Effekten - hur mycket bör man ha?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Pellabella
Entusiast!

Effekten - hur mycket bör man ha?

Inlägg av Pellabella »

Oj vad man lär sig ju mer man läser här! :)

Nu har jag börjat lite smått att försöka mig på att räkna ut hur mycket effekt jag får ut från min brännare med de inställningar jag har för tillfället.

Det står ju i Vikingens bruksanvisning att effekten är mellan 15 - 20 kwh.
Men vad innebär det? Bör man hålla sig inom de värdena?

Vad händer konkret om man går lägre än t ex 15 kwh? Det är ju frestande att skruva ner pelletsmatningen så snålt det bara går men finns det liksom en gräns för hur "dumsnål" man får vara? Hoppas ni fattar vad jag menar? :D
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Brännaren är ju konstruerad för att vara som mest effektiv inom ett rätt så smalt effektområde, om du ger dig av utanför det så sjunker verkningsgraden men i övrigt händer det inte så mycket.
Senast redigerad av micke_932 den ons 19 mar, 2008 16:25, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

micke_932 skrev:Brännaren är ju konstruerad för att vara som mest effektiv inom ett rätt så smalt effektområde, om du ger dig av utanför det så sjunker varkningsgraden men i övrigt händer det inte så mycket.
Okeeeej ..... ursäkte en "trögboll" - men om verkningsgraden sjunker så innebär kanske det att eldningsekonomin blir sämre?
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är inte helt enkelt att svara på men jag ska göra ett försök:
Min gamla skruttpanna fungerar inget bra när min brännare (annat märke alltså) kommer över ca: 12kW, den tappar effektivitet vid att den inte hinner ta upp värmen.

Brännaren å andra sidan kanske fungerar bäst på 15kW och då blir det lite gungar och karuseller, den ena är bäst på det ena och den andra är bäst på det andra.

Alltså måste man hitta en balans som ger bästa SYSTEMverkningsgrad.

Och på vilket nivå jag har min brännare gående är likgiltigt då jag har en helt annan sorts brännare och en total annan kontroll över den än du kan få.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!

Re: Effekten - hur mycket bör man ha?

Inlägg av Rayyan »

Pellabella skrev:Oj vad man lär sig ju mer man läser här! :)

Nu har jag börjat lite smått att försöka mig på att räkna ut hur mycket effekt jag får ut från min brännare med de inställningar jag har för tillfället.

Det står ju i Vikingens bruksanvisning att effekten är mellan 15 - 20 kwh.
Men vad innebär det? Bör man hålla sig inom de värdena?

Vad händer konkret om man går lägre än t ex 15 kwh? Det är ju frestande att skruva ner pelletsmatningen så snålt det bara går men finns det liksom en gräns för hur "dumsnål" man får vara? Hoppas ni fattar vad jag menar? :D
Vi har ju samma modell på brännare. Min funkar så här:
*Inställning hög effekt (20 kW) innebär att fläkten går max och man justerar förbränningen med mängden doserat bränsle.
*Inställning låg effekt (15 kW) Bränsledoseringen är reducerad (hårdkodad i chippet) och man justerar förbränningen med fläkthastigheten.

Väldigt dålig lösning, man vill ju helst justera bränsle/luft fritt för att komma till en lämplig inställning, olika anläggningarna har olika förutsättningar.

Har tidigare installerat en Eurofire i en Baxi Solo 30 kW och den har betydligt bättre inställningsmöjligheter. Nackdelen är att den har inte inställningen låg/hög effekt utan man får trimma parametrar var för sig om ni förstår vad jag menar.
Hade varit bättre om man så att säga trimmade lågfart för sig och högfart för sig och t,ex hade en brytare märkt hög och låg för att välja driftsätt.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Eller har en brännare som kan ställas vid en massa olika effekter...

Med Janfire NH kan man just ställa in matning och fläkt vid 3kW, 6kW, 9kW, 12kW, 15kW, 18kW och 23kW.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Icecap skrev:Eller har en brännare som kan ställas vid en massa olika effekter...

Med Janfire NH kan man just ställa in matning och fläkt vid 3kW, 6kW, 9kW, 12kW, 15kW, 18kW och 23kW.
Naturligtvis är det önskvärt, men om man nu redan har en brännare med begränsade möjligheter som ändå funkar så krävs det mer än utökade inställningsvarianter för att byta den.

Om jag hade hittat det här forumet för länge sedan skulle jag förmodligen valt en brännare med bättre möjligheter för programmering osv.
Janfire NH är säkert bäst i världen men varför har inte alla en sådan? När den verkar vara den enda som är bra?

Jag är totalnöjd med mn brännare och har ännu inte haft ett enda driftstopp på 1,5 år.
Man måste vara öppen för möjligheterna och förutsättningarna för att få det att fungera. Fundera på det du.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det har skrivits i några trådar om många olika effekter men med många som labbat var det bästa effekten just lagom runt Ca 15 -16 kW ..
Det skall räcka lagom också så det räcker till att duscha...
Sen finns det nog särfall på att gå lägre men jag tror det är inte många småpellar man tjänar på det . Husfriden sedan! Och tänk om frugan skulle råka duscha sist i raden.... :albino:

Jag själv tycker en effekt räcker kör på ca 15 kW

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har inte haft ett enda driftstopp som inte jag har orsakat och det från en brännare som jag installerade innan den ens kom på marknaden, den blev satt i drift 22/12-2005 och har kört sedan.

Konstigt att du önskar den funktionalitet som den har men inte gillar brännaren, fundera på det du.

Konstigt nog är "...Janfire NH är säkert bäst i världen..." DINA ord, inte mina.

Jag har inte påstådd att andra brännare är skit (förutom Sverige Brännaren), jag har däremot läst om MÅNGA likartade problem vilket leder mig till att anta att vissa brännarkonstruktioner har inbyggda problem per design.

Jag anser t.ex. att det är undermålig konstruktion att dosera med skruven från vecko/bulkförråd och detta baserar jag på vad jag har läst här.

Läs om alla som har problem med spån och de problem det ger, jag har testat att mata mitt veckoförråd med 3 säckar kraftigt vattenskadat Smålandspellets som var ren spån, jag har inte tal på förbränningsvärden (de var nog skit) men hela linan från veckoförråd till brännare tuggade på utan problem, värmen uteblev inte och jag har sovit tryggt.

Under en del av januari 2007 var jag tvungen att befinna min i Göteborg, jag var hemma ett par timmer varje helg och veckoförrådet var verkligen så tomt det kan bli 10 min. innan brännaren fallerar... men jag var inte orolig, den körde ju.

Så jag är förvisso partisk i och med att jag har gjort elektroniken åt Janfire och utvecklat programmen i den enl. Janfires krav men samtidig har jag mycket bra erfarenhet med den och det är inte fy skam heller.

Så jag tycker att NH'n är bra men det betyder inte att andra brännare är skit eller hur?
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Icecap skrev:Jag har inte haft ett enda driftstopp som inte jag har orsakat och det från en brännare som jag installerade innan den ens kom på marknaden, den blev satt i drift 22/12-2005 och har kört sedan.

Konstigt att du önskar den funktionalitet som den har men inte gillar brännaren, fundera på det du.

Konstigt nog är "...Janfire NH är säkert bäst i världen..." DINA ord, inte mina.

Jag har inte påstådd att andra brännare är skit (förutom Sverige Brännaren), jag har däremot läst om MÅNGA likartade problem vilket leder mig till att anta att vissa brännarkonstruktioner har inbyggda problem per design.

Jag anser t.ex. att det är undermålig konstruktion att dosera med skruven från vecko/bulkförråd och detta baserar jag på vad jag har läst här.

Läs om alla som har problem med spån och de problem det ger, jag har testat att mata mitt veckoförråd med 3 säckar kraftigt vattenskadat Smålandspellets som var ren spån, jag har inte tal på förbränningsvärden (de var nog skit) men hela linan från veckoförråd till brännare tuggade på utan problem, värmen uteblev inte och jag har sovit tryggt.

Under en del av januari 2007 var jag tvungen att befinna min i Göteborg, jag var hemma ett par timmer varje helg och veckoförrådet var verkligen så tomt det kan bli 10 min. innan brännaren fallerar... men jag var inte orolig, den körde ju.

Så jag är förvisso partisk i och med att jag har gjort elektroniken åt Janfire och utvecklat programmen i den enl. Janfires krav men samtidig har jag mycket bra erfarenhet med den och det är inte fy skam heller.

Så jag tycker att NH'n är bra men det betyder inte att andra brännare är skit eller hur?
Åh fan. Jag var inte helt säker på att du visste att det finns fler brännare än NH (som fungerar)
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Rayyan: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7654

Pellabella: det finns lite olika sätt att fastställa vilken effekt man minst ska ha, i mitt fall har jag en panna med ganska stor vattenvolym och med våran "duschmönster" betyder det att jag kan ha brännaren på låg effekt (6kW) vilket mina tester har visat sig vara totalekonomisk bäst. Vid duschning blir det ju så att panntemperaturen dyker men det räcker till att duscha i.

Å andra sidan ska det brassas på en del mer om ni är ett "större antal" som ska duscha efter varandra och du inte har en fet ackumulatortank, då blir det 12-15kW som behövs och blir det riktigt kallt ute behöver huset en del mer också, då kan det bli aktuellt med 15-18kW som värst.

Så det finns inte en enda sanning, det beror på systemet och vanor och behov men kan man bara välja ett enda effektläge måste man ju räkna med "worst case".

Jag har bara erfarenhet med min brännare som skiljer sig ganska mycket från din och jag har bara mätt på den i min panna som inte är sådär hyperbra men jag har bäst totaleffektivitet vid 6kW, där går det åt 28% mindre pellets än om jag kör 15kW.

Denna avsevärda skillnad beror nog mer på min panna än på brännaren men likaväl är det SYSTEMeffektivast med 6kW för mig.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Icecap skrev:Rayyan: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7654

Pellabella: det finns lite olika sätt att fastställa vilken effekt man minst ska ha, i mitt fall har jag en panna med ganska stor vattenvolym och med våran "duschmönster" betyder det att jag kan ha brännaren på låg effekt (6kW) vilket mina tester har visat sig vara totalekonomisk bäst. Vid duschning blir det ju så att panntemperaturen dyker men det räcker till att duscha i.

Å andra sidan ska det brassas på en del mer om ni är ett "större antal" som ska duscha efter varandra och du inte har en fet ackumulatortank, då blir det 12-15kW som behövs och blir det riktigt kallt ute behöver huset en del mer också, då kan det bli aktuellt med 15-18kW som värst.

Så det finns inte en enda sanning, det beror på systemet och vanor och behov men kan man bara välja ett enda effektläge måste man ju räkna med "worst case".

Jag har bara erfarenhet med min brännare som skiljer sig ganska mycket från din och jag har bara mätt på den i min panna som inte är sådär hyperbra men jag har bäst totaleffektivitet vid 6kW, där går det åt 28% mindre pellets än om jag kör 15kW.

Denna avsevärda skillnad beror nog mer på min panna än på brännaren men likaväl är det SYSTEMeffektivast med 6kW för mig.
Grattis!
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jomenvisst, ibland blir det lite väl mycket marknadsföring här.
NH är säkert bra, men det behöver vi andra inte läsa om i alla trådar.
Jag kör alltid högsta effekt av de enkla anledningen att jag då kan ha alla turbulatorer i. Att minska på turbulatorer och samtidigt gå ned i effekt skulle försämra både komfort och ekonomi för mig. Hål i huvvet m.a.o.
Hade jag haft insatsrör i skorstenen hade jag kanske försökt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, vilken effekt som är "rätt" beror ju på brännaren, pannan, skorsten, behov osv. så brännarens effektivitet vid en viss effekt är bara en liten del av detta och jag tror att de flesta brännare på marknaden har ett visst effektområde där deras effektivitet är helt OK vilket betyder att det är systemet i sin helhet som ska ha "rätt effekt" för att fungera bra och vara mest ekonomisk.

Detta betyder också att man kan testa en del för att hitta det rätta nivå men denna "vinter" är det ju liiiiite svårt att veta vad huset drar när det blir smällkallt.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Icecap skrev:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8040
och dom andra 16444 har läst denna:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6098
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar