Styrning av till och frånslag på brännaren?
Styrning av till och frånslag på brännaren?
Hej
Jag har precis flyttat in i huset som vi har köpt som har en TMV-Pannan Alpha 1 med en Torsby-Ugnen TB Mini monterad i nedre luckan på veddelen. Som det är nu så styrs den av termostaten för den gamla oljebrännaren och den har väldigt litet intervall på till och frånslag. 3-5 grader ca får jag det till om jag vrider på den mellan klicket för till och frånslag.
Är detta något som är dåligt och bör göras något åt för att få längre gångtider på brännaren? Tycker att det verkar bli rätt så många starter på den som det är nu. Känns som att det borde vara bättre att panntempen fick sjunka ner till 65 grader för att sedan värmas upp till 85 eller nåt sånt? Om inte annat så blir ljudet från skruven och pellets som trillar ner i brännaren lite irriterande under natten.
Jag har precis flyttat in i huset som vi har köpt som har en TMV-Pannan Alpha 1 med en Torsby-Ugnen TB Mini monterad i nedre luckan på veddelen. Som det är nu så styrs den av termostaten för den gamla oljebrännaren och den har väldigt litet intervall på till och frånslag. 3-5 grader ca får jag det till om jag vrider på den mellan klicket för till och frånslag.
Är detta något som är dåligt och bör göras något åt för att få längre gångtider på brännaren? Tycker att det verkar bli rätt så många starter på den som det är nu. Känns som att det borde vara bättre att panntempen fick sjunka ner till 65 grader för att sedan värmas upp till 85 eller nåt sånt? Om inte annat så blir ljudet från skruven och pellets som trillar ner i brännaren lite irriterande under natten.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Om inte annat så ökar du livslängden på tändelementet, det finns två lösningar.
1. Bygga en egen termostat av 2 vanliga termostater och ett relä, det finns beskrivet i arkivet på ett antal platser. (kostar ca 300 spänn i delar)
2. Köpa en färdig lösning, nu kommer jag inte ihåg på rak arm vem det var som sålde det men det berättar säkert någon annan, kostar runt 1500 spänn och då får du så att du kan ställa till/frånslag digitalt i en display.
PS: Kolla så att skruven inte sitter direkt i taket med kedja och krok eller nått, det låter rätt mycket, om man sätter någon form av gummi mellan kroken och kedjan eller skruven så dämpar detta rätt så mycket.
1. Bygga en egen termostat av 2 vanliga termostater och ett relä, det finns beskrivet i arkivet på ett antal platser. (kostar ca 300 spänn i delar)
2. Köpa en färdig lösning, nu kommer jag inte ihåg på rak arm vem det var som sålde det men det berättar säkert någon annan, kostar runt 1500 spänn och då får du så att du kan ställa till/frånslag digitalt i en display.
PS: Kolla så att skruven inte sitter direkt i taket med kedja och krok eller nått, det låter rätt mycket, om man sätter någon form av gummi mellan kroken och kedjan eller skruven så dämpar detta rätt så mycket.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skruven hänger i en ståltråd som sitter fast i en krok i taket. Dock så är det nog mest klingandet av pelletsen som slår mot plåtarna i brännaren som låter högt.micke_932 skrev:PS: Kolla så att skruven inte sitter direkt i taket med kedja och krok eller nått, det låter rätt mycket, om man sätter någon form av gummi mellan kroken och kedjan eller skruven så dämpar detta rätt så mycket.
Senast redigerad av fremar den ons 21 maj, 2008 13:57, redigerad totalt 1 gånger.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Jo jag har sökt och kikat lite på den där styrningen från e-kontroll för 1500. Alltid roligt med ny teknik och displayer som lyser å visar siffror hehe.Abbe skrev:Helt rätt, färre starter och längre bränntider är bra.
Använd sökfunktionen, detta har diskuterats om & om & om igen. Det finns tips tex om att bygga själv med relän eller att köpa tredjeparts produkter tex från e-kontroll.
Om man väljer en sådan lösning hur kopplar man i det isåfall. Flyttar bara över kablarna som styr brännaren från pannans termostat och sätter i en ny termostat nånstans från den styrenheten?
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
såna där universal gummiringar för att hänga upp avgassystem på bilen funkar bra för migmicke_932 skrev:Om inte annat så ökar du livslängden på tändelementet, det finns två lösningar.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Själv hängde jag upp min med en krok/löpring avsedd för gungställningar och liknande http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83536. Isolerar iväg ljuden nog mycket och ingen risk för att en gummiring spricker med krokig skruv som resultat 
/Jörgen

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
De tror jag inte:
"Anslut brännaren till (befintlig) panntermostat enligt skiss. Termostaten måste vara utrustad med
överhettningsskydd. OBS! Denna anslutning får endast göras av behörig elektriker."
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Jag kör också med TB-mini direkt över panntermostaten och kan på +-sidan säga att tändelementen håller hur länge som helst och fördelen med kort till och frånslagsintervall är att brännaren hinner starta innan varmvattentempen sjunker för mycket vid ex bad. Det skramlar lite när pelletsen ramlar ned men jag hörde också när oljebrännaren tidigare startade...På vintern kan man i.f.s. gå över till underhållseld när det är riktigt kallt men jag har inte sett någon fördel med det. Att ekonomiskt tjäna in kostnaden för investreringen i ny till/frånslagstermostat tar nog väldigt lång tid. MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Här hittade jag lite info
Termostat med ställbar hysteres önskas
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... +termostat
Termostat med ställbar hysteres önskas
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... +termostat
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
Vikingbio
Perfekt!
Nu fick jag svar på det jag oxå funderat på en tid!
- Att ha färre starter och längre brinntid på brännaren. (Jag har precis samma lösning med gammal termostat till min brännare.)
Får se när / om man man kommer till skott med en ombyggnation då...
Nice!
Mvh Milla
Nu fick jag svar på det jag oxå funderat på en tid!

Får se när / om man man kommer till skott med en ombyggnation då...
Nice!
Mvh Milla
CTC 260 från -63 med Iwabo Villa S1