Värmeläckage på ny panna (Ecoflex) vid eldrift?
-
- Lärjunge!
Värmeläckage på ny panna (Ecoflex) vid eldrift?
Jag kör min Ecoflex helt på el sommartid enbart för varmvatten och har under senaste veckan studerat energiförbrukningen vid absolut obefintligt energiuttag från pannan. Dvs all självcirkulation bruten så nära pannan som möjligt, shuntventilen helt stängd, cirkulationpumpen avstängd och inget uttag av varmvatten.
För att eliminera utkylning är även rökröret i pannan pluggat med isolering och skorsten ”frikopplad” för att inget sug ska uppstå genom pannan.
Under en veckas mätning får jag via pannans inbyggda energimätare fram att vid obefintligt energiuttag går det år ca 8-9 kWh /Dygn för att hålla pannan varm. Jag anser detta vara extremt mycket på en så ny panna. Jag har sommartid ingen som helst nytta av spillvärmen där pannan är placerad.
Jag gör vid enbart vvb uttag från panna åt ca 450 kWh /mån för detta ändamål. Stilleståndsförlusterna uppgår enligt ovanstående till 57% av min förbrukning.
Pannans inbyggda energimätare stämmer bra överens med min mätare vid huvudcentralen.
På en elektrisk varmvattenberedare på 100 liter uppges stilleståndsförlusterna till ca 1kWh per dygn.
Någon som kan styrka om detta är korrekt? Tycket det är skrämmande mycket på en så ny panna.
Jag kommer att komplettera min ecoflex med en separat vvb och undrar om ni rekommenderar att sätta den parallellt eller i serie med pannan? Vid seriedrift kommer den ju gå även vid pelletseldning vilken kan tyckas onödigt.
För att eliminera utkylning är även rökröret i pannan pluggat med isolering och skorsten ”frikopplad” för att inget sug ska uppstå genom pannan.
Under en veckas mätning får jag via pannans inbyggda energimätare fram att vid obefintligt energiuttag går det år ca 8-9 kWh /Dygn för att hålla pannan varm. Jag anser detta vara extremt mycket på en så ny panna. Jag har sommartid ingen som helst nytta av spillvärmen där pannan är placerad.
Jag gör vid enbart vvb uttag från panna åt ca 450 kWh /mån för detta ändamål. Stilleståndsförlusterna uppgår enligt ovanstående till 57% av min förbrukning.
Pannans inbyggda energimätare stämmer bra överens med min mätare vid huvudcentralen.
På en elektrisk varmvattenberedare på 100 liter uppges stilleståndsförlusterna till ca 1kWh per dygn.
Någon som kan styrka om detta är korrekt? Tycket det är skrämmande mycket på en så ny panna.
Jag kommer att komplettera min ecoflex med en separat vvb och undrar om ni rekommenderar att sätta den parallellt eller i serie med pannan? Vid seriedrift kommer den ju gå även vid pelletseldning vilken kan tyckas onödigt.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Det är ungefär 2kg pellets per dygn vilket låter helt ok för mig i alla fall, jag har i och för sig en gammal CTC 265:a och ligger på ca 3-4kg per dygn (5-6 om man räknar in visst användande av vatten också), i stort sett alla pannor är rätt usla vad det gäller verkningsgrad när du bara använder den för varmvatten så jag tror inte att du kan räkna med någon större förbättring.
Att jämföra en varmvattenberedare (en isolerad behållare) med en panna är ingen större idè, hur du än vänder och vrider på det så har du en förfärlig massa oisolerad kontaktyta mellan luften och vattnet i pannan.
Att jämföra en varmvattenberedare (en isolerad behållare) med en panna är ingen större idè, hur du än vänder och vrider på det så har du en förfärlig massa oisolerad kontaktyta mellan luften och vattnet i pannan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Det senaste dygnet har jag förbrukat 8kW el totalt (har fått ny mätare som jag kollar), samt ca:1kg pellets.
Då har det gått två maskiner tvätt och en disk och fyra duschar, var av en riktig långdusch.
Låter lite märkligt att bara din pannan skulle dra lika mycket som jag/vi gör av med i hushållsel. Kommer inte ihåg på rak arm vad 1kg pellets motsvarar i kW, men det är som dom flesta vet ingen bra verkningsgrad med pelletsdrift på sommaren.
/Vednisse
Då har det gått två maskiner tvätt och en disk och fyra duschar, var av en riktig långdusch.
Låter lite märkligt att bara din pannan skulle dra lika mycket som jag/vi gör av med i hushållsel. Kommer inte ihåg på rak arm vad 1kg pellets motsvarar i kW, men det är som dom flesta vet ingen bra verkningsgrad med pelletsdrift på sommaren.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Lärjunge!
80 grader... Du menar väl inte att hela hushållet klarade sig på 10 kWh per dygn? Här går det åt tot 20 och med elpatronen igång minst 30 kWh per dygn.ja skrev:Vad har du för temp?
Men det ska upp beredare till nästa sommar. Nu ska vi ju snart börja bränna pellets igen:-)
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Samma panna, samma bekymmer... Har med isolering av stosen till rökrör, shunt samt rör till expansionskärlet fått ner tomgångsförbrukningen till 6-7kWh/dygn. Tycker det verkar hiskligt mycket men samtidigt tror jag inte det blir mycket bättre än så. Frågan är dock hur pass mycket förluster det blir med en separat varmvattenberedare?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP