Nu är jag godkänd sotare igen, märklig kommun jag bor i nu..

Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!

Nu är jag godkänd sotare igen, märklig kommun jag bor i nu..

Inlägg av Vednisse »

I den kommun jag bode tidigare skulle allt besiktigas/godkännas både framlänges och baklänges. Lutning på markstege, belysning i pannsrum mm.
Här ringde jag sotaren och hörde om det gick för sig att byta till pellets..tuta och kör sa dom bara. Ingen bygganmälan eller inspektion av sotaren krävdes.

Monterade ett nytt insatsrör, ringde sotaren...ingen besiktning krävdes. Eftersom jag hade gjort jobbet själv och inte anlitat hantverkare så visste jag ju att det var riktigt gjort :roll: .

Skickade in en ansökan om egensotning (gick kurs kommunen där jag bodde tidigare), idag ringde sotaren och frågade om det var jag som ägde fastigheten och om jag nu körde med pellets. Då var det inga problem....

En brandskyddskontroll är utförd här tidigare, då med en anmärkning (lös takstege). I min förra kommun hade dom dömt ut dörrar i pannrum, säkerhetsskydd på pannan, samt eldningsförbud på skorstenen med pellets. Jag har nu fixat allt utom takstegen, men det ska också göras.

Men som sagt inga kontroller alls, här har inte varit en sotare sedan Oktober 2006.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Gott att vara sin egen,slipper allt tjafs med tider och avbokningar...håller med om att det är konstigt att vissa är överpetnoga och andra inte bryr sig, varken den ena eller den andra är bra.

I min kommun behövde man inget bygglov och tanken fick jag göra vad jag ville med( inomhustank) :shock: , sedan hör man andra som har det jobbigt med allt de gör?

Brandskyddskontrollen var ett skämt, blev inte imponerad av dem som var här....nästan att jag hade gjort jobbet bättre själv, är brandskyddsansvarig på jobbet, fast det sa jag inte högt :wink:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar