Precis... skulle det varit billigare med olja så hade man ju kört vidare på det... priset är allt det handlar om, efterssom vi hela tiden mjölkas på vartenda korvöre vi tjänar...micke_932 skrev:Kan så vara men varför är vi bättre ? det säljs forfarande SUV:ar som aldrig förr i Europa, BMW, Mercor, Audi, Volvo är alla storsäljare i Europa, kan knappast räknas som några småförbrukare, Sverige har högst medelförbrukning av bensin i Europa.... (Volvo och SAAB ligger i toppen på bensinslukande bilar i Europa).
Fram till 2006 ökade sveriges bensinförbrukning per invånare i stort sett varje år.
http://www.scb.se/templates/Standard____132382.asp
Och vad gör vi åt det, vi byter till etanol, där har man lyckats enas om att etanol är mindre dåligt än bensin, men det är också allt.
USA (Bush) som stat har en idiotinställning till allt som har med miljön att göra och minskning av bensinförbrukning, men USA som land är väldigt effektivt på att få tummarna loss jämfört med EU, i kalifornien har dom infört stora bidrag till företag som installerar solcellspaneler på taken för elförsörjning, dom ville tvinga biltillverkarna att minska sina utsläpp med 30% framtill 2016 tror jag det var (dom fick inte för Bush), EU skryter med att dom "vill" tvinga biltillverkarna att minska sina utsläpp på nya bilar från 160 till 130g/km (19%).
Vad det gäller sverige så är det hyckleriets förlovade land, vad jag vet så har svenska staten aldrig infört eller höjt en skatt för att förbättra miljön, det har alltid handlat om pengar, av de som idag köper "miljöbilar" (läs etanol) så är det några få procent som gör det för miljön, resten gör det för att få gratis parkering, slippa P avgifter eller annat ekonomiskt intresse (det är inte ens speciellt många av dom som ens använder etanol, dom tankar det som är billigast).
Och om vi ska återgå till pellets så skulle jag tro att det är rätt få av dom som bytt till pellets som gjort det för miljöns skull, jag vågar nog sticka ut näsan och påstå att dom som bytt till pellets gjorde det för att det var billigare inte för miljöns skull.
Hur mycket pellets får man in i bilen?
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
-
- Lärjunge!
En liten fundering bara... Verkar vara många som hämtar sin pellets själv. Köper ni den mycket billigare någonstans?
Det bör ju vara ganska rejält mycket billigare om det ska löna sig att åka 8 - 10 vändor x antal mil för att hämta hem de 4 pall som normalt är fritt levererat. Undrar bara, för jag kan också tänka mig att hämta själv till rätt pris. Jag vet bara inte var...
Det bör ju vara ganska rejält mycket billigare om det ska löna sig att åka 8 - 10 vändor x antal mil för att hämta hem de 4 pall som normalt är fritt levererat. Undrar bara, för jag kan också tänka mig att hämta själv till rätt pris. Jag vet bara inte var...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Jag köper mina på byggmax, men jag passar på att köpa en 15 säckar eller så när jag ändå är inne i stan och gör något annat så merkostanden blir rätt så liten.
En annan fördel är att det blir ett rätt så litet antal säckar som ska bäras in varje gång jämfört med om man får hem 4 pallar som ska släpas in på en gång.
En annan fördel är att det blir ett rätt så litet antal säckar som ska bäras in varje gång jämfört med om man får hem 4 pallar som ska släpas in på en gång.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hämtning av pellets.
Kan bara tala för mig själv. Jag åker ibland 2*24km för att hämta en pall,inte för att det blir billigare utan för att jag behöver en pall extra. Jag förbrukar 6 pallar om året men får bara plats med 5 i garaget om bilarna och traktorn mm skall få plats,så när det gått åt ett par pallar brukar jag toppa upp med att hämta en med min kombi. Jag vill inte ställa någon utomhus, gjorde det första gången men fåglarna hackade hål på plasten så jag fick åtskilda säckar förstörda av fukt. Hämta någon enstaka pall är smidigt om det behövs.Min combi lastar 500kg och tål lasten fint i motsats till en del bilar så jag delar pallen i två lass och kör lagligt. En släpkärra fugerade utmärkt men med besväret och kostnaden att hyra en så blir det enklast så här men jag har ju ganska nära till leverantören. MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Precis så var det jag gjorde också, fyllde på lite innan jag ska ta och beställa 4 pallar. Ca 7,5km var det bara dit där jag hämtade pelletsen och 450kg gick som sagt utan problem. Fördelade det med några säckar i passagerarsätet och på golvet fram. Några säckar på golvet bak och sen resten i bagaget med nerfällda säten.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Mmmm många gånger blir det billigare att köpa inkl frakt, Med en hyfsad ny bil kostar det 30-40:-/mil med egen bil vilket inte många tänker på..johansjostrand skrev:En liten fundering bara... Verkar vara många som hämtar sin pellets själv. Köper ni den mycket billigare någonstans?
Vet av dom som åker 9 mil enkel väg med en liten släpp ca 10 ggr/år för att ved är så billigt, 150-200 mil med en ny v70 o släp blir ju oxå några kronor/år..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har 2 km att åka och hämta, tar en pall per vända (på kärra och inte i bilen), så då blir det inte så farligt... men ska man åka en massa mil då plockar pengarna fort iväg...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Ägna gärna en liten tanke åt däck och däckstryck också.
Det är inte speciellt roligt med punka när bilen är full med pellets och dessutom reservdäcket ligger under all pelletsen som dessutom kanske har dåligt tryck ifrån början eftersom man alltid glömmer kolla reservhjulet.
Bärgning kostar mycket mer än hemkörda finpellets.
Det är inte speciellt roligt med punka när bilen är full med pellets och dessutom reservdäcket ligger under all pelletsen som dessutom kanske har dåligt tryck ifrån början eftersom man alltid glömmer kolla reservhjulet.
Bärgning kostar mycket mer än hemkörda finpellets.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25