Hmmm

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Hmmm

Inlägg av André »

Var i fredags in på en firma som säljer solfångare..
Jag känner båda ägarna sen tidigare..
Iaf så skulle 4 st lesol med rör o plattvärmeväxlare, styrning mm kosta ca 32-33000:- efter solbidrag på 7200:- exkl montering :shock: .. Monteringen skulle gå på 12-15000:-..
Med ett el pris på 1kr/kw skulle de ta ca 13 år att tjäna in solfångarna enligt kalkylen som han gjorde..
Men han hade fått en fin prislista där åf priserna oxå fans med.. :wink:
Påslaget va 150% på panelerna han jag se iaf..
Sedan kom de massa papper i vägen.. :? :lol:
Senast redigerad av André den tis 12 apr, 2005 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Re: Hmmm

Inlägg av ABSO »

André skrev:Med ett el pris på 1kr/kw skulle de ta ca 13 år att tjäna in solfångarna enligt kalkylen som han gjorde..
Och i ditt fall handlar det ju inte om att ersätta el med sol utan om att ersätta pellets med sol, hur många år blir det då? :wink:

Undrar just vad solfångarna kostar att tillverka.
Jolle
Prima virke

Inlägg av Jolle »

Bara 150%??? Du skulle bara se påslagen i resten av branchen...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jolle skrev:Bara 150%??? Du skulle bara se påslagen i resten av branchen...
De va bara på panelen jag han se priset på så de fanns säkert delar i paketet som va mer än 150% på..
När vi är inne på påslag så vet jag att kakel o klinkers är ruskigt påslag på.. T.ex klinkers för 300:-/kvm är inköpspriset 75-85:-/kvm.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Iaf så skulle 4 st lesol med rör o plattvärmeväxlare, styrning mm kosta ca 32-33000:- efter solbidrag på 7200:- exkl montering :shock: .. Monteringen skulle gå på 12-15000:-..
Låter lite dyrt tycker jag. Eller har de passat på att öka priset nu när alla skall se om sina uppvärmningskostnader.

Förra sommaren betalade jag 26300:- för 7 st Lesol 5 AR med styrning, växelventil, pump, 2 st tacosetter och rostfritt exp.kärl med nivå och tryckmätare dock utan rör och värmeväxlare. Detta efter solbidraget på 7500:-.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
André skrev:Med ett el pris på 1kr/kw skulle de ta ca 13 år att tjäna in solfångarna enligt kalkylen som han gjorde..
Och i ditt fall handlar det ju inte om att ersätta el med sol utan om att ersätta pellets med sol, hur många år blir det då? :wink:

Undrar just vad solfångarna kostar att tillverka.
Ja hur länge de skulle ta för mej.. :? de blir nog aldrig de.. :wink:
Betalar ju bara ca 30 öre/kw för pellets..
Så efter som att han pratade om en livslängd på "iaf 25-30 år" så hinner man nog inte tjäna in dom...

Tillverkningskostnaden är nog inte mycke.. De skulle nog gå få lönsamhet om man fick köpa för tillverkningskostnaden..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev: Betalar ju bara ca 30 öre/kw för pellets....
Under vinter säsongen menar du väl. För på sommaren eldar man ju mer sällan och får där med en mycket sämre verkningsgrad = högre pris per kWh. Dock svårt att säga hur mycket högre men definitivt högre än dina 30 öre....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev: Betalar ju bara ca 30 öre/kw för pellets..
Vad betalar du per ton och vars handlar du ifrån?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Roli skrev:Under vinter säsongen menar du väl. För på sommaren eldar man ju mer sällan och får där med en mycket sämre verkningsgrad = högre pris per kWh. Dock svårt att säga hur mycket högre men definitivt högre än dina 30 öre....
Visst är det lustigt att så många diskussioner stannar vid verkningsgraden under sommaren, en parameter som är högst osäker.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
André skrev: Betalar ju bara ca 30 öre/kw för pellets..
Vad betalar du per ton och vars handlar du ifrån?
Betalar 1480/ton kör solett som säljs av skellefteåbränslen..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev:Iaf så skulle 4 st lesol med rör o plattvärmeväxlare, styrning mm kosta ca 32-33000:- efter solbidrag på 7200:- exkl montering :shock: .. Monteringen skulle gå på 12-15000:-..
Låter lite dyrt tycker jag. Eller har de passat på att öka priset nu när alla skall se om sina uppvärmningskostnader.

Förra sommaren betalade jag 26300:- för 7 st Lesol 5 AR med styrning, växelventil, pump, 2 st tacosetter och rostfritt exp.kärl med nivå och tryckmätare dock utan rör och värmeväxlare. Detta efter solbidraget på 7500:-.
Ingen aning men han trodde på stigande priser för solfångare (säljar knep) annars måste de bara va idioter som dom kan lura på solfångare om dom ska bli ändå dyrare..
Iof sista idioten ä väl inte född än.. :lol:
Om jag skulle ta fem paneler så skulle de kosta ca 38000:- efter solbidrag på 7500:- inkl allt matrial rör, isolering v-växlare, mm
snillet
Pannrumstomte!

Jo du...(påslag)

Inlägg av snillet »

Det är stor variation i olika branscher med påslagen.

80-130% är ju faktiskt relativt vanligt som faktor, 50% MYCKET vanligt.

Beroende på vilket led man befinner sig i, förvisso. Är man EFTER grossistledet kan man sällan få ut mer än 30% eller kanske uppåt 50% om man har TUR, mycket tur.

Så om dom säljer solfångarna med 150% påslag i sista ledet innan slutkund så är det en jädra förtjänst på grejerna !!!!

Verkningsgraden sommartid är som ABSO säger en liten nöt i vissa fall ja....

Sammantaget kan man väl säga att om man har en liiiten panna med acktank (som Roli och André har) så blir de förlusterna betydligt mindre.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev: Betalar ju bara ca 30 öre/kw för pellets....
Under vinter säsongen menar du väl. För på sommaren eldar man ju mer sällan och får där med en mycket sämre verkningsgrad = högre pris per kWh. Dock svårt att säga hur mycket högre men definitivt högre än dina 30 öre....
Javisst helt klart blir de sämre verkningsgrad..
Frågan är om verkningsgraden blir så dålig att jag får ett kw pris på 1 kr med pellets?? De tror jag inte..
Men kommande sommrar ska jag elda upp veden som blir från mina 18 björkar o tallar som ska sågas ner..
Hatar kottar o allt löv o pollen som blir från dom.. :evil:
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev: Javisst helt klart blir de sämre verkningsgrad..
Frågan är om verkningsgraden blir så dålig att jag får ett kw pris på 1 kr med pellets?? De tror jag inte..
Men kommande sommrar ska jag elda upp veden som blir från mina 18 björkar o tallar som ska sågas ner..
Hatar kottar o allt löv o pollen som blir från dom.. :evil:
Nej, runt 50 öre kanske är en mer rimlig gissning..? Sen beror det ju också på i vilken landsände man bor i hur länge det är "sommar".

Du får asfaltera tomten. :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Oavsett om man betalar 30 eller 50 öre/kWh för sin pellets så tar det lång tid innan man kan räkna hem en solfångaranläggning.

Körde själv på elpatron en stor del av förra sommaren och snittförbrukningen per dygn var 8 kWh. Det är ungefär vad jag tjänar på att köra med sol om man skall hård dra det hela (jäkla lång avskrivningstid).

För egen del så hade jag redan en del förberett (redan investerade pengar), en brännare som går med underhållsglöd (luktar en del när det inte blåser) samt att pengarna fanns (solenergi ger mer i återbäring än räntan på bankkontot). Sedan hoppas man ju på ett visst överskott på varmvatten så att man kan köra komfortgolvvärme i badrummet på sommaren (klinklat golv kan kännas jädrigt kallt när man går upp på morgonen).

Att man sedan är lite intresserad när det gäller solvärme och att optimera sin anläggning påverkar ju också..........

Sitter just nu med en värmemätare som skall in på solanläggningen. Kanske lite sent att börja tänka på montage nu men jag kunde inte låta bli när man kom över en begagnad relativt billigt (jämfört med vad en ny kostar). Om någon är intresserad så kan jag förmedla länk. Tror det finns fler kvar till försäljning.
Moderator
Skriv svar