Är det lönt med TK1A inför sommar ...?
Är det lönt med TK1A inför sommar ...?
Som lästes "Pellets på sommaren?"
De som gör är att köra med start vid exempel 50 grader och avsluta vid 90 grader.
Undrar hur långt är det sekvens med pellets och gör det sparsam att jämföra med elpatron att håller jämn varm till exempel 60 grader = panna mår bra av att hålla jämn eller hur?
Jag tror inte att det skulle skadad av pelletseldning under sommar trots många köra oljeeldning även under het sommar, isåfall varför skillnad olja och pellets på sommar?
Jag som funderar på skaffa TK1A om det är lönt annars kör med elpatron, hoppas på ekontroll kan svarar på det utan att locka köpa grej.
De som gör är att köra med start vid exempel 50 grader och avsluta vid 90 grader.
Undrar hur långt är det sekvens med pellets och gör det sparsam att jämföra med elpatron att håller jämn varm till exempel 60 grader = panna mår bra av att hålla jämn eller hur?
Jag tror inte att det skulle skadad av pelletseldning under sommar trots många köra oljeeldning även under het sommar, isåfall varför skillnad olja och pellets på sommar?
Jag som funderar på skaffa TK1A om det är lönt annars kör med elpatron, hoppas på ekontroll kan svarar på det utan att locka köpa grej.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Hej Manin!
Vi brukar rekommendera folk att köra varmvattenberedare på sommaren.
Har man inte det får man ta en diskussion med sig själv och med andra om vad som är vettigt att göra.. precis som du gör nu. Det finns ju inget enkelt ja eller nej på frågan.
Med en TK1A får man färre uppstarter och längre gångtider, vilket nog är de främsta fördelarna. Sedan får man själv avgöra om de olika fördelarna för en TK1A väger upp kostnaden. Kanske att pannan slits lite mer om man kör ett större temperaturintervall, men något man iaf vet säkert är att brännarens tändning slits för varje start och att en liten hysteres innebär fler starter. (om man inte kör med underhållseldning förstås, men det bör man nog ändå inte göra på sommaren)
Vi brukar rekommendera folk att köra varmvattenberedare på sommaren.
Har man inte det får man ta en diskussion med sig själv och med andra om vad som är vettigt att göra.. precis som du gör nu. Det finns ju inget enkelt ja eller nej på frågan.
Med en TK1A får man färre uppstarter och längre gångtider, vilket nog är de främsta fördelarna. Sedan får man själv avgöra om de olika fördelarna för en TK1A väger upp kostnaden. Kanske att pannan slits lite mer om man kör ett större temperaturintervall, men något man iaf vet säkert är att brännarens tändning slits för varje start och att en liten hysteres innebär fler starter. (om man inte kör med underhållseldning förstås, men det bör man nog ändå inte göra på sommaren)
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om nu pannan skulle slitas så mycke av dessa tempratur skillnader så skulle de ju inte va så bra att köra mot acktank el??
Då skulle detta även gälla för vedeldare då pannan blir varm/kall hela tiden..
Så detta argument att de inte skulle va bra för pannan köper då inte jag iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Men vedeldare har väll keramik i pannan som gör att eldhärden uppnår uppåt 1000° på väldigt snabb tid vilket medför att vedens fukt inte kondeseras i panan speciellt lång tid. eller ......André skrev:Om nu pannan skulle slitas så mycke av dessa tempratur skillnader så skulle de ju inte va så bra att köra mot acktank el??

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmm nog finns de väl vedpannor utan keramik.. Jag vet då av dom som har vedpannor utan keramik o acktank som kört så länge..Patrik skrev:Men vedeldare har väll keramik i pannan som gör att eldhärden uppnår uppåt 1000° på väldigt snabb tid vilket medför att vedens fukt inte kondeseras i panan speciellt lång tid. eller ......André skrev:Om nu pannan skulle slitas så mycke av dessa tempratur skillnader så skulle de ju inte va så bra att köra mot acktank el??
Då skulle de ju gå illa för Roli som inte haft keramik i sin panna då??
Jag har ingen keramik i min panna nu heller.. (fick drygt 7 liter mer askutrymme)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jupp vet oxo många som har gammla pannor utan keramik och ack.
Men rostskyddar du pannan genom att tjära ned eldtaden så rostar det ju inte
Kan man jämföra ved och pellets med rostrisken rakt av ved innhåller väll mer vatten än pellets...
Men rostskyddar du pannan genom att tjära ned eldtaden så rostar det ju inte

Kan man jämföra ved och pellets med rostrisken rakt av ved innhåller väll mer vatten än pellets...

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Bara att köpa en hink tjära så ä de lungt..Patrik skrev:jupp vet oxo många som har gammla pannor utan keramik och ack.
Men rostskyddar du pannan genom att tjära ned eldtaden så rostar det ju inte![]()

Helt rätt veden bör ligga på ca 20% fuktighet.. Pellets under 10%..
Stor temphysteres sliter mera på pannorna än att ligga på jämn temp, men det är inte lätt om man eldar med ved mot acktank på sommaren. 4-5 dagar efter sista eldning är panntempen nere på pannrumstemp. sen är det dags att dra upp den till 85-90 gr. igen. Där jag jobbar eldar jag en biobränslepanna som har en Rosteryta på ca 130m2, pannan är väl en 45meter hög, levererar en effekt på 120-130 MW om man tar till olja också, går att pressa lite till. Värmeforsk har gjort direktmätning av rökgassidig lågtemperaturkorrosion och det antyder att uppstart, nedeldning och varmhållning av pannan är kritiska processer ur korrosionssynpunkt. Jämförelser vid 50gr. och 120gr. visade på en dramatisk ökning av korrosionshastigheten vid 50gr. Nu är det ju också så att vid större anläggningar så måste man ta det lugnt och försiktigt vid t.ex. uppstart så man ligger ganska länge i korrosionstemp området, det finns särsilda diagram med temp och tryck man måste följa under kanske 6-8 timmar innan pannan är uppe i arbetstemp och tryck. Hos oss ligger vi på 60bar arbetstryck, i källaren kanske runt 1 bar varm som kall. I bildäcken har vi kanske strax över 2bar. Vi med våra små pannor i källaren kommer snabbt upp i arbetstemp. eKontroll är nog inte ute och "cyklar" när han tror att pannan slits lite mer om man kör ett större temperaturintervall.