Hur mycket pellets får man in i bilen?
Hur mycket pellets får man in i bilen?
Nån som vet ungefär hur mycket pellets jag vågar lasta in i en Volvo 855 om jag fäller ner sätena? Antar att jag får in mer pellets än jag får lasta på vikten men de ska bara köras en mil ca så de går säkert bra med lite för tung last hehe. Har ingen dragkrok så jag kan inte hämta med släp tyvärr och är inte sugen på att köpa 4 pallar just nu för att få det fraktfritt hem.
Norsk pellets i 12.5kg säckar gäller det.
Norsk pellets i 12.5kg säckar gäller det.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Oki, de är ju en kombi så de blir ju rätt bra med plats om jag fäller ner ryggstödet och lastar ända från ryggstödet och bakåt. Men en 500kg pellets borde gå bra att lasta in då alltså.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Det hänger väl på hur man vill behandla sin bil. Är man inte rädd att något skall gå sönder/skadas eller att "farbror blå" dyker upp, så är det väl OK med 500 kg........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
Totalvikt: 2000
Tjänstevikt: 1560
Så 440kg får jag ha i bilen då, minus min egen vikt antar jag. Så sitter man 5 st 100kg gubbar i bilen så är man överlastad redan då tydligen?
Polisen är väl lika med noll i risk att de skulle synas här ute i västra värmland. Är bara en mil jag ska köra efter en asfalterad 70 väg så jag kan ju ta det lite lungt också.
Tjänstevikt: 1560
Så 440kg får jag ha i bilen då, minus min egen vikt antar jag. Så sitter man 5 st 100kg gubbar i bilen så är man överlastad redan då tydligen?
Polisen är väl lika med noll i risk att de skulle synas här ute i västra värmland. Är bara en mil jag ska köra efter en asfalterad 70 väg så jag kan ju ta det lite lungt också.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
I begreppet tjänstevikt har jag för mig att förare ingår....
Så om det stämmer så skall du kunna lasta 440 kg utan problem och då borde man ju kunna avrunda det till 500 kg
Så om det stämmer så skall du kunna lasta 440 kg utan problem och då borde man ju kunna avrunda det till 500 kg

Moderator
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Så är det när man har en stor tung svensk bil som är nertypad så att folk ska få dra en husvagn.... max tågvikt är ju (fortfarande eller har ändringen gått igenom?) 3500 kg så har är många bilar en löjligt låg totalvikt.
Tjänstevikt är inklusive förare men ändå, 4 passagerare á 80 kilo plus packning för en helg i fjällen så blir det lätt övervikt.
/Jörgen
Tjänstevikt är inklusive förare men ändå, 4 passagerare á 80 kilo plus packning för en helg i fjällen så blir det lätt övervikt.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jo precis då hamnar man ju säkert en bra bit över 440kg och sen slänger ju många på en stor takbox som de lastar in en massa i också. Så 500kg pellets i säckar och ca 1 mil borde gå utmärkt tycker jagjoeri91942 skrev: Tjänstevikt är inklusive förare men ändå, 4 passagerare á 80 kilo plus packning för en helg i fjällen så blir det lätt övervikt.
/Jörgen

TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
-
- Pannrumstomte!
Jag lastade in 750kg sten i en Ascona
Föraren ingår i tjänstevikten med 80kg. Dessutom ska alla behållare vara fulla (bensintank, spolarvätska, olja mm). Så med tom tank kan du ta 4 säckar till
Ang. släpregler så registreras nya husvagnar idag med så låg lastvikt som 10kg
bara för att komma under 3500kg tot och över bilens tjänstevikt.
mvh

Föraren ingår i tjänstevikten med 80kg. Dessutom ska alla behållare vara fulla (bensintank, spolarvätska, olja mm). Så med tom tank kan du ta 4 säckar till

Ang. släpregler så registreras nya husvagnar idag med så låg lastvikt som 10kg

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Om du bara har en mil att åka är det väl synd att överlasta bilen. Trist att knäcka något bara för att tjäna någon mil.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Det påminner mig om när jag och en kompis skulle hämta sand till ett gjutarbete. Vi slängde in en pall med två kragar i hans Amazonkombi. När vi fyllt pallen och skulle åka hem så gick det inte att rubba bilen. Den låg platt på marken. Det blev till att ösa ur hälften......
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
Parca 3000
Är inte du ekonom,så du kan räkna ut det därfremar skrev:Jo precis då hamnar man ju säkert en bra bit över 440kg och sen slänger ju många på en stor takbox som de lastar in en massa i också. Så 500kg pellets i säckar och ca 1 mil borde gå utmärkt tycker jagjoeri91942 skrev: Tjänstevikt är inklusive förare men ändå, 4 passagerare á 80 kilo plus packning för en helg i fjällen så blir det lätt övervikt.
/Jörgen

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Håller med Danne82 i det här inlägget.
Det är bättre att skaffa transportbil.
Eller montera dragkrok på bilen.
Kostar inte så många kronor att montera den om du gör det själv.
För det är stor risk att nåt går sönder eller annat trågikt händer med bilen eller ditt körkort om farbro blå kommer.
Är gammal yrkeschafför så jag vet vad överlast kostar. Är visserligen dyrare när man kör yrkesmässigt.
Men inte är det billigt som privatperson heller.
Kan ju om du tycker det är dyrt med två bilar skaffa en dubbelhyttad pickup som det finns plats för 5 personer i eller en skåp bil som är reggad för 5 pesoner.
Typ Cheva van eller liknande.
Då har du ju både fraktmöjligheterna samt personbil i ett så att säga.
En mycke bättre lösning för allt å alla.
Det är bättre att skaffa transportbil.
Eller montera dragkrok på bilen.
Kostar inte så många kronor att montera den om du gör det själv.
För det är stor risk att nåt går sönder eller annat trågikt händer med bilen eller ditt körkort om farbro blå kommer.
Är gammal yrkeschafför så jag vet vad överlast kostar. Är visserligen dyrare när man kör yrkesmässigt.
Men inte är det billigt som privatperson heller.
Kan ju om du tycker det är dyrt med två bilar skaffa en dubbelhyttad pickup som det finns plats för 5 personer i eller en skåp bil som är reggad för 5 pesoner.
Typ Cheva van eller liknande.
Då har du ju både fraktmöjligheterna samt personbil i ett så att säga.
En mycke bättre lösning för allt å alla.
Värmer hus på 184 kmv, byggt 1922. Planerad storlek på ca 240 kvm
Ska bli pellets och ved eldning här
Brännare?? Behöver ca 20 kw. Får se vad det blir för brännare
Panna: CTC 1100 Ekonomi från -98
Ska bytas mot modern vedpanna snarast.
Ska bli pellets och ved eldning här
Brännare?? Behöver ca 20 kw. Får se vad det blir för brännare
Panna: CTC 1100 Ekonomi från -98
Ska bytas mot modern vedpanna snarast.