Bygga panna typ Biomatic.

MR-T
Prima virke
Kontakt:

Bygga panna typ Biomatic.

Inlägg av MR-T »

Hej. Skall bygga en panna typ Biomatic. Vet inte om jag bygger en helt ny eller utgår från en begagnad Topic+ jag har stående. Det jag skulle behöva veta för att underlätta bygget är längden och diametern på konvektionsrören i en Biomatic och även en bild eller förklaring på hur sotluckan tätar/separerar konvektionsrören. Tack på förhand.
MR-T
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Ingen som har en biomatic som kan svara på min fråga? Skall börja med pannan nästa vecka.
MR-T
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Har tydligen inga vänner bland Biomatic ägarna här. Har försökt med en blogg ifall det finns någon där ute som är lite händig och kan använda ett måttband.

Har demonterat pannan och nu sitter man och konstruerar på papper så man får lite mått till ritningar. Funderar på att köpa plåtarna laserskurna så man slipper ödsla tid på vinkelslip, borrning mm. Det blir nog fullt upp med att kapa i pannan och anpassa den.

Länk till bloggen.
http://tobbeebbot.blogg.se/?tmp=16190521
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Hej vänner har du nog det är bara lite fel årstid för mått.

ska försöka svara så gott det går utan att mäta, jag kan mäta när jag sotar pannan inför vintern men det blir inte förens i okt/nov någongång.

men här har du en länk som du kan titta på så länge

http://www.ariterm.se/filer/dos_biomatic_20_30.pdf

1.Hur grova är dom fyra konvektionsrören?
2.Hur långa är konvektionsrören
3.Hur bred, djup, hög är eldstaden?
4.Hurdant rör går det upp från eldstaden till konvektionsrören

1.Ska mäta
2.Ska mäta
3.Ska mäta
4.Det är ett fyrkantigt rör cirka 20*200
Thermia Biomatic 20+
MR-T
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Sitter och klurar på mått från manualen. Verkar som om asklådans längd är 675mm (varav 175mm är sotdelen) bredd 410 och höjd 260mm. Men då blir det 75liter...Är det bara askdelen som är 50liter? Om man tar bort sotdelen så blir det 50 liter.

Ingen som har ungefärliga mått på min tidigare fråga ? Är rören ca 40-50mm, Ser man kanske måttet från sotningsverktyget?

Eldstaden är den mycket bredare än brännarhålet ?

Tack Joachim för hjälpen med måttet på röret från eldstaden.
MR-T
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Har dom första grova ritningarna över pannan. De finns på min blogg http://tobbeebbot.blogg.se/

Någon som har åsikter om vattenvolym i pannan?

Någon som vet hur en eldstad skall måttsättas? Nu har jag 340mm till tak och 223mm till vägg.
Brännaren är en Nymo Calero 200.

Alla tipps mottages tacksamt.
MR-T
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Då var hela ritningen klar. Har ej fått så mycket respons här. Ingen som har åsikter om hur en panna skall vara ?

Här kan ni se på den om det är av intresse.
http://tobbeebbot.blogg.se/
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Som sagt har du vänner här, men jag måste säga... all ära till dig som orkar lägga ner tid och möda på att bygga en panna :shock: Är det besparingen eller är du en rastlös själ som inte har några andra projekt?

Lycka till , ser fram emot lite bildgalleri :wink:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag ser inget konstigt med att bygga sig en panna och jag tror att man kan bygga en bättre panna än många på marknaden till en mycket liten kostnad ..svårt ? nej inte för den som är metallarbetare eller har kunskaper ..har man en ritning med exakta mått och en maskinpark så tar det inte många timmar att svetsa ihop en panna ..jag har en polare som har byggt om en CTC total med förlängd rökkanal "tuber" med mycket lyckad resultat.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
MR-T
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Ja det är väll mest besparingen. Fick en offert på 43 200 +moms = 54 000
Den jag bygger kommer att kosta ca 5 000kr så det blir en besparing på ca 49 000. Klart att det blir att lägga ner en massa tid. Ligger väll på ca 15 timmar nu. Svetsningen tar säkert en helg och blir ca 20 timmar. Hopmontering 10 timmar och installation 25 timmar. OBS de 25 timmarna kan man ej räkna in i kalkylen för pannan. Om vi delar besparingen med timmarna så blir det 1 088 kr/timme. Innebär väll ca 1 690kr i timmen på en betald arbetsplats före skatt. Tror ingen skulle säga att ne jag vill inte ha det jobbet. Roligare att svettas 45 timmar och sedan kunna köpa 4 083st öl och njuta. Sedan har man ju en fördel att man kan anpassa åbäket efter det man har behov av. Konstruktionen är sådan att jag lätt kan reparera eller byta ut delar i pannan. Kan väll sedan sälja några pannor i delar till någon annan som vill njuta av en hel del öl men klart at det inte blir lika många öl som jag får..... :D
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

MR-T skrev:Ja det är väll mest besparingen. Fick en offert på 43 200 +moms = 54 000
Den jag bygger kommer att kosta ca 5 000kr så det blir en besparing på ca 49 000. Klart att det blir att lägga ner en massa tid. Ligger väll på ca 15 timmar nu. Svetsningen tar säkert en helg och blir ca 20 timmar. Hopmontering 10 timmar och installation 25 timmar. OBS de 25 timmarna kan man ej räkna in i kalkylen för pannan. Om vi delar besparingen med timmarna så blir det 1 088 kr/timme. Innebär väll ca 1 690kr i timmen på en betald arbetsplats före skatt. Tror ingen skulle säga att ne jag vill inte ha det jobbet. Roligare att svettas 45 timmar och sedan kunna köpa 4 083st öl och njuta. Sedan har man ju en fördel att man kan anpassa åbäket efter det man har behov av. Konstruktionen är sådan att jag lätt kan reparera eller byta ut delar i pannan. Kan väll sedan sälja några pannor i delar till någon annan som vill njuta av en hel del öl men klart at det inte blir lika många öl som jag får..... :D
Jag håller helt med dig ..jag skulle göra samma sak som du ..jag är helt säker på att pannan blir bra bara man har en bra styrning ..och som du säger förtjänsten är så bra att man kan inte säga nej till den ..håll oss uppdaterade
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart intressant, Finns väl ingen anledning att den inte skulle funka om man gör en som är exakt lika..

Ok att utsendet inte blir helt lika men så mycket är det inte värt..

En kompis gjorde en kopia av en janfire flex o den har då funkat..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Jag tycker heller inte det är konstigt ( notti), jag skrev mest för att jag var imponerad över att man har tiden och orken, har själv svetsat mycket i mina dagar så jag vet hur mycket tid det tar...

Vi ser fram emot bilder och vi sitter i våra pannrum och hejar på dig!

Gillar när Bröder räknar besparingar i ÖL, sådant skall man uppmuntra! :thumright:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Om jag hade medaljer skulle du få en...och jag är inte ett dugg sarkastisk! Tänk att ha kunskapen & maskinparken för att bygga sin egen panna, tusan vilken bra panna jag skulle ha då! :lol:
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det enda som man nog inte ska göra är att gå i från måtten på orginalet, Som t.ex göra pannan högre el liknande o hoppas/tro att man får högre verkningsgrad.. Då kan det bli både hur bra som helst el så funkar det inte alls..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar