Shuntautomatik funderingar

Norrland
Gallringsobjekt

Shuntautomatik funderingar

Inlägg av Norrland »

Har ett litet problem som måste løsas. Vad kan jag anvænda før shuntautomatik? Har en 4-vægs shunt som jag tænkt styra med ERA-10 men jag kom på att då pannan matar en el-panna via kulvert blir det problem. El-pannan har ju vv-slingor som jag anvænder och den hær automatiken reglerar ju på rumstemp sedan kan man också stælla in max framledningstemp. Men om jag då t ex stæller in 22 grader stryper inte automatiken då shunten så mycket att vattnet in till el-pannan inte klarar værma upp mitt varmvatten? Kanske inte på vintern men om sommaren då det ær varmt ute och man stæller rumstempen lågt. Hittade en laddningsautomatik som heter Termomat 2 som man skulle kunna koppla in men frågan ær om det ær lønt nær det ær så små vattenvolymer, speciellt i mottagar tanken som bara ær på 250lit, Bio-sol pannan ligger på 630liter. Någon som har en bra ide på hur jag kan gøra? Ska jag bara køpa en som reglerar på framledningstempen och låte cirk pumpen gå konstant?
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

*vet inte om jag förstod dig rätt*...

Men varmvattnet måste ju alltid upp över minst 52-55grader om du skall ha en bra funktion på det ur hygienisk synvinkel.
(Man kan tolerera lägre under kortare perioder förutsatt att det är betydligt högre ibland).

Låter som ett märkligt system, du kan inte försöka förklara det lite ytterligare.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Norrland
Gallringsobjekt

Inte så märkligt

Inlägg av Norrland »

Nja vet inte om det ær så konstigt. Har en bio-sol panna som står i ett fristående pannrum och denna matar en el-panna som står i bostadshuset via en tvårørs kulvert. Bio-solen har en volym på 630lit och el-pannan 250lit. Bio-solen ska ha en bivalent shunt och jag hade først tænkt ha ERA-10 shuntautomatik till den men då den rglerar på rumstemp kommer den antagligen strypa så mkt på shunten att jag får problem med att få tillræckligt med varmvatten, då jag anv vv-slingorna i el-pannan. Så då har jag funderat på att bara reglera på framledningstempen. Såg också det hær systemet termomat 2 då kan man få cirkpumpen att starta stoppa beroende på hur tempen ær i el-pannan och bio-solpannan, fast jag vet inte om det ær speciellt lønsamt med detta då volymerna ær rætt små. Skulle vilja veta hur andra som har kulvert har løst det. Går cirkpumpen konstant?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan inte ta ut värmen till radiatorerna från bio-solen om den även ska ge dej vv, Radiatorer/golvvärme ska då anslutas till elpannan..

En kompis har en pelletspanna i garaget som är fristående som matar 90° vatten till huset o även till ladugården via egenbyggd kulvertstyrning, Men han har en 750 l tank i huset o en 500 l tank i ladugården med total kulvertlängd på 60 meter..

Visst kan du köra som du tänkt men då kan du möjligen få tappvv förvärmt via vvx som kopplas in på kulvertreturen innan det går ut från huset men då måste vv slutvärmas med elpatronen, På vintern kanske det inte kommer att gå så mycket el (beroende på returtemp från radiatorerna) men på sommaren ca hälften om du kör 22-23° konstant men långt från optimalt blir det..

Jag skulle nog fixa dit en kulvertstyrning o ta både vv o värmen från elpannan o ladda denna sattsvis, På sommaren o viss tid på vår/höst kommer elpannan inte laddas ofta utan det blir bara då det är kallt..
För att fixa de bättre kan du ha en blandningsventil innan elpannan så "kallskvätten" i kulverten går i retur till pannan o inte kyler elpannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Norrland
Gallringsobjekt

Inlägg av Norrland »

Alltså, från el-pannan som står i huset tar jag ut framledning till radiatorer och golvværme. Golværmen går på returvattnet då det ej behøver vara så varmt. André førstår inte vad du meanar med att jag inte skulle kunna ta ut værme till radiatorer från bio-solen om den ska ge vv också. Ska ju inte gøra detta men det går ju då bio-solen har egen vv-slinga. Jag tar ju ut hela mitt værmebehov från el-pannan frågan ær bara hur jag ska gøra med regleringen av shunten på bio-solpannan? Har kommit fram till att jag måste reglera på konstant framledningstemp før att kunna få bra temp på mitt tappvarmavatten. Anvænder jag utesensor eller rumssensor stænger ju shunten nær det ær varmt och jag får svalt vatten in på elpannan med dålig effekt før uppværmning av tappvv. Kan ju installera en reglering på konstantframlednings temp sensorn borde då vara læmplig att montera på elpannan borde ju då också kunna montera en tempsensor med brytande funktion vid instælld temp då skulle ju cirkpumpen som pumpar från biosolen till elpannan stoppa då min instællda temp nås. På så vis cirkulerar jag inget genom kulvert føræn behov finns. Finns ju en vældigt avancerad kulvertstyrning termomat 2 men frågan ær om det ær lønt att køpa den kostar lite øver 2000kr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad jag tänkte va om du skulle köra färdigshuntat från bio-sol o in till elpannan men du kanske menade att 4-vägs shunten bara går till huset där bio-solen står o inte till kulverten/elpannan i huset??

Det är nog konstanthållning av tempen till kulverten/elpannan du ska ha, Går bra med en blandningsventil...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Norrland
Gallringsobjekt

Inlägg av Norrland »

4-vægs shunten sitter efter bio-solpannan den shuntar alltså ner till ønskad temp innan cirkpumpen kør vidare till elpannan i huset
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok då lär det funka dåligt för vv eller har du en 4-rörs kulvert så vv har egen matning??
Norrland
Gallringsobjekt

Inlägg av Norrland »

Som jag skrivit tidigare, har en tvårørs kulvert mitt tappvarmvatten tar jag ut från elpannan så det ær dærfør jag måste ha høg temp in på den. Alltså konstantframledningstemp, ska gøra føljande: Køper en shuntautomatik før konstantframledning till detta kommer jag att installera en kulvertstyrning som startar/stoppar cirkulationspumpen efter mina instællda værden. Tror detta kan bli bra, vad tror ni?
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Mitt förslag, vilket inte ger dig mycket i fråga om varmvattendetaljen ekonomiskt, men väl i fråga om uppvärmningen:

Du behöver 4vägs shunt vid elpannan.
biosolpannan kan du köra upp i den tempen som är lämpligt för kulverten, sedan shunta ut full drulle från pannan till kulverten.

Cirkpumpen inomhus, 4 vägsshunt med första ingången från kulverten och den andra ingången från elpannan, sedan en shuntstyrning som styr den för värmen inomhus.

Varmvattnet får du nog ta från elpannan.....

Såtillvida du inte kör kulvertstyrning å laddar upp elpannan från biosolen genom kulverten, borde inte vara omöjligt alls att köra elpannan på det viset med rätt ventiler.

Men du kan inte sätta shunten på biosolen om du vill att varmvattnet skall fungera.

Finns fler lösningar...., men den DU vill göra fungerar nog inte.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då är jag med..

Ska du ha en termomatik K el liknande som ställs på tex 60° ska du inte ha nån kulvertstyrning utan då pumpar du runt 60° vatten hela tiden via elpannan i huset, Men om du skippar konstant hållningen o skaffar en kulvertstyrning har du allt du behöver..

Då pumpas panntempererat vatten (t.ex 80°) över till elpannan då denna är för kall o pumpen stoppas igen då elpannan är kall (t.ex 50°)

Tror det blir bästa o simplaste lösningen för dej, Hade du haft en 4-rörs kulver så hade du antingen kunnat köra vv från pannan via vvc el ladda elpannan sattsvis o köra färdigshuntat från bio-solen till husets värmesystem men som ja förstått de blir det lättast med enbart en kulvertstyrning som startar/stoppar kulvertpumpen efter dina valda värden..
Norrland
Gallringsobjekt

Inlägg av Norrland »

Snillet tror inte att du førstår mig rætt. Bio-solen som står i fristående pannrum matar en elpanna via kulvert med två rør. På biosolen har man møjlighet att ta ut framledningsvattnet på två olika stællen dessa går in på var sin anslutning på den bivalenata shunten i en ansluttning kopplas returen denna går ju såklart också vidare till pannans botten. Och sista uttaget ær framledningsuttaget som går in i min kulvert och vidare till min 250liters elpanna. Før att kunna få reglering på denna biv shunten tænkte jag montera en automatik som reglerar på konstantframledningstemp. Sæg att jag stæller den på 75grader, shunten jobbar då och tar vatten från det kallare stællet i førsta hand och spær på med det varmare om det behøvs. Framledningsvattnet går in på elpannan med hjælp av en cirkulationspump, det kommer bara att cirkulera in och ut till biosolen igen så længe pumpen går. Från elpannan har jag i dagslæget tagit ut framledning via ett eget framledningsuttag med egen cirkpump till golvværmen jag shuntar givetvis ner tempen hær. Kommer också ta ut till radiatorer på øvervåningen senare. Returen från golvværmen/radiatorer går in på eget retur uttag på elpannan. Så varfør skulle det inte fungera att køra konstantframledningsreglering av biosolen bivalenta shunt, før att hålla en læmplig temp in på min elpanna VILKET jag måste før att få tappvarmvatten. Och till detta montera en kulvert styrning som mæter på differens temperaturer mellan elpanna och biosolpanna och då startar/stoppar cirkulationsdpumpen som cirkulerar framledningsvattnet från biosolen till elpannan. Det borde ju bli kanon? Pumpen startar/stoppar efter mina instællda værden jag får ønskad temp i elpannan och får inga førluster av onødig cirkulation som det hade blivit med cirpumpen gående konstant. Hoppas att det hær blev tillræckligt tydligt skrivet..
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Jodå jag förstod, men precis som André förordar jag dig att köra kulverstyrning som "laddar" elpannan.
Åker hiss till vardags.
Norrland
Gallringsobjekt

Inlägg av Norrland »

Det ær ju det jag ska gøra, køra kulvertstyrning som laddar min elpanna! Kulvertstyrningen startar/stoppar cirkulationspumpen efter mina instællda værden. Temperaturen på biosolen stæller jag in på sæg 75 grader cirkpumpen som ær ansluten till kulvertstyrningen pumpar in detta vatten till elpannan. Från elpannan har jag ett framledningsuttag och en retur som jag utnyttjar før husets golvværmae och radiatorer. Kanske vi menar samma sak men missførstår varandra :lol: Men vad tror ni detta borde ju fungera. Hade jag haft fler rør i min kulvert hade det ju varit enklare men,men. Anledningen till att jag måste ha høg temp in på elpannan ær ju pga mitt vv som tas från elpannan.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vi menar nog samma sak.. :wink:

Men vitsen med att köra via bivalentshunten kan jag inte se, Om du kör shunten fullt öppen så blir tempen som du valt på bio-solen som går till elpannan o returen går till botten på bio-solen så du behöver ingen temperaturbegränsning som konstant hållningen är till för..
Du spar några tusen på att skippa det..

Du tar ju all värme från elpannan (vv/radiatorer/golvvärme) om jag förstått det rätt, Då är det bara att skaffa styrningen.. :wink:
En ev Termomatic K går ju kompettera med senare, Jag har iof en kompis som har en sån liggande om det kan va nått senare...
Skriv svar