Finns kombinationen, Pellets, Ved och solcell?

Skriv svar
Hyttmyra
Ungskog

Finns kombinationen, Pellets, Ved och solcell?

Inlägg av Hyttmyra »

Som sagt pannan börjar sjunga på sista versen och de är dags för en uppdatering av de samma....

Mitt önskemål är som följer... En kombipanna med pellets, ved.
Ved när jag är hemma och Pellets när jag är borta så tanten får varmt.. Sedan när solen lyser skulle jag vilja ha solcell så man slipper elda på sommaren.

Har ni tips på system, pannor, acktankar och solceller som kan vara bra att ha och hur kan den kombinationen fungera?????

Huset är 1 1/2 plan med källare. 160 kvm uppvärmd yta..
Panna: CTC -70, Eco tec a4 brännare mafa veckofråd. 1 1/2 plan med källare. tot 161 kvm.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det finns rätt mycket i arkivet om du söker där, jag antar att du menade solfångare (dom som värmer vätska) och inte solceller (dom som genererar el).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kombinationen fungerar alldeles utmärkt.

Går just nu ocj funderar på om det inte är dax att stänga av pelletspannan för sommaren och starta den igen någon gång i september månad.

Just nu brukar temperaturen i botten på acken ligga omkring 60-65° när kvällen kommer, och då är min ack på 1800 liter.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hyttmyra
Ungskog

Inlägg av Hyttmyra »

Har sökt ganska mkt men jag tycker inte jag hittar de jag ville... Jag kanske söker dåligt....

Ja precis inte solcell utan solfångare...

Tips på system?, kombipanna ved, pellets och acktankar och solfångare.. Kan man köpa helt komplett från någon eller måste man köpa från olika leverantörer???
Panna: CTC -70, Eco tec a4 brännare mafa veckofråd. 1 1/2 plan med källare. tot 161 kvm.
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Ariterm har väl någon som ser fin ut, verkar dock bara vara för pellets och sol. Den är jag sugen på!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Yngveax
Prima virke

Inlägg av Yngveax »

Jag har en gammal CTC 265B, kör med Ved på vintern i Förugn,
Pellets Vår och Höst och Solvärme på sommaren.

Just nu kör jag Varmvatten på Solen och Pellets på natten,
dagtid behövs ingen uppvärmning.

Just ja, Solvärmen går året om och förvärmer varmvattnet, sen
vidare till pannan som skjuter till det som fattas!

//Yngve
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vet ej hur en 265:a är med förugn, men att elda med ved direkt i en 265:a är totalt meningslöst, även med den extra vedbaffeln så får man 500-600 grader varmt i rökröret.

Jag har fått uppfattningen att de flesta kombipannor är värdelösa att elda med ved i men där har jag kanske fel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Då är väl min troliga framtida kombination OK...?
1 st Biosolpanna....=pellets- sol ----------Elda med ved i kamin...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

ronald skrev:Då är väl min troliga framtida kombination OK...?
1 st Biosolpanna....=pellets- sol ----------Elda med ved i kamin...

Mvh ronald
Inte alls en dum lösning, dok svalnar väl kaminen snabbare än en panna med ack samt ger inget varmvatten.
men mysfaktorn är hög samt att man har extra värme om pannan lämnar in.

Flesta dubbelpannor lämnar väl ifrån sig låg kw? runt 20 brukar man väl komma upp i med ved, tar väl lång tid att ladda tank med så lite?

Bästa lösningen är nog en ren vedpanna som man kan sätta pelletsbrännaren i när man är borta, Kalmarpannan har ju smart lösning med brännaren på sidan så ett "byte" tar inte så lång tid.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Yngveax
Prima virke

Inlägg av Yngveax »

micke_932 skrev:Vet ej hur en 265:a är med förugn, men att elda med ved direkt i en 265:a är totalt meningslöst, även med den extra vedbaffeln så får man 500-600 grader varmt i rökröret.

Jag har fått uppfattningen att de flesta kombipannor är värdelösa att elda med ved i men där har jag kanske fel.
När jag kör med ved tar jag bort Pelletsbrännaren och sätter Förugnen i oljebrännar hålet, annars blir det för dålig effekt. Röken går då en längre väg, innan den går ut .
Har inte mätt graderna i rökröret, men visst blir det varmt.

//Yngve
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Ved-förugn Kenjon FU 26
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Yngveax skrev:
micke_932 skrev:Vet ej hur en 265:a är med förugn, men att elda med ved direkt i en 265:a är totalt meningslöst, även med den extra vedbaffeln så får man 500-600 grader varmt i rökröret.

När jag kör med ved tar jag bort Pelletsbrännaren och sätter Förugnen i oljebrännar hålet, annars blir det för dålig effekt. Röken går då en längre väg, innan den går ut .
Har inte mätt graderna i rökröret, men visst blir det varmt.

//Yngve
hur ofta måste du fylla på förugnen?
har nämligen också funderat på att börja med sådan, och har likadan panna som du även samma byggår och hustyp som du =)

tycker du det funkar bra eller är det "snålheten" som låter det funka =)
Yngveax
Prima virke

Inlägg av Yngveax »

fisketorp skrev: hur ofta måste du fylla på förugnen?
har nämligen också funderat på att börja med sådan, och har likadan panna som du även samma byggår och hustyp som du =)

Jag fyller morgon och kväll, 2 gånger per dag, och den funkar bäst när det är kallt ute. Man får anpassa mängden ved om det är varmt ute, och då kan den puffa ut lite rök ibland, så bäst är när det är kallt ute.
Styrningen sker från panntermostaten, som öppnar och stänger dragluckan, veden liksom smälter ner och det blir en blåaktig gaslåga in i pannan. Jag stoppar i allting som går att elda, papperförpackningar, sopor, mellan vedträna, ej miljöfarligt.
Jag köpte min beg. c:a 3000kr tror jag, det är 8-9 år sen, fick laga den lite och lägga in ny keramik i botten.
//Yngve
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Ved-förugn Kenjon FU 26
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Finns kombinationen, Pellets, Ved och solcell?

Inlägg av Rol-bi »

Hyttmyra skrev: Mitt önskemål är som följer... En kombipanna med pellets, ved.
Jag var i Danmark för ett par veckor sedan och tittade på en test av en ny panna som brinner ved och pellets samtidigt i samma kammare i pannan. Man lägger in ved om morgonen/kvällen och sen sköter styrsystemet övergång till pelletsdrift.
Det rolige var att pannan inklusive brännare kommer att kosta under 40.000 kroner. Den kommer troligen att utrustas med Matene matningsystem.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Yngveax skrev:
fisketorp skrev: hur ofta måste du fylla på förugnen?

Jag fyller morgon och kväll, 2 gånger per dag, och den funkar bäst när det är kallt ute. Man får anpassa mängden ved om det är varmt ute, och då kan den puffa ut lite rök ibland, så bäst är när det är kallt ute.
Styrningen sker från panntermostaten, som öppnar och stänger dragluckan, veden liksom smälter ner och det blir en blåaktig gaslåga in i pannan. Jag stoppar i allting som går att elda, papperförpackningar, sopor, mellan vedträna, ej miljöfarligt.
Jag köpte min beg. c:a 3000kr tror jag, det är 8-9 år sen, fick laga den lite och lägga in ny keramik i botten.
//Yngve
mm nackdelen är ju att vi har inte haft så kalt här förra året, kändes som en lv-pump hade gjort susen om inte huset varit så dumt bygt =/

hur upplever du inrykning, nersmutsning osv?
har nämligen tvättstugan precis bredvid och sambon flår mig nog om tvätten blir sketen =P
Yngveax
Prima virke

Inlägg av Yngveax »

Jag tycker att det är ungefär som när man annars eldar med ved,
ibland ryker det in, jag brukar tända den när det börjar bli kallt ute
och sen är brukar glöden räcka till när man fyller på nytt
så då kan man åka bort en dag utan att tända om.
Och ved är ju billigt så det är därför jag använder det.

En annan fördel som jag tycker är att den värmer upp luften i tvättstugan som jag har alldeles bredvid, så tvätten torkar snabbt.
Kör jag med pellets måste jag ha elementet på.
Men nu har jag slagit av allting och kör på Solen
det är bäst,det är gratis :D
//Yngve
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Ved-förugn Kenjon FU 26
Skriv svar