Suck tredje växellådan på ca 2 år.
Suck tredje växellådan på ca 2 år.
Jag undrar om det finns fler än jag som råkat ut för detta.Jag har haft min 12d brännare i ca två år nu och har haft väldiga bekymmer med matningssystemet.Det som händer är att jag ca en gång i veckan minst kommer ut och ser att brännaren har stannat och att elmotorn inte orkar dra runt matarskruven från pelletsförrådet.Detta verkar inte växellådan klara av eftersom den nöter ut dreven i låda.Har pratat med dom på ariterm och dom har skickat en ny elmotor och växellåda.Ett år senare fick jag ringa dit igen och den här gången påstod dom ha hittat felet så jag fick en ny pelletsskruv med ett större innermått och en ny motor med växellåda men det verkar inte hjälpa det heller.Så här i efterhand så ångrar jag valet av brännare.Har pratat med mr.pellets.com och dom berättade att dom tyckte att 12d:n är en "skitbrännare" och inte rekommenderar den till sina kunder.Så nu är min fråga om jag är ensam i detta avlånga land med detta problem.
Bionetpanna med 12d brännare
Inte för att jag har någon erfarenhet av 12D, men vad har brännaren med din krånglande matning att göra??
Hur ser ditt förråd ut?
Hur många öppningar till skruven?
Har du problem med mycket spån?
Hur lång är skruven?
Hur många böjar har skruven?
Lutning?
Etc...
Om möjligt lägg upp några bilder.

Hur ser ditt förråd ut?
Hur många öppningar till skruven?
Har du problem med mycket spån?
Hur lång är skruven?
Hur många böjar har skruven?
Lutning?
Etc...
Om möjligt lägg upp några bilder.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Tjenis!
12D är en kass brännare. Alldeles för klen matningsmotor och övrig mekanik. Mitt skruvrör sprack två gånger samt att växeln(?) gick sönder. Fick min brännare utbytt till Bequem 20 D (eller om det var 15 D). Har funkat bra förutom att en "låsskruv" som kopplar motoraxeln till matningsskruven slitits upp och drivningen slutade fungera. Lätt att fixa själv.
/stefan 0709-369055
12D är en kass brännare. Alldeles för klen matningsmotor och övrig mekanik. Mitt skruvrör sprack två gånger samt att växeln(?) gick sönder. Fick min brännare utbytt till Bequem 20 D (eller om det var 15 D). Har funkat bra förutom att en "låsskruv" som kopplar motoraxeln till matningsskruven slitits upp och drivningen slutade fungera. Lätt att fixa själv.
/stefan 0709-369055
Thermia Bionet, Bequem 20D, Effecta 500 L soltank med 90mm PUR-isolering, ESBE termisk ventil VTC300 70°. 60-talshus i södra Skåne 115 kvm + 115 kvm källare, 11 radiatorer uppe och 11 i källaren.
Verkar ju förbannat seriöst och prata skit om en brännare som dom själva säljerHar pratat med mr.pellets.com och dom berättade att dom tyckte att 12d:n är en "skitbrännare" och inte rekommenderar den till sina kunder

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.