Rökgasfläkt eller nytt insattsrör? (info i kondenstråden)
Rökgasfläkt eller nytt insattsrör? (info i kondenstråden)
Ska jag försöka få ur nuvarande 110mm rostfria rör (hur f*n det nu är fäst) på ca:6m som är nedstuket och sätta en modern slang på 120mm enligt dagens metod. Det röret som sitter i väger bly förmodar jag...
Eller sätta en rökgasfläkt?
Detta är för att bli av med kondens!!!!!!
Handlar imorgon. Mer info http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
/Vednisse
Eller sätta en rökgasfläkt?
Detta är för att bli av med kondens!!!!!!
Handlar imorgon. Mer info http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Insatsrör i en murad pipa är nog inte "fastsätt" tror jag, när de stoppar i insatsröret så häller de nog i någon sorts isolering uppifrån mellan insatsrör och murpipa är vad jag tror. Har försökt en gång att dra upp en insatspipa med talja en gång och vi fick ge upp....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Stor entusiast!
Är ett insatsrör monterat som det skall bör et inte vara något problem att få bort det,värmekulit rinner som sand,men man måste hugga upp där röret är murat fast i konen sen rinner värmekuliten själv ut
kolla denna länk här finns monteringsanvisning
http://www.soliduct.com/
kolla denna länk här finns monteringsanvisning
http://www.soliduct.com/
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Detta var modell äldre.... ett riktigt syrafast rör som bara gick ca:7m ned av 8,5m, ingen slang som används idag.
Dock satt där en kona fastsvetsad i botten, men den var inte fastmurad. Bara några flänsar som stack ut.
Kan säga att detta var INTE roligt att få bort, men nu är det klart för att stoppa i dom nya gejerna. Hade hellre sågat ner tre oljetankar med tigersåg
.
Fick sänka ner skiten istället för att dra upp det (efter och ha knäckt grannens talja/vinsch) när jag kommit 4dm upp. Kändes för farligt att dra upp det med kran då det var ganska tajt.
Har nu hela källaren täckt med 3mm sot/putsdamm och något som ser ut som en blandning av grov värmeculit och jord/kitt.
Lykades även slå av tryckkälet så vattnet sprutade och det är ett under att jag har tio fingrar kvar.
Röret var 7m långt, sotaren sa 5m och jag tyckte mig mäta 6m. Endast 50cm nere vid konan var isolerat/fastsatt med den där dyngan och sedan var där ca:20-30cm vanlig matta längst upp. Resten var helt oisolerat.
/Vednisse
Dock satt där en kona fastsvetsad i botten, men den var inte fastmurad. Bara några flänsar som stack ut.
Kan säga att detta var INTE roligt att få bort, men nu är det klart för att stoppa i dom nya gejerna. Hade hellre sågat ner tre oljetankar med tigersåg

Fick sänka ner skiten istället för att dra upp det (efter och ha knäckt grannens talja/vinsch) när jag kommit 4dm upp. Kändes för farligt att dra upp det med kran då det var ganska tajt.
Har nu hela källaren täckt med 3mm sot/putsdamm och något som ser ut som en blandning av grov värmeculit och jord/kitt.
Lykades även slå av tryckkälet så vattnet sprutade och det är ett under att jag har tio fingrar kvar.
Röret var 7m långt, sotaren sa 5m och jag tyckte mig mäta 6m. Endast 50cm nere vid konan var isolerat/fastsatt med den där dyngan och sedan var där ca:20-30cm vanlig matta längst upp. Resten var helt oisolerat.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Kunde du upptäcka om det var nåt som hindrar draget?Skall du försöka ha skorsten "original" nu?Hur ser skorsten ut inuti?Är det risk att den blir underkänd?
Hoppas detta nu gör,att du får bättre drag och slipper kondensen
Hoppas detta nu gör,att du får bättre drag och slipper kondensen

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Det enda hinder var att pipan minskade från hel*halvsten till 110mm (mer en en halvering av arean). Detta innebär eldningsförbud i beroende på hur dom bedömmer vid brandskyddskontroll.
I min förra kommun hade detta inte varit godkänt, blev därför lite förvånad när jag ringde till sotaren här innan jag köpt huset och hörde hur skortenen såg ut med tanke på pellets och han sa bara tuta och kör...inte det optimala, men många har det så
.
Skorsten såg bra ut bortsett från den översta metern, tror dock inte den hade klarat en provtryckning i min förra kommun iallfall.
Sitter ett insattsrör (slang) där i nu.
/Vednisse
I min förra kommun hade detta inte varit godkänt, blev därför lite förvånad när jag ringde till sotaren här innan jag köpt huset och hörde hur skortenen såg ut med tanke på pellets och han sa bara tuta och kör...inte det optimala, men många har det så

Skorsten såg bra ut bortsett från den översta metern, tror dock inte den hade klarat en provtryckning i min förra kommun iallfall.
Sitter ett insattsrör (slang) där i nu.
/Vednisse
Hej Vednisse
Du har valt den bästa vägen för att lösa kondens problemet!
Montering av insatsrör hela rökgångens längd med samma area.
Rökgasfläkt är en nödlösning då inget annat alternativ finns tillhands.
En förklaring på varför det bildas kondens i en anläggning.
En strypning av rökkanalen är aldrig att rekomendera om den inte sker
i hela rökgångens längd, om anläggningen redan har låga rökgaser !
Vid en halvering av arean minskar rökgasflödet med mer än 50%
på grund av ökad friktion i insatsröret i förhållande den del som har dubbla arean och rökgas temperatursänkning sker i den del av skorstenen
som hade dubbel area och dragförhållandet kan bli så lågt att kondens bildas.
Varför det lätt uppstår kondens i ovan nämnda fall.
Hoppas min beskrivning även kan hjälpa andra med samma problem med kondens.
Vid ovan nämnda förutsättning hjälper ingen dragbegränsare att helt hålla kondensen borta, på grund av förlåg utgångs temperatur på rökgaserna.
MVH
Ruben
Du har valt den bästa vägen för att lösa kondens problemet!
Montering av insatsrör hela rökgångens längd med samma area.
Rökgasfläkt är en nödlösning då inget annat alternativ finns tillhands.
En förklaring på varför det bildas kondens i en anläggning.
En strypning av rökkanalen är aldrig att rekomendera om den inte sker
i hela rökgångens längd, om anläggningen redan har låga rökgaser !
Vid en halvering av arean minskar rökgasflödet med mer än 50%
på grund av ökad friktion i insatsröret i förhållande den del som har dubbla arean och rökgas temperatursänkning sker i den del av skorstenen
som hade dubbel area och dragförhållandet kan bli så lågt att kondens bildas.
Varför det lätt uppstår kondens i ovan nämnda fall.
Hoppas min beskrivning även kan hjälpa andra med samma problem med kondens.
Vid ovan nämnda förutsättning hjälper ingen dragbegränsare att helt hålla kondensen borta, på grund av förlåg utgångs temperatur på rökgaserna.
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Förr "löste" dom ju kondensproblemen vid oljeeldning genom att hänga ner ett rör en bit som det var här.
Här har det ju dock runnit litervis med kondens ut genom rensluckan nere i källaren i minst 15år...
Trodde att det var regnvatten som runnit när jag köpte kåken som då var oljeeldad. Detta för att pipan är nästan rak och regnskydd saknades.
Men jag kan säga att vid dom värsta åskskurarna som varit i sommar har inte en droppe kommit ner inne i kanalen när jag tittat i källaren (om inte pelletsbrännaren gått).
Märkligt nog syns inga skador alls på dom murade delarna nertill, men oljans gaser är ju inte alls lika agressiva. Den övre delen av en murad skorstenen har ju bara en viss "livslängd" beroende på förutsättningarna hur länge.
Ska inte ropa hej ännu, men mer vet jag inte vad jag kan göra mer än och byta panna. Men det SKA gå att köra i denna..andra gör ju det.
/Vednisse
Här har det ju dock runnit litervis med kondens ut genom rensluckan nere i källaren i minst 15år...
Trodde att det var regnvatten som runnit när jag köpte kåken som då var oljeeldad. Detta för att pipan är nästan rak och regnskydd saknades.
Men jag kan säga att vid dom värsta åskskurarna som varit i sommar har inte en droppe kommit ner inne i kanalen när jag tittat i källaren (om inte pelletsbrännaren gått).
Märkligt nog syns inga skador alls på dom murade delarna nertill, men oljans gaser är ju inte alls lika agressiva. Den övre delen av en murad skorstenen har ju bara en viss "livslängd" beroende på förutsättningarna hur länge.
Ska inte ropa hej ännu, men mer vet jag inte vad jag kan göra mer än och byta panna. Men det SKA gå att köra i denna..andra gör ju det.
/Vednisse
Hej Vednisse
Liten rättelse om oljans rökgas innehåll skulle vara snällare emot rökgångarsmatrial...
I sig är ingen kondens bra, vedbränslens rökgaser är mindre aggresiva
än vad oljans rökgaser är, olja innehåller lite svavel som tillsammans med kondens bildar svavelsyra = (starkt frätande ämne).
Nu har jag ingen koll på hur mycket vatten pellets innehåller ink förbrännings luftens fukt innehåll tillsammans med pellets rökgaser som skall ut genom rök kanalen.
Men vid oljeldning är det ca 1,2 liter vatten per liter eldningsolja som skall ut genom rök kanalen ink ca 15 m/3 / liter eldningsolja förbränningsluftens fukt innehåll.
MVH
Ruben
Liten rättelse om oljans rökgas innehåll skulle vara snällare emot rökgångarsmatrial...
I sig är ingen kondens bra, vedbränslens rökgaser är mindre aggresiva
än vad oljans rökgaser är, olja innehåller lite svavel som tillsammans med kondens bildar svavelsyra = (starkt frätande ämne).
Nu har jag ingen koll på hur mycket vatten pellets innehåller ink förbrännings luftens fukt innehåll tillsammans med pellets rökgaser som skall ut genom rök kanalen.
Men vid oljeldning är det ca 1,2 liter vatten per liter eldningsolja som skall ut genom rök kanalen ink ca 15 m/3 / liter eldningsolja förbränningsluftens fukt innehåll.
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning