Dålig verkningsgrad - går det att göra något?

Skriv svar
holyanna
Fröträd

Dålig verkningsgrad - går det att göra något?

Inlägg av holyanna »

I höstas installerade vi en Janfire Flex-A i oljepannan som redan fanns i huset (TMV). Pannan är från 1992 och vi visste att den inte var idealisk för pellets, men ville prova och se vad vi tyckte.

I vintras gick det åt rätt mycket pellets trots att vintern var mild, men eftersom vi inte visste något om husets värmebehov kunde vi inte säga så mycket om den saken.

Nu när det är sommar har vi experimenterat med uppvärmningen av varmvatten. Vi körde ett antal veckor med pellets och ett antal veckor med el. Med elpatronen gick det åt ungefär 80 kwh för att värma vårt varmvatten. Med pellets gick det ungefär två säckar. Men två säckar pellets ska innehålla ungefär 153 kwh. Det ger en verkningsgrad på endast drygt 50% (jämfört med elpatronen, alltså). Trots detta blir det billigare att elda med pellets.

Men så låg verkningsgrad känns svårsmält. Går det att bedöma verkningsgraden på det här viset, eller blir felmarginalen stor? Går det att göra något för att förbättra verkningsgraden? Ingen av oss är någon fixare, så det får vara väldigt enkelt, typ stänga till spjället lite, eller så. Vi har sotat och askat ur en gång i veckan, och försökt hålla hyfsat rent.
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Kolla sidan 56 och kolumnen "låg effekt". Flera kombinationer ligger på 50% eller lägre
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf

Men om elpatronen sitter i pannan så får man med pannans förluster i ekvationen och verkningsgraden blir ännu lägre.

Vilken temp hade ni på pannan när ni körde med el? Samma som med pellets eller?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Hur ofta man sotar ur kanalerna kan göra stor skillnad på oljepannor.
deleted
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

En pelletsbrännare har ju ingen bra verkningsgrad överhuvudtaget på sommaren, om du ger fanken i att använda något varmvatten alls under ett dygn och sen använder varmvatten som vanligt nästa dygn så märker du ingen jätteskillnad på mängden pellets som går åt eftersom det mesta försvinner som värmeförluster ut genom dåligt isolerad panna, skorsten osv.

Men om du haft elpatronen i pannan och inte täppt igen rökröret eller så så borde ju förlusterna vara rätt stora där också tycker jag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

300 kg norsk vestmarka pellets knaprade min tb mini i sig under juni månad, fast då har jag ju på lite värme i källaren på 117 kvm också.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Gissar att du har brännaren i veddelen eftersom det är en Flex-A, men som dom andra påpekar så borde det mesta vara stillestånsförluster.

Har själv förbrukat mindre än 30kg under Juni månad, var iofs utan badrum i 4-5dagar pga. renovering.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Tack för era svar, då vet jag lite mer.

Shakespeare: vi hade samma temperatur i pannan med el och pellets, strax över 60 grader. Pelletsbrännaren eldar mellan 60 och 65, tror jag, men hur elpatronen funkar vet jag i princip inte.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Hej holyanna!

5 graders hysteres låter lite(60-65) Testa med större tex. 60-80, då får du längre drifttider vilket gynnar verkningsgraden/ förbrukningen.
Min patron fungerar som en eltermostat, sätter jag den på tex. 60 så värmer den upp vattnet till tempen, eftersom det är en viss tröghet i elpatronen så går den alltid några grader över, samma sak när tempen går under 60.

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen elpatron så det är pellets som gäller.

Min termostat kör mellan 60°C och 86°C, jag har nu (bara VV) en start varje 11-12 timme, beror ju på när frugan dushar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Kort hysteres kan nog ha en del att göra med det eftersom det är vid starten den drar som mest pellets.
Och en oljepanna har ju sällan stor vattenmängd så då kan det bli många starter i onödan.
deleted
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Vednisse skrev:Gissar att du har brännaren i veddelen eftersom det är en Flex-A, men som dom andra påpekar så borde det mesta vara stillestånsförluster.

Har själv förbrukat mindre än 30kg under Juni månad, var iofs utan badrum i 4-5dagar pga. renovering.

/Vednisse
De var ju lagomt, fast då har du inte på någon värme alls? Såg att du hade likadan panna som mig, men du har brännaren i oljedelen? Kör du med panntermostaten eller någon annan?
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Dave skrev:Hej holyanna!

5 graders hysteres låter lite(60-65) Testa med större tex. 60-80, då får du längre drifttider vilket gynnar verkningsgraden/ förbrukningen.
Min patron fungerar som en eltermostat, sätter jag den på tex. 60 så värmer den upp vattnet till tempen, eftersom det är en viss tröghet i elpatronen så går den alltid några grader över, samma sak när tempen går under 60.

MVH//Dave
Jag har förstått att större hysteres vore önskvärt, men vi har ingen möjlighet att reglera temperaturen på vattnet som går ut i kranarna, utan vi får det som pannan är inställd på (endast ett reglage). Detta innebär att vi inte vågar ha högre temperatur än en bit över 60 grader.

Förresten har vi ingen aning om hur större hysteres kan uppnås, förmodligen genom att bygga om pannan på något sätt?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vi har termostatventil på dushen, i köket får vi ibland 86°C vatten ut VV-kranen, nemas problemas.

Jag vet dock att det finns blandventiler man sätter på pannan som då blandar ner temperaturen på VV till ett lagom nivå, det kanske kunde vara en grej?

Och för att få större hysteres kan man trixa lite med 2 termostater och ett relä eller använda en elektronisk lösning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

fremar skrev:
Vednisse skrev:Gissar att du har brännaren i veddelen eftersom det är en Flex-A, men som dom andra påpekar så borde det mesta vara stillestånsförluster.

/Vednisse
De var ju lagomt, fast då har du inte på någon värme alls? Såg att du hade likadan panna som mig, men du har brännaren i oljedelen? Kör du med panntermostaten eller någon annan?
Nej, ingen värme på alls och brännaren sitter i oljedelen. Ställer hysteres på brännarens PLC, kör 60-73gr. Har sänkt lite nu utan värmeuttag, annars 60-85gr. Men pannan stiger någon grad på eftervärmen.
Eurofiren har ju även ett självstängande spjäll, detta i kombination med motdragsluckan minimerar väl förlusterna vid stillestånd så mycket det går.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Hej Holyanna! Blandventil satte jag in , det är att rekomendera, du sparar snabbt in den kostnaden, plus att du slipper att barnen bränner sig :)

Hysteresen ställer jag in via kontrollpanelen, den är kopplad till en givare i pannan , när tempen sjunker så tänder brännaren innan den inställda tempen , lite beroende på värmeförlust (vinter/sommar) som den har lagrat i minnet (mycket hi-tech) 8), samma åt andra hållet den stoppar innan den högsta tempen.

Vet inte om man kan ställa in det på Janfire, men det finns säkert någon på forumet som har bra tips.

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar