f*n när man fyllde på samt att den pelletsen gick ju åt betydligt fortare än vad vidas gör.
FÅr hoppas att den sista leveransen av Vida är lika bra som den förra, för jag är helt klart nöjd!
(Tidigare eldat Laxå, Sydpellets & Derome)
Jag upplever det tvärtom faktiskt, har knappt inget i mina säckar. Har iofs inte kollat den senaste leveransen ännu eftersom jag inte eldat upp från den förra än.
Hällde ut en säck på en gipsskiva hemma för ett tag sedan för att kolla om den innehöllspån och det var inte mkt i den säcken. Nu kanske det inte är så vetenskapligt att bara kolla en säck, men jag upplever att det inte är så farligt när jag fyller på magasinet.
Eldade med Derome innan och kan vi snacka mkt spån, dammade som f*n när man fyllde på samt att den pelletsen gick ju åt betydligt fortare än vad vidas gör.
FÅr hoppas att den sista leveransen av Vida är lika bra som den förra, för jag är helt klart nöjd!
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Jag menar att det var mer spån i Vida jämfört med Smålandspellets men för min del spelar det ingen roll eftersom min brännare verkar kunna bränna vad som helst även spån så det är bara att bränna på som sagt.kegu skrev:Brynäs skrev: Har kört Vida i två veckor blev lite besviken innehåller faktiskt mer spån än vad jag trodde...
Jag sa inte att den är dålig utan den innehåller mer än Smålandspellets spån.
Har även kört Agrol och Neova och de var värre men det funkade bra det med.
Jag säger som Henrik (Henke) Larsson!! JAG ÄR NÖJD!!!

CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!