Janfire Flex-a i TMV ALPHA1 montera vart?

Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!

Janfire Flex-a i TMV ALPHA1 montera vart?

Inlägg av Vednisse »

Hej
Har en TMV ALPHA1 -90 som jag ska slänga i en brännare.
Blir troligen en Janfire Flex-a (kanske Eurofire), var blir det bäst att montera denna?
I oljedelen eller vedsidan (påyllningsluckan?)
Erfarenheter, för/nackdelar?
Tacksam för svar.
/Vednisse
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ingen som kör denna kombination?
eller med Eurofiren.

/Vidnisse
Kenneth
Fröträd

Re: Janfire Flex-a i TMV ALPHA1 montera vart?

Inlägg av Kenneth »

Vednisse skrev:Hej
Har en TMV ALPHA1 -90 som jag ska slänga i en brännare.
Blir troligen en Janfire Flex-a (kanske Eurofire), var blir det bäst att montera denna?
I oljedelen eller vedsidan (påyllningsluckan?)
Erfarenheter, för/nackdelar?
Tacksam för svar.
/Vednisse
Hej

Enl.Nibe nedre veddelen...

Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Baxi rekommenderar oljedelen http://www.baxi.se/visa_panndatabas_detalj.asp?id=131

Nackdel med oljedelen brukar vara att askutrymmet är litet. De brännare du nämner behöver i alla fall rengöras en gång i veckan och då spelar litet askutrymme inte så stor roll.
Att sätta i veddelen ger kanske dålig verkningsgrad, röken går bara rakt ut i skorstenen. Allt beror på hur pannan ser ut.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jo, jag har sett dom olika rekomendationerna. Eurofire är ju iofs. framåtbrinnande.
Janfire kräver nog lågriktare i oljedelen.
Har inte tillgång att kolla hur pannan är konsturerad föränn nästa vecka och då är det bråttom..
Undrade därför om det fanns några personliga erfarenheter på forumet.

/Vednisse
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Har ingen erfarenhet av pellets ännu, men har köpt ett hus som vi har tillträde till om ca en månad och där består uppvärmingen av en TMV-Pannan Alpha 1 -93 och en Torsby-ugnen TB Mini som sitter i veddelen av pannan tror jag :)

Bild
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Vednisse skrev:Ingen som kör denna kombination?
eller med Eurofiren.

/Vidnisse
Jag kör med en Nibe Alpha Combi, är väl en vidareutveckling av den pannan tror jag, skillnaden är väl att min kör med underförbränning i veddelen..

Jag har en Eurofire i oljedelen och det funkar bra, får aska ur ca. en gång i veckan nu när det är som kallast och det är helt ok för mig.
Har sotat en gång i veckan, men kommer nog gå ner till varannan/var tredje vecka då rökgaserna inte stigit mer än ca.15-20 grader på en veckas körning.

De problem jag haft har varit kopplade till störningar i matningen, Eurofire brännaren är rätt känslig för sånt och deras 2.2m skruv som jag kör med är långt ifrån något underverk för säker matning...(!)

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Pannan ser identisk ut jämfört med den bild fremar bifogar.

Tror jag har fastnat för Eurofire, har hittat en mycket seriös installatör till bra pris. Inte lätt att hitta "renodlade" pelletsbrännar försäljare/installatörer :wink:. Alla rörkrökarfirmor går bort för min del... har sett nog av deras kompetens, fixar numera all VVS själv.

Skulle gärna behålla veddelen, är ju gammal vedeldare...går säkert att modifiera en överförbräningspanna till vettig förbränning med lite god vilja :roll:

Är 1,7m skruven till Eurofiren bättre?

/Vednisse
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Det är nog riktigt att en del rörkrökarfirmor inte har den rätta kunskapen för att installera pellets. Varför inte spara några tusen och installera brännaren själv? Grejar du all vvs hemma så är det inget större problem att installera och justera brännaren heller.
Det finns brännare där du får både support och garanti även om du installerar själv.

Tror du gör rätt att sätta brännaren i oljedelen. Ser ut att bli längst väg för rökgaserna då.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Tror du gör rätt att sätta brännaren i oljedelen. Ser ut att bli längst väg för rökgaserna då
Fick den infon. av installatören också.
Varför inte spara några tusen och installera brännaren själv?
Tidsbrist, garanti osv., samt att jag inte har tillgång till rökgasinstrument. Dessutom är installationskostnaden med rökgasanalys, monterning av förråd löjligt låg (enligt mig :wink: ) 1300kr inkl. körersättning

/Vednisse
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Va tror ni om den pannan som jag äger snart då? Går det att flytta den TB Mini brännaren till oljedelen för att få eller krävs det en annan brännare för det? Har ingen aning om hur effektiv den är nu, enligt nuvarande ägaren så har förbrukningen varit ca 6 ton pellets på ett år ca så länge sen han installerade pelletsbrännaren.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

fremar skrev:Va tror ni om den pannan som jag äger snart då? Går det att flytta den TB Mini brännaren till oljedelen för att få eller krävs det en annan brännare för det? Har ingen aning om hur effektiv den är nu, enligt nuvarande ägaren så har förbrukningen varit ca 6 ton pellets på ett år ca så länge sen han installerade pelletsbrännaren.
Finns en beskrivning på Alpha Combi här http://iframe.nibe.se/epi/iframes/alphacombi.asp#
det är en senare utveckling av pannan.
Ser oljedelen likadan ut på din panna så måste du skaffa en lågriktare till brännaren. Distansstos som för ut brännaren en bit från pannan rekommenderar man också.
Är pannan kostruerad på det sättet så lär du få bättre verkningsgrad med brännaren i oljedelen.
TB Mini är annars en effektiv och lättskött brännare. Eldade med en TB Mini tidigare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Det blev en Eurofire monterad i oljedelen. Har gått i drygt ett dygn nu utan strul.
Insatallatören var dock inte riktigt nöjd. Eller för nöjd, vägrade tro på värdena han fick. Han höll på med sin längsta injustering/rökgasanalys någonsin...ca:4h :!: . Draget är i lägsta laget och rökgastempen 90-106gr direkt efter pannan (120gr enligt min egen termometer från Pelletsbilen).

Verkade dock hålla tempen bra ända upp till toppen på pipan. Detta ska dock kollas upp riktigt om 3v. då installatören kommer tillbaka och gör en första uppföljning. Verkninggraden ligger mellan 92-94% om jag kan köra med denna inställning och det är den rätta enligt ett högklassigt rökgasanalysinstrument. Vi kollade även lågan manuellt många gånger om och det ser kanon ut.
Kan säga att inställningarna är extremt känsliga (iallafall med min panna/brännare), förstår inte hur någon skulle lyckas få "rätt förbränning" genom att ställa utan instrument.

/Vednisse
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Är lite sugen på att försöka flytta över brännaren till oljedelen på min panna istället. Var hittar jag de delar som behövs som lågriktare och distansstos mm.

För det borde bara vara att sätta tillbaks luckan på veddelen och sen skruva dit den där distansstosen för att få dit brännaren? Hade tillträde till huset förra veckan och sotade ur pannan för första gången igår. Tyckte att det var väldigt mycket aska, speciellt i den översta luckan där det satt nåt spjäll som man kunde dra ut/trycka in.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Uppdaterar:
Har gått utan stopp/larm eller misslyckade starter så här långt. Fick dock ta ut baffeln och ställa dragbegränsare på 13Pa för att bli av med kondensen. Ska även isolera mitt långa rör mellan pannan och murstocken för säkerhets skull. Rökgaserna ligger dock fortfarande på 125-130gr direkt efter pannan. Troligen ännu lägre, rökgasinstrumentet visade lägre siffror vid installation än min.

I övrigt har jag bara haft lite problem med lite rök vid uppstart i mineffektläge. Detta är dock löst med lite "specialknep" och ändringar i "gömda menyer" i PLC'n, efter samtal med installarören som delade med sig av tillverkaren och Baxis "hemligheter). Har dock inte behövt använda alla specialare , men kan vara bra att veta hur allt fungerar.

Helnöjd med både brännare och installatör som kommer och gör en rökgas analys vid början på hösten när allt slitit in sig :) .

/Vednisse
Skriv svar