HEJ.
Undrar om någon har varit med om att det läcker olja ifrån växeln på skruven dvs mellan motorn och matarskruven. Undrar om det är ska vara olja i växeln, hittar ingen påfyllnadsställe. Köpte skruven begagnad, så jag vet inte om den är "smörjd" med oljekanna därav droppandet.
Oljeläckage externskruv
Oljeläckage externskruv
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Tack Icecat för det snabba inlägget!
Kollade märkplåten på min växel och det stod "life greased" på den.
Det betyder väl att den ej är smörjbar?
Undrar bara varifrån oljan kommer!
Märker inte att det blir speciellt varmt så att fettet smälter.
Funderar på att täta med silikon runt alla glipor?
Kollade märkplåten på min växel och det stod "life greased" på den.
Det betyder väl att den ej är smörjbar?
Undrar bara varifrån oljan kommer!
Märker inte att det blir speciellt varmt så att fettet smälter.
Funderar på att täta med silikon runt alla glipor?
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
"Life greased" betyder att man aldrig behöver smörja den, inte att man inte KAN smörja om den.
Det viktigaste är nog att veta VAR oljan kommer ut, det kan vara en axeltätning som har gått sönder eller en packning och det är mycket olika vad man kan göra i de fall.
Om det är en lagertätning kan det vara för att den axel är utnött och då tror jag att man måste byta hela växeln för att "vara säker", det kan vara en axeltätning som bara har blivit för gammal och då får man byta den packning osv.
Alltså är en analys av exakt problem viktigast då åtgärden beror på felet (såklart).
Torka alltså rent på allt och kolla med korta intervall, då lär du hitta läckan.
Fett som blir "gammalt" kan ibland separera ut lite olja... som då kan rinna ut pga. den låga viskositet.
Det viktigaste är nog att veta VAR oljan kommer ut, det kan vara en axeltätning som har gått sönder eller en packning och det är mycket olika vad man kan göra i de fall.
Om det är en lagertätning kan det vara för att den axel är utnött och då tror jag att man måste byta hela växeln för att "vara säker", det kan vara en axeltätning som bara har blivit för gammal och då får man byta den packning osv.
Alltså är en analys av exakt problem viktigast då åtgärden beror på felet (såklart).
Torka alltså rent på allt och kolla med korta intervall, då lär du hitta läckan.
Fett som blir "gammalt" kan ibland separera ut lite olja... som då kan rinna ut pga. den låga viskositet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!