Jag har monterat en brytare i anslutning till min CBJ termostat som bryter strömmen till cirkulationspumpen när termostaten står i stängdläge, eftersom shunten är gammal och sannolikt otät. Dessutom sparar man ju ström till pumpen...
Ful installation, men den fungerar invändningsfritt soliga dagar då vårsolen höjer rumstemperaturen. Sådana dagar är det ju onödigt att cirkulera varmvatten i elementen.
Men jag undrar just om bilden åker med det här inlägget
Det är i alla fall en sk skåpbrytare, som säljs bla på ELFA för cirka 100:- och som stängs av förlängningsarmen på CBJ:n.
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Jag har också funderat på att göra exakt samma sak. Mitt problem är dock att när jag stänger av circpumpen så blir framledningen kokhet så shunten lär ju aldrig öppna igen när den väl stängt?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Nog för att den kärvar lite men det jag tänkte på var att när shunten stänger helt o circpumpen stängs av så blir framledningen het iaf (tror jag iaf, har inte testat med helt stängd shunt, har inte haft CBJn så länge) o då vill ju styrningen stänga ännu mer.
Kort sagt: shuntstyrningen kommer inte att öppna förän framledningen blir kall och det blir den inte förän cirkpumpen startar och det gör den inte förän shuntstyrningen öppnar och det gör den inte förän framledningen blir kall och det...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Bassman skrev:Nog för att den kärvar lite men det jag tänkte på var att när shunten stänger helt o circpumpen stängs av så blir framledningen het iaf (tror jag iaf, har inte testat med helt stängd shunt, har inte haft CBJn så länge) o då vill ju styrningen stänga ännu mer.
Kort sagt: shuntstyrningen kommer inte att öppna förän framledningen blir kall och det blir den inte förän cirkpumpen startar och det gör den inte förän shuntstyrningen öppnar och det gör den inte förän framledningen blir kall och det...
Stämmer precis om man har monterat enligt instruktion. Man får montera en timer som kör pumpen ett par minuter varje eller varannan timme, det skulle även vara bra för pumpen under sommarperioden eftersom många pumpar kärvar när de står still länge.
Nu börjardet bli komplicerat.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
När rumstermostaten som är kopplad till CBJ:n kallar på värme för att temperaturen sjunkit , så tycks detta "övertrumfa" signalen från givaren på framledningen och kommendera CBJ:n att öppna. Då släpper trycket på brytaren och cirkulationspumpen går igång.
Så fungerar det iaf här.
Glad Påsk!
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Mlund skrev:När rumstermostaten som är kopplad till CBJ:n kallar på värme för att temperaturen sjunkit , så tycks detta "övertrumfa" signalen från givaren på framledningen och kommendera CBJ:n att öppna. Då släpper trycket på brytaren och cirkulationspumpen går igång.
Så fungerar det iaf här.
Glad Påsk!
Jag tänkte på mitt system där framledningstempen styrs av utomhusgivare. Med enbart inomhusgivare funkar det säkert. Min ganska simpla automatik använder inomhusgivaren endast till att sänka framledningstempen (9 grader) då inomhustempen överstiger inställt värde.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Jag har kört så sedan 2003, har en mikrobrytare på en liten arm vid CBJ:n.
Funkar kanon, tar en liten stund innan det blir stabilitet i rörelsen på cbj:n men det är bara frågan om 5-10 minuter sedan rör den sig lugnt å fint.
Troligen pga framledningsgivaren.
Vill man ha automatisk motionering så fixas ju det enklast genom att ha en veckotimer (finns ju äckligt billiga sådana numera) som påverkar signalen från innegivaren när pumpen är avstängd och på så vis lurar cbj:n att det är kallt, får den att öppna samt startar pumpen. Räcker ju med 10minuter per vecka för att hålla grejerna igång.
Annars fixa man ju det enkelt själv genom att manuellt vrida upp shunten någon gång ibland så att den får rört sig och pumpen startar upp. Stänger gör den ju själv sedan.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Mlund skrev:Det verkar inte gå att visa en bild som bara ligger i min dator. Tyvärr.
Jag hajar noll av img och url.
Lägg upp bilden på en gratis websida, typ photobucket.com
När den sedan ligger där så får du färdiga kodsnuttar i photobucket som bara är att klistra in på forumet.
Det är "img code" varianten du skall sikta på där.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tack för tipset med uppladdning av bilder via Photobucket. Funkar ju!
Som framgår av bilden så bryter armen från CBJ:n via strömbrytare av samma slag som t ex sitter i kylskåp.
Min erfarenhet är att shunten klarar detta helt utan problem. Utan pump har du alltid lite självcirkulation, såfort du har en tempskillnad dvs. Själv har jag kört pumpen intermittent mot en rumstermostat och är helt säker på att detta sparar massor med energi eftersom jag inte cirkulerar media i onödan. sSäkert 90 % av tiden räcker självcirkulation för att ge en behaglig temperatur i huset, trots att det är stort och tillbyggt. Grova rör överallt dock.
Har en viking bio ansluten till en ctc-panna från -72. värmer 300 m2 på 5-6 pallar per år.