vem ska man tro på??

brushuvud
Lärjunge!

vem ska man tro på??

Inlägg av brushuvud »

jag har haft stora problem med min första installation av pelletssystem och därför har det varit 5 olika firmor här för att ge offerter på nytt system. Detta innebär ju att det står ett system på plats när de kommer och det finns alltså pellets i Mafan... Några har sagt att det är skitpellets medans några har sagt att det här var fina pellets!! :shock:

Finns det några objektiva grunder för vad som är en bra pelletsbit?? :?

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har testat med så många olika pellets jag har fått tag på, det har varit Smålandspellets, MHAB, Laxå, Vestmarka (6mm & 8mm) samt ett experiment med träblandat torvpellets.

Jag har testat att fylla på 3 säckar kraftigt vattenskadade Smålandspellets i ett i övrigt tomt veckoförråd bara för att se brännarens reaktion.

Den ENDA pellets som var "skit" var torven med 30% trä (som var en testproduktion), den sintrade kopiöst mycket, alla andra har tuggat på helt utan problem.

Så denna snack om "skitpellets" ger jag inte mycket för, det finns definitivt pellets som är mindre bra om man har en "krånglig" matning men det är kanske en fråga om att MATNINGEN behöver trimmas och då menar jag inte doseringen men att skruven inte ska kärva osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Skulle nog kunna tänka mig att hålla med dig...En hel industri som håller på med eldning borde ju inte vara så självdödande att de antingen håller en så låg kvalite på bränsleprodukten att den inte går att elda med eller att brännarna byggs så dåligt att det inte går att elda bränsleprodukterna. det kan ju inte vara vettigt att bygga eller tillverka produkter med så lite marginal att man måste elda med en viss pelletssort till en viss brännare. Det är nog dock bäst att vi lämnar diskussionen om rökgasanakys därhän!! :wink:

Det bästa beviset är väl till exempel du själv som eldar med allt och att det funkar bra och att lämna prestigen hemma, utan att lägga känslomässiga band vid dessa träpluttar!! :D
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
NICJON
Prima virke

Inlägg av NICJON »

Hej !

Vad är det för olika system du blivit offererad ?

Jag är själv en mindre tillverkare. Har skaffat ett instrument för inställning av pannor ( testo 330 ). Instrumentet kostade ca 30 000 kr. Gör detta som servica åt dom som är kunder hos mig. Har därmed sett en stor mängd olika brännare / pannor.

Har justerat ca 200 olika pannor, så jag har lite koll på vad som är bra och dåligt.

Kolla förresten www.bioenergi.hogsby.net har en analys där på min pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag tror att det finns väldigt lite "dålig" pellets idag förrutom skum import kanske, så länge pelletsen innehåller endast trä produkter och uppfyller dom krav som finns på fukthalt så bör det funka fint att elda med, sen kan det ju skilja mycket mellan pellets så att man måste ställa om sin brännare men det betyder ju inte att pelletsen är dålig för det.

Sen kan man ju få fuktskadad pellets och söndersmulad pellets men detta ska kanske oftare läggas leverantören till last och inte producenten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
p cerok
Späd planta

Inlägg av p cerok »

Jag har oxå funderat mycket på pellets och kan direkt tala om att om jag skulle fylla i 3 säckar vattenskadad pellets med smul och fuktsvullna klumpar skulle jag vara tvungen att tömma förrådet manuellt och dammsuga det eftersom min brännare skulle klappa ihop totalt. matningen blir helt enkelt för oljämn, startdosen varierar och starten misslyckas hela tiden. detta beror på hur din brännare ser ut och hur mycket krut man har lagt på doseringen av pellets. Min viking bio är säkert en av de känsligaste maskinerna vad gäller detta och janfiren verkar vara en avde allra bästa och minst störningskänsliga. I vintras regnade det ju så in i h-vete och jag hade fått ett parti sydpellets som var kanon, så länge de var torra. Påsarna var tyvärr perforerade i tillverkningen, på ett sätt jag aldrig sett förut och säljaren svor sig fri, vad göra? Jag siktade varje påse i en manik jag byggt, fick på så sätt bort alla spån och bollar och brännaren gick superbra och gick att trimma in perfekt, mycket lite aska och beläggning, låg förbrukning. Jag tror eg att janfiren förvisso fortsätter att brinna, till skillnad från min, men du har ingen optimal förbränning. Mängden fifraktioner och sönderfallet från press till panna är betydelsefull, mer eller mindre för alla.
Har en viking bio ansluten till en ctc-panna från -72. värmer 300 m2 på 5-6 pallar per år.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, mina förbränningsvärden var nog inget att skryta med men jag gillar just att jag inte behöver bekymra mig om detta, den bara kör och kör.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Icecap skrev:Jo, mina förbränningsvärden var nog inget att skryta med men jag gillar just att jag inte behöver bekymra mig om detta, den bara kör och kör.
Jo, men Icecap, det lilla du körde tycker jag enligt min mening inte kan klassas som helt relevant test heller. Prova med att köra ca 1 ton pellets som är på det viset så har även du problem med skruvar, om om inte med interskruven kaske men din externa skruv som matar ifrån förrådet.
Med tiden får du också problem med brännaren och internskruven. Oftast när man eldar mycket spån och det blåses med fläkt, så får du också en högre temperatur i vissa delar och delvis också kylda ytor, och det kan kanske också orsaka skador även på en Janfire.

Janfire är klart en bra brännare, men tester som du har beskrivit måste göras under längre perioder innan man kan säga att brännaren klarar detta. Om inte annars så har du nog miljövärden som inte ens klarar BBR:s krav för att få den godkänd att elda med.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jovars, det är sant.

Nu har jag kört sedan 22/12-2005 (ca: 6,5t/år) och aldrig rengjort mitt förråd eller skruv eller brännarens matning på något vis, jag har å andra sidan haft småsäck och bra kvalitet på pelletsen så spån är ju en "bristvara" på det vis men jag har läst om en del andra som måste rengöra deras veckoförråd lite då och då pga. spån.

Denna spån förstör doseringen vilket ju är ganska naturligt men jag ser det som att den konstruktion i sig är undermålig, jag svär till intern dosering och att förrådsskruven bara ska mata upp pellets till detta mindre doseringsförråd.

Jag tror att en del som har dessa problem villa bli hjälpt av att "extern"skruven skulle mata upp en viss mängd åt gången till ett litet doseringsförråd, jag har inte bevis men jag tror att dessa korta doseringsgångtider "skakar ihop" pellets + spån ungefär som att knacka på en burk med pulver/flingor för att få det att packa hårdare.

Att spån sedan inte är rätt grej i en pelletsbrännare är ju sant, jag påstår inte heller att spån är bra men jag vill påstå att en del system är onödigt känsliga för spån.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Man kan med dagens teknik inte dosere helt jämnt med en lutande skruv på 45 grader bl.a. pga spån i pelletsen. Man kan dock dosere mycket jämnt med en horisontell skruv förut för en vertikalskruv och horisontell takskruv. Då behövs inga intern dosering i en brännare och ej heller internt förråd inne i en brännare.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Men en horisontel skruv tar inte heller hänsyn till att spånet har lägre densitet och mindre energi per volymenhet.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

För Icecap har tydligen miljö o bra förbränning ingen betydelse bara det är en Janfire,
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Tutte Gustav: innan du kommenterar tycker jag att du ska läsa vad jag har skrivit för din kommentar är ganska obegriplig i det sammanhang.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Shakespeare skrev:Men en horisontel skruv tar inte heller hänsyn till att spånet har lägre densitet och mindre energi per volymenhet.
mvh
Vertikalskruven utjämnar spåntransporten. Det gör inte en horisontell skruvmatare inuti en brännare.
Finns det mycket spån i pelletsleveransen, så påverkar dette förbränningen oavsätt, specielt mot sluttömning av ett bulkförråd. En förrådsskruv med flera samtidigt fungerande inlopp utjämnar detta fenomen något.
Efter min mening hjälper det inte att dosera efter vikt med mindre partiklarna är homogena, dvs. exact lika längd på pellets och utan spån.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Icecap skrev:Tutte Gustav: innan du kommenterar tycker jag att du ska läsa vad jag har skrivit för din kommentar är ganska obegriplig i det sammanhang.
Kära Icecap:
Dina kommentarer i inläggen för bara diskussionen ner i till din egen lilla sandlåda.
Allt du säger är att JF är bäst och klarar alla driftfall med glans.
Det har vi läst i väldigt många poster, gång efter gång.
Nu tillför det inte så mycket till oss som inte har JF och inte har för avsikt att byta bara för att du säger den är ofelbar.

Men jag uppskattar dina inlägg (uppriktigt)

Ha en underbar dag!!! :wink:
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar