pannpuff!

Skriv svar
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

pannpuff!

Inlägg av fisketorp »

Godagens gott folk!

Som rubriken lyder har pannan börjat att ge mindre pannpuffar vid upstart och det ger en mycket stark röklukt i hela huset(kan kanske komma utifrån då det väller upp ett moln av mörkgrå rök vid puffen)

Efter upstart(kör på el-tändningen) briner det så fint så.

Det konstiga är att jag har inte ändrat något, mer än att jag kom underfund med att sota ur panna på ordentligt sätt efter ca 2år= mkt dåligt drag och inrykning den sista tiden=P

Har dåligt minne men vill minnas att det funkade fantastiskt felfritt första sommaren/vintern vi hade pelletsen så eftersom inga parametrar varit ändrade borde heller inte väderleken spela någon roll?

Dok upptäckte jag en mald plastbit när jag hälde ner en säck, kan det vara så att det kommit med plast eller annat som förorenat pelletsen och ger denna effekt?

har testat att sänka starttiden samt höja fläkt före start och fläkt efter stop utan resultat.
funderar på att sänka startdosen något, men somsagt har ju funkat felfritt tidigare så varför detta spektakel nu?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det kan ju vara att du har uselt drag på sommaren, jag får inga "puffar" direkt men ibland på sommaren om pannan är nere under 65 grader eller så när brännaren går igång så kan det ryka in lite några sekunder.

Om det inte är det så kan det ju vara sot/aska någonstans, är pannan sotad överallt så att det inte samlats en massa aska i någon krök ? det kan få samma effekt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

jo draget är ju klart sämre under sommaren, men det finns allt där.
kör ju fläkt innan uppstarten lite längre så det borde väl dra igång draget också?

sotaren var här idag, ska nog ta och dra ur pannan riktigt redigt och se vad som händer.

somsagt har ju funkat bra övriga sommrar vill jag minnas.
sålänge det inte blir sotigt inne så kan jag överleva lukten men är allt bra irriterande
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Goddagens själv

Jag har sänkt startdosen till 2,40 ( samma som driftsmatningen)
detta p g a att det rök upp ur röret vid start,dock ej så mycket, då var det pellets långt upp i röret, efter sänkning av startdosen har detta ej hänt mera
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

långt upp i röret? gisses är väl ca en näve eller två som kommer på min startdos=)
men ska nog justera ner den lite, dok verkade det göra gott efter att sotaren varit här, tycker inte det luktar lika möe.
heller inte varit hemma så mycket idag. kanske största anledninge :oops:

Edit: Borttagning av direktcitering av ovantående inlägg. / Roli / Moderator
Skriv svar