Har problem med mkt tjära i skorsten och i vedpannan. Har varit tvungen att köra med pannzink för att bli av med det värsta. Nu funderar jag på vad soten kan bero på och skulle behöva lite hjälp.
- Veden jag använder har en fukt halt på mellan 13-20%.
- Pannan är en gammal Albin Venova från 1994 med laddomat 21 kopplade till 2 ack.tankar (500 liter) Pannan har omvänd förbränning med fläkt som ska ge bra förbränning, dock som den fungerar nu så måste man ner och röra om i pannan var 30 minut när man eldar för att förbränningen ska fortsätta att vara bra, dvs för att blå stor svetslåga ska synas i askhålet.
Funderar på om jag måste skriva på någon inställning för att få in mer syre i förbränningen. Kan det vara förbränningen som är dålig?
Som det är nu måste jag elda i minst 6 timmar en vinterdag då det är minus 4-4 grader för att värma vattnet från 30 grader i botten ,40 grader upptill på tankarna för att komma upp 85-90 grader. Är det långsamt? Om huset går på bara el så har det en förbrukning på ca 30 000 kwh
Får mkt tjära i skorsten och vedpanna - vad kan vara felet?
-
- Stor entusiast!
Hej Macke S
Vad har du för skorsten,är den sotad ,bra drag ,är veden kluven, lagom stor
Även ganska klen ved bör vara kluven
Vad är det för sorts ved
Jag känner ej till hur stort vedmagasin din panna har,men 2x500 L tankar är i minsta laget, när pannan är laddad måste tankarna ta emot detta annars blir det en kolmila i pannan
När jag vedeldar går det ca 80 liter ved i magasinet, bränntid 2-3 timmar
(3x 500 L tankar)
Vad har du för skorsten,är den sotad ,bra drag ,är veden kluven, lagom stor
Även ganska klen ved bör vara kluven
Vad är det för sorts ved
Jag känner ej till hur stort vedmagasin din panna har,men 2x500 L tankar är i minsta laget, när pannan är laddad måste tankarna ta emot detta annars blir det en kolmila i pannan
När jag vedeldar går det ca 80 liter ved i magasinet, bränntid 2-3 timmar
(3x 500 L tankar)
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Har en Albin Polar från 95 som jag haft exakt samma problem med.
Jag har fått till den nu efter MYCKET testande.
Det allt landade i är;
Rengjort pannan extremt noggrant massor av gånger.
Satt upp en skorstensfläkt, en ejektormodell.
En större tryckfläkt på pannan.
Kapade upp tilluftkanalerna i pannan, de var ordentligt strypta.
Keramik i underförbränningen, sotskålen.
Gjort egna turbolatorer.
Tillslut har jag ökat min effekt i pannan från 12-18kwh under en eldningsfas till ca 50kwh under en eldningsfas. Det som tidigare tog mellan 5-8 timmar & 1-3 ilägg klarar jag nu med 3-4 timmar & 1 eller 2 ilägg. Ska det bli 2 ilägg så får det vara bra kallt.
Det svåra är att sluta elda i tid, det som händer är inte att det kokar i första skedet utan att pannan slår av tryckfläkten å pannan börjar å i ON/OFF lägge. Vilket resulterar i att man får mer att sota i tuberna...
Så jag brukar inte ta upp tank nr2 till mer än ca 60-70 grader, då slipper jag det, å nu har jag lärt mig hur mycket ved det behövs för att landa där.
Om du behöver mer info eller tips på hur du kan gå tillväga så hojta till. Tror mitt telefonnummer står här på sidan. Kanske kan jag bidra med nått
Lycka till!!
Jag har fått till den nu efter MYCKET testande.
Det allt landade i är;
Rengjort pannan extremt noggrant massor av gånger.
Satt upp en skorstensfläkt, en ejektormodell.
En större tryckfläkt på pannan.
Kapade upp tilluftkanalerna i pannan, de var ordentligt strypta.
Keramik i underförbränningen, sotskålen.
Gjort egna turbolatorer.
Tillslut har jag ökat min effekt i pannan från 12-18kwh under en eldningsfas till ca 50kwh under en eldningsfas. Det som tidigare tog mellan 5-8 timmar & 1-3 ilägg klarar jag nu med 3-4 timmar & 1 eller 2 ilägg. Ska det bli 2 ilägg så får det vara bra kallt.
Det svåra är att sluta elda i tid, det som händer är inte att det kokar i första skedet utan att pannan slår av tryckfläkten å pannan börjar å i ON/OFF lägge. Vilket resulterar i att man får mer att sota i tuberna...
Så jag brukar inte ta upp tank nr2 till mer än ca 60-70 grader, då slipper jag det, å nu har jag lärt mig hur mycket ved det behövs för att landa där.
Om du behöver mer info eller tips på hur du kan gå tillväga så hojta till. Tror mitt telefonnummer står här på sidan. Kanske kan jag bidra med nått

Lycka till!!
-
- Pannrumsnisse!