Hög / Låg effekt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rayyan
Pannrumsnisse!

Hög / Låg effekt

Inlägg av Rayyan »

Hej vänner.

Viking BIO har ju den (o) lägenhetaen att när den är inställd på låg effekt så är bränslemängden "hårdkodad" och man styr förbränningen endast genom att justera fläktens hastighet.

Vid hög effekt går fläkten 100% och endast bränslemängden kan justeras.

Jag har kommit till ett läge med min brännare som följer:

1- Låg effekt = måsate sätta fläkten på 100%
Resultatet pekar mot att jag ligger på 11-15 kW

2- Hög effekt = Kan justera bränslet och för att komma till riktigt fin låga, ingen (synlig) rök i skorsten och lämplig rökgastemp.

Slutklämmen blir:

Oavsett inställning hög/låg effekt kommer jag till samma: fin låga, bränsleförbrukning, rökgastemp, (o)synlig rök ur skorstenen.

OCH SAMMA AVGIVNA EFFEKT.

Hade tidigare i ett annat hus en Eurofire. Där hade man mera möjligheter.

Hoppas någon kan komma med input hur jag ska kunna öka inställningsmöjligheterna på min Viking bio.

Halst vill man ju justera fritt.

Nu kommer så klart kommentarer från vissa som förespråkar andra märken, men nu har jag den här brännaren och vill använda den så länge den håller.

Kanske man kan byta styrning men ändå behålla brännaren?
Kanske finns det fler kreativa tankar?
Tar tacksamt emot alla förslag.
MVH/RW
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Hur menar du att det är samma effektpå hög samt lågläget, "11-15kWh"?
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Med effektläge "låg" måste jag sätta fläkten på 100% för att få bra låga osv, och kommer till ca 11-15 kW

Med effekläge hög justerar jag bränslemängden och kommer till samma avgivna effek,t med bra låga, ingen rök osv.

Det verkar som lågeffektläget borde ha lite mindre (hårdkodad) matning för att svara mot fläktens högsta läge.
Det kan ju bero på min kombination brännare/panna att den optimala förbränningen genererar 11-15 kW.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
poul
Prima virke

Inlägg av poul »

Enligt min VB-manual är skillnaden mellan låg- och högeffekt inte så stor, 15kW resp 20 kW. Så din lågeffekt är nog "låg".

Jag kör på lågeffekt och mina potentiometrar står efter justering som på bilden.

Bild

Har du låtit brännaren gå i 10 minuter innan du justerar (manualen igen)?

Switch SW2/1 på kretskortet påverkar matningen (men jag tror att OFF- (plåtskruv) ökar varvmatningen något på skruven (kan minnas fel dock), så där är inte något att hämta i så fall. Min skruv matar ca 15 kg pellets/timme (vid kontinuerlig körning)
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Högeffekt är "100%" fläkt (vilket det ju inte är då den varvar högre vid tex avsvalningsfasen men för jämförelsens skull...) och ställbar matning mot detta, lågläget 75% av den förut inställda matningen och så får man trixa med fläkten mot detta...

Hur har du fått fram siffran 11-15kWh? Har du vägt pelletsen så diffar det ju riktigt rejält!
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag har ett fat som pelletförråd och mäter förbrukningen / dygn.
Med hjälp av templogger kollar jag hur lånt tid som pannan har laddat acktanken. Antal kg x 4,8 / antal drifttimmar.

Det är svårt att kolla tiden exakt i loggern så därför diffar det en del. Det blir lite oexakt också om brännaren går så länge att den gör renblåsning och tänder om.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Prova att väga pelletsen under en kvart, tjugo minuter så du vet bättre hur du ligger.

Runt 15kWh är ju det effektuttag som VB har tänkt på lågläget, då borde ju absolut inte fläkten gå så högt som max!? Låter märkligt!

Högläget är alltså tänkt att ligga runt 20kWh, min matning ligger lite under detta, det vet jag, och då har jag potten på ca 10.30 - 11.00. Din pott skulle alltså ligga betydligt lägre för att gå ner till drygt 10kWh!

Spontant låter det som du bränner väldigt tunnt!
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Efter att ha läst denna tråd så har jag blivit lite besviken på VB - man trodde ju att utvecklingen skulle gå framåt men det verkar som att den går bakåt.

Med min gamla brännare har jag alla möjligheter att justera brännaren. Jag kan justera bränslemängd separat, jag kan justera luft för låg- och hög-effekt separat och jag kan justera startdos.

Har jag verkligen fattat denna tråd rätt?
Man trodde ju att det skulle komma någon typ av styrning som skulle ge fler möjligheter att justera brännaren till optimal förbränning vid olika effektlägen och med olika förutsättningar, men den drömmen kan väl inte gå i uppfyllelse.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Alltså finns det en "enkel" lösning: DVS:
Konvertera brännaren till den tidigare/äldre styrningen.
Men, det måste också finnas en anledning att VB har gått till simplare inställningsmöjligheter? Undrar vilken anledning?

Kanske någon på VB kan förklara? Jag vet att folk på VB kollar forumet...

Måste också korrigera mina tidigare uppgifter om avgiven effekt hög/låg inställning efter att ha kollat och förfinat min analys.

Låg effekt: Sätter fläkten på max och i snitt blir resultatet ca 12 kW.
Hög effekt: Justerar bränsle till ca, 5% (från minsta inställning) effekten ligger på ca, 14-16 kW.

Hur gör man för att infoga bild i inlägget?
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

kenhje skrev: Med min gamla brännare har jag alla möjligheter att justera brännaren. Jag kan justera bränslemängd separat, jag kan justera luft för låg- och hög-effekt separat och jag kan justera startdos.
Intressant! Var det en VB brännare av äldre typ alltså.
En kompis köpte ett hus med en VikingBio brännare och vi ägnade hela påskhelgen till att försöka lösa mysteriet med brännarens styrning.
Vi hittade till slut Fredrik Wizards inlägg i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7407
Kör man bara lågeffekt så går det att få justering på både fläkt och matning.
Husägaren är custombilbyggare och van att ändra på saker. Han har inte släppt tanken på att bygga om styrningen helt.
Ett alternativ vi var inne på var att köpa styrkort, tachostyrd fläkt och milleniumbox från Bionordic och få till en modern styrning. Skulle kosta omkring 2700.
Finns det äldre VB brännare där brännaren går att justera så kanske det går att få tag på ett styrkort till en sådan om det inte blir för dyrt.
kenhje skrev:Efter att ha läst denna tråd så har jag blivit lite besviken på VB - man trodde ju att utvecklingen skulle gå framåt men det verkar som att den går bakåt.
Det är inte alltid som tekniken går framåt. T.ex är det högsta mode bland stadsflummisar att ha enväxlade cyklar utan broms!
Men vi pelletseldare är väl inga flummisar så jag förstår ingenting.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar