Jag förstår vad du menar. Jag fick anmärkning på centraldammsugaren.fidde skrev: På tisdag nästa vecka kommer sotaren och inspekterar skorstenen, pannrummet, gräsmattan, bilen och fönsterputsningen...
mvh
Det är precis detta som jag också skall göra. Endast byta brännare.Håkan S skrev:Då hade jag lättare som bara bytte oljebrännaren mot pelletsbrännaren.
Konstigt, för här lämna jag in en Bygganmälan och skrev bara "montering av pelletsbrännare i befintlig panna" Och fyllde i BH (ByggHerren) alltså mig själv som kvalitetsansvarig. De ringde upp mig och undrade bara vad för Brännare det var typ och vad för förråd jag hade. Sen var allt klart! Godkänt på papperfidde skrev:Installation nr 2 imorgon Torsdag = inställd![]()
Kommunen vill nu ha kvalitetsansvarig, dvs fick skicka dessa papper till
brännarinstallatören i tisdags, dom fyller han förhoppningsvis i idag.
När jag får tillbaka dom så får jag skicka om bygganmälan igen...
Samt att kommunen nu helt plötsligt vill veta följande:
* Brandklass på dörren
* Material på golv, vägg, tak
* Var i huset pannrummet befinner sig
* Skorstenshöjd över taket
* Diameter på skorstensröret, 100 mm = olja, 150 mm = ved,
pellets borde då enligt kommunen ligga på c:a 120 mm
* "Tips" om skorstenen är ok och besiktigad
På tisdag nästa vecka kommer sotaren och inspekterar skorstenen, pannrummet, gräsmattan, bilen och fönsterputsningen...
Oljenivån i tanken blir bara lägre och lägre, o andra sidan så blir det
mindre för mig att pumpa upp. Undrar om kommunen tillåter mig
att skrota tanke själv...
Testa denna länk till ELFA. Där finns både billiga fasta termostater i olika temperaturintervall för under en hundring och dyra justerbara med yttre givare för över tusen spänn. Det beror ju på hur sofistikerad du vill vara, men själva principen för att styra den ena kretsen verkar ju vettig. Om du själv är elektriker får du ju inga problem med kopplandet heller.fidde skrev:Nu är jag pellets eldare
![]()
Jag har letat på nätet men än inte hittat det jag söker. Jag letar efter tempgivare som man kan montera direkt på värmeröret utan att borra hål, dessa skall man kunna justera eller vara fast justerade på c:a 40 grader som man sedan kan koppla till ett relä, någon som veta var detta finns att köpa ?
Hmmm rätt skum inkoppling må jag säga..fidde skrev:
Dock så har jag ett litet problem.
Jag har 2 st värmekretsar, en till bottenvån. och en till källaren.
På bottenvån. sitter det idag en shunt som ger ut 30 grader.
På källarevån. finns det ingen shunt. Jag tror att oljebrännaren gav ut 30 grader och när varmvattnet behövdes så ökade den själv i temperatur.
Nu är pelletsbrännaren ställd på 55-70 grader pga varmvattnet.
Detta innebär att jag idag har ut samma temp. på värmekretsen i källaren, vilket = varmt samt att pelletsförbrukningen ökar markant även sommartid.
Har ni några bra förslag på hur man kan göra ?
Har ni haft liknande problem och hur gjorde ni då ?
Det stämmer,André skrev:
Hmmm rätt skum inkoppling må jag säga..![]()
Har du 2 cirk.pumpar då, En till källaren o en till bottenvåningen??