bästa brännarn och panna

Skriv svar
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

bästa brännarn och panna

Inlägg av Jägarn »

Skulle vilja höra mig för vad folk här rekomenderar för brännare o panna eller om man ska ev köra med tankar och ha vedkombi

hus 120+60bi
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Du lär kunna få lika många alternativ som det finns användare här...
Vad har du själv för önskemål och krav??

Jag har en Bimatic 20+ från Ariterm (Thermia). Och är mycket nöjd! Jag eldar med pellets året om.

För mig var kraven:
Jag vill fortsätta elda i huset, (ventilation).
Jag ska kunna åka bort flera dagar utan problem.
Pannan ska vara byggd för ändamålet.
Lätt skött.

Ved skulle inte fungerar om jag åker bort flera dagar, så jag valde pellets. Och Ariterms Biomatic har brännare och panna från samma tillverkare. Pannan är redan från början tänkt som pelletspanna. Inte någon gammal oljepanna....
Jag är tekniker och gillar flera av de små funktioner som Biomaticen har :) (stryper shunten när pannan är kallare än 55°. Olika driftlägen el, pellets, pellets och el. Möjlighet till flera olika inställningar med glödhållning, hystress etc... ).

Så specificera mer vad du har för krav, budget, önskemål, så blir det enklare att komma med tips.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Som ovanstående säger, får du säkert massor med olika förslag på vad som är "bäst".

Jag är grymt nöjd med min anläggning. VikingBio i en Nibe oljepanna. Förbrukar cirka 8 pallar om året, så visst det blir en del konkande, men jag tycker det uppvägs om den förmodade bättre kvaliteten på säckar kontra bulk.

Har precis burit ner 12 pallar i källaren, så nu behöver jag inte tänka på det igen förrän i början av 2010! GÖTT!

Lycka till med valet!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Vet inte riktigt vad du menar med vedcombi, men någon bra lösning för att köra ved och pellets i samma panna finns inte. De lösningar som i så fall finns blir i alla fall rejält mycket dyrare än en bra pelletsanläggning.

Ariterm Biomatic 20+ eller CTC Ecoflex skulle vara mina alternativ om jag ville köpa en ny och modern pelletspanna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Håller med Becker ovan på många punkter. Har en Ecoflex som sköter sig mycket bra. Inga problem vid installation eller sen dess heller.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Panna ska jag inte uttala mig om men jag har en Janfire NH-brännare som jag är mycket nöjd med, att jag sedan är partisk (se signatur) rubbar inte de fakta som finns: har enbart haft problem då jag körde en testblandning av torv & trä, det sintrade kopiöst (har avgjutningar av brännkoppen liggande... i sinter, ca: 5 cm tjocka).

Det har aldrig varit problem annars och mitt "underhåll" har varit minimalt (lär: inget). Jag har självklart askat ur pannan osv men bara kollat brännaren, bara för att det ska vara besvärligt för den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det gamla vanliga rådet funkar fortfarande, om du inte ska installera själv så se till att välja en brännare som "din" installatör kan, så att du kan få hjälp om det skiter sig.

I stort sett alla brännare som säljs idag är bra, sen är dom givetvis bättre på vissa saker och sämre på andra så där får man ju fundera på vad det är man vill ha.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Håller med ovanstående.
Men det kan vara "svårt att hitta en brännare där det följer med en bra installatör" :wink:

Det är tyvärr så att blir det problem med en "köpt" installation så är det till stor del installatören som har "skapat" problemen på ett eller annat sätt....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej

Titta gärna under fabrikat,där framgår det tydligt vilka brännare som har mest problem,o dom brännare som inte har problem alls eller små prob.
till exempel Roslagsbrännaren med flera
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vedkombi menas det då att båda alternativen ska gå eldas med??

Jag antar det iaf o visst går det få en sån anläggning effektiv men det blir rätt dyrt o med dagens pelletspris vet jag inte om det är lönt att ha pellets som backup när man är borta särskillt om billig ved finns..
Ska man köpa kapad o kluven ved är det bättre att sattsa på en ren pelletspanna..

En ordentlig vedanläggning med en acktank på 4-6 m3 är det bara om man är borta länge som elpatron behöver gå in o har man då ställt ner tempen till t.ex 15° inne räcker både tanken rätt länge om den är bra isolerad samt att elförbrukningen blir låg dessa dygn..

Så om du har billig/gratis ved skaffa en bra vedpanna typ calmar V65/V33/effekta woody lamda/Baxi solo innova sen en ordentlig acktank, Sen en högt monterad elpatron i acktanken..
Shuntstyrningarna idag har även många bra funktioner som att elpatron startas efter att shunten varit fullt öppen i t.ex 1 tim o då man börjar elda stängs elpatron av igen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

Kör även ja en nibe city fast med janfire flex-a i.
Är mycket nöjd med denna relativt billiga kombination. Visst finns drömmar om en NH med stort bulkförråd
och en jätteny fin panna avsedd för pellets, men ja ändrar inget på min installation förrän den rasar!! :D
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Skriv svar