Jag Tröttnade

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Varsågod.. :wink:

Möjligt att cop är något lägre än vad jag räknade först, Det är ju om du haft en årsverkningsgrad på 70% o när jag läste om denna gamla tråd så såg jag vilken panna du hade tidigare o då kan ju verkningsgraden varit lägre men ändå bör du komma på ett årscop runt 3,5 iaf vilket oxå är mycket bra..

Nu då jag läste igenom tråden igen såg jag även att det diskuterades radiatorer, Helt riktigt som nämndes om riktigt gamla radiatorer..
Jag tänkte på gamla med dom runt -70 :oops: då det byggdes 1 rörs högtemp system o oljeeldning..

Så folk som funderar på VP gör klokt i att kolla ett år vilken framledningstemp som krävs då det är som kallast ute + att man har rätt temp inne som man tänkt ha senare oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Fd:Fliseldare skrev:men som sagt hoppas att bergvärme prylarna håller tills den börjar betala av sig vilket jag är tveksam till

Ärligt talat så bryr jag mig inte så särskilt mycket om den betalar sig eller ej.Det är bara så att jag har eldat med det mesta olja,ved,flis & spån i många år.Så det skall bara bli skönt att slippa allt slit.(å Slitit har jag gjort) sen har jag ju en försäkring i 10 år ,sen får vi ju se om den håller eller ej.Men jag har många polare som har vp & har varit skitnöjda med dom.Å där är ju faktist jätte mycke att fippla med om man nu vill göra det.Så ja den är roligare.. :wink:
Tjenare flisis..
får gratulera till en trevlig investering, funderar själv på om man ska över till markvärme då vi har stor trägård. får se vad som gäller när pannan börjar dra sina sista suckar..

funkar dok kanon än och det går billigt även fast pannan är från 75=p

tänkte höra ang denna försäkringen, 10år är det IVT?

vet du hur den funkar, om ex kompressorn rasar om 8år, får du en ny då eller blir det åldersavdrag som med alla vanliga försäkringar?

Hade tanke på en IVT lvp då försäkringarna verkade lovande, men vad jag fick av säljaren så verkade det inte alls lika bra dok var priset desto mer=(

Vore trevligt om du höll dig kvar i forumet och delgav din erfarenhet av hur annnläggningen funkar, hur mycket el som gått åt osv i uppvärmningskostnad.

mvh//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Skulle passa fint i den här avdelningen.
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=34
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Fd:Fliseldare
Prima virke

Inlägg av Fd:Fliseldare »

Vet ej om jag vågar vara kvar här,vissa brukar bara skälla på mig för att jag bytade anläggning :shock: Nä då skämt åsidor,jag skräms inte så lätt.
Min panna funkade också kanon, det var bara några som missuppfattde mig om att den var dålig.Vp`n är en Nibe 1230 med 180m borra + då poolstyrning.och försäkringen är från början på 6år men med en liten summa på ca:2000 så får man 4år till.anläggningen har nu funkat klanderfritt sen oktober 06,å vad jag har förstått så skall kompressorn eller för den delen annat som går sönder, bytas utan krussiduller.jag har ingen separat mätare till pumpen,men jag gjorde av med allt från 4500 till 6000 kwh på hh el alla andra år.vi gör av med rätt mycket ström i detta hushåll, 3 datorer står alltid på,vattensäng,poolvärme+sandfilter som står å går från maj - september .och tvättmaskinen gå tamej fan alltid :D Men gör som Andre`sa, för gärna en logg på ett år och kolla upp allting det gjorde jag.Jag har klarat ned till -17gr utan tillskott,och 22 gr inomhus.Fukten i källaren fixade jag med en ventil i skorren och en luftavfuktare.ingen fukt där inte,förutom då tvätt hängs upp.Annars har allt funkat jätte bra så ja jag e nöjd.
Mvh Flisis :D
Prima virke

Jag vet. Jag skall inte störa här någe mer
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vad jag har hört så är inte IVT försäkring så jätte bra,
Det är bara en förlägning av hemförsäkringen och då måste din hem försäkring gälla för värmepumpar.
EDIT.
Såg att du hade en nibe och den har jag inte koll på
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Fd:Fliseldare skrev:Vet ej om jag vågar vara kvar här,vissa brukar bara skälla på mig för att jag bytade anläggning :shock: Nä då skämt åsidor,jag skräms inte så lätt.
Varför skulle du inte vara kvar ? Information/uppgifter från "konverterare" behövs också. Nu finns det dessutom en avdelning för VP, som Taxen länkade till, så det är "bara" att fortsätta skriva. Gärna då om hur din anläggning fungerar mm för intresse finns.
Även om huvudämnet är pellets så skall det få finnas andra uppvärmningskällor annars blir det för "fattigt" med information.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Fd:Fliseldare skrev:Jag vet. Jag skall inte störa här någe mer
Nej, forsätt du att skriva. Information är viktigt för alla, även VP uppgifter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fd:Fliseldare skrev:Vet ej om jag vågar vara kvar här,vissa brukar bara skälla på mig för att jag bytade anläggning :shock: Nä då skämt åsidor,jag skräms inte så lätt.
Min panna funkade också kanon, det var bara några som missuppfattde mig om att den var dålig.Vp`n är en Nibe 1230 med 180m borra + då poolstyrning.och försäkringen är från början på 6år men med en liten summa på ca:2000 så får man 4år till.anläggningen har nu funkat klanderfritt sen oktober 06,å vad jag har förstått så skall kompressorn eller för den delen annat som går sönder, bytas utan krussiduller.jag har ingen separat mätare till pumpen,men jag gjorde av med allt från 4500 till 6000 kwh på hh el alla andra år.vi gör av med rätt mycket ström i detta hushåll, 3 datorer står alltid på,vattensäng,poolvärme+sandfilter som står å går från maj - september .och tvättmaskinen gå tamej fan alltid :D Men gör som Andre`sa, för gärna en logg på ett år och kolla upp allting det gjorde jag.Jag har klarat ned till -17gr utan tillskott,och 22 gr inomhus.Fukten i källaren fixade jag med en ventil i skorren och en luftavfuktare.ingen fukt där inte,förutom då tvätt hängs upp.Annars har allt funkat jätte bra så ja jag e nöjd.
Den pumpen ska ha info om förbrukning/starter mm i menyn, Bättre på uppgifter än Ivt iaf..

Visst har du kompltterat med både inne o utegivare, Om inte så kommer du att spara ändå mer.. :wink:
Alla radiatortermostater har du väl helt öppna/bort plockade antar jag annars ska du göra det omg...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Den pumpen ska ha info om förbrukning/starter mm i menyn, Bättre på uppgifter än Ivt iaf..

Visst har du kompltterat med både inne o utegivare, Om inte så kommer du att spara ändå mer.. :wink:
Alla radiatortermostater har du väl helt öppna/bort plockade antar jag annars ska du göra det omg...[/quote]

Varför ska man öppan/ta bort termostaterna?

och även varför inom och utomhusgivare? räcker det inte med en av dem? helst inomhusgivare då väl?

Edit: Citat borttaget, det tar så mycket plats om man skall citera ett inlägg som ligger precis ovanför det egna svaret / Roli / moderator
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om du har termostater så jobbar pumpen mot högre temp än vad den behöver göra med fullt öppna termostater/bort plockade o rätt instrypta slingor/radiatorer, Pumpen ska jobba mot så låg temp som möjligt samt att köldbärartempen (jordslingan) ska vara så hög som möjligt vilket uppnås genom lite längre slinga än vad som de flesta installatörer anger..
Pumpen ger även lägre effekt ju högre temp den måste göra så har man inte golvvärme ska man kolla efter vilken effekt den ger vid 50°..
En Nibe 1235-8 t.ex ger 7 kW vid 0/50° o cop 3,6 o vid 0/35° ger den 8,2 kW till ett cop på 4,9 vilket är en markant skillnad, Om köldbärar tempen är högre ger den även högre effekt = bättre cop..
Rätt dimensionerad markslinga/borrhål är tempen aldrig ner på 0° som tillverkarna anger, Men detta är viktigt att kolla då man tar in offerter då endel räknar på minusgrader på borran + att man bara räknar med 20° inne.. Om man får en sådan offert ska man be att dom räknar på 22° inne + minst 0° på borran/slingan...

Alla pumpar kör med utegivare men går komplettera med innegivare. Innegivare gör att pumpen känner av solinstrålning mm så den inte behöver göra en start mer än vad den behövt annars, Så man bör ha båda givarna men justera in systemet med endast utegivaren först..
Att köra bara med innegivare till en VP skulle inte funka...
Prima virke

Jorå alla termostater fullt öppna.Gradminutrar justerade så antal starter ligger snäppet under 3000 pr år.Å ca: 6000 drft tmr. Både ute och innegivare är installerat.Spara mer? En baggis stäng poolen,Förra sommaren drog poolen ca:3000kwh(piss sommar med 30gr i vattnet).
Men då blir jag nog hängd av övriga i familjen :lol: .
Jag har inte ängnat så mycket tid i pannrummet pga att jag förde en logg på nästan ett år innan,så jag visste ganska hyffsat vilka värden jag behövde ställa in pumpen på.så inne tempen ligger nästan konstant på 22gr med eller utan sol.Det enda som ställer till det,är när det är 0 ute,å blåsigt då kan tempen inne falla med 1gr.Men det är ju ett välkänt fenomen som drabbar alla som värmer sina hus oavsett med vad.Jag tycker inte att det känns så himla mycket,så jag har inte brytt mej om knäck funktionen,det funkar ju så bra ändå.
Mvh
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Inte bara ska termostaterna stå helt öppna, dessutom ska varje element strypas så att man får för lågt delta-T och för korta gångtider, glide, etc. Jag tror det är i stort sett omöjligt för en installatör att fixa perfekt intrimmning till rimliga pengar. Det kommer att bli en kompromiss. På tal om kompromiss... Även med både inne och ute givare så kan man inte få lika bra reglering som med en givare på varje element. Det kommer att hända mycket med värmepumpar och reglering de närmaste decenierna. Men kompromisserna funkar (uppenbarligen) och vp är för tillfället både billigare och bekvämare än de flesta alternativ under förutsättning att radiatorerna är anpassade för låg framledningstemp.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Prima virke

Det fixar man lätt själv med en skruvmejsel, ir temp och lite tålamod.När jag trimmade in mina element,så var 9 utav 10 helt perfekta.Det tionde ett litet skit element,fick jag strypa på returen.Sen blev det också bra.Fan dom kunde verkligen dra rör å dyl,på den tiden.Jag har 2" rör som stammledningar på botten våningen å 1-3/4" upp. :shock: Bara systemet har jag nu för mej, rymmer ca:300-400ltr vatten.

Natti natti.
Prima virke

Fan!! det där blev nog lite galet,det med volymen. :oops:Det var nog den gamla anläggningen.Hmm tror Jag, hittar inte mina papper.Ursäkta för det.
Skriv svar