BÖRJAR BLI DAGS ATT BYTA PANNA, DEN GAMLA FRÅN -67 LÄCKER LITE.
FUNDERAR PÅ ATT KÖPA EN BÄTTRE BEGAGNAD SOM ÄR NÅGRA ÅR, DÅ DET FINNS MÅNGA BILLIGA PÅ BLOCKET. KANSKE EN CTC 1100,1200 ELLER NIBE. HAR LÄST ATT EN DEL HAR PROBLEM MED VARMVATTNET PÅ CTC:N. VAD ANNAT ATT TÄNKA PÅ. TACKSAM FÖR TIPS OCH RÅD SAMT ALTERNATIV
VILKEN PANNA PASSAR BRA TILL GUL FLEX-A
VILKEN PANNA PASSAR BRA TILL GUL FLEX-A
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Det går faktisk alldeles utmärkt att använda gemer till att skriva med, använder man enbart versaler uppfattas det som att ropa/skrika.
Självklart ville en pelletspanna vara grejen men min erfarenhet (av en och samma panna) är att starten av brännaren tar 10min (vet ej om den gula flexen har elektrisk start) är det en fördel att ha en del volym i pannan, tar man en dusch just när den är som kallast hinner den "komma ikapp".
140L kan vara på gränsen MEN om brännaren inte har elektrisk start och därmed alltid har underhållseldning är den ju med ganska snabbt, detta betyder att "vilken panna som helst" skulle duga, dock finns det en del som har mycket snålt med askutrymme.
Själv har jag en CTC265B, jag kan inte rekommendera den som "nyinstallation" men den får duga åt mig, den fanns i huset då jag kom, den hänger ihop och det fungerar.
Självklart ville en pelletspanna vara grejen men min erfarenhet (av en och samma panna) är att starten av brännaren tar 10min (vet ej om den gula flexen har elektrisk start) är det en fördel att ha en del volym i pannan, tar man en dusch just när den är som kallast hinner den "komma ikapp".
140L kan vara på gränsen MEN om brännaren inte har elektrisk start och därmed alltid har underhållseldning är den ju med ganska snabbt, detta betyder att "vilken panna som helst" skulle duga, dock finns det en del som har mycket snålt med askutrymme.
Själv har jag en CTC265B, jag kan inte rekommendera den som "nyinstallation" men den får duga åt mig, den fanns i huset då jag kom, den hänger ihop och det fungerar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jag kör en flex-a i en nibe city. fungerar aldeles utmärkt. ok lite begränsat med askutrymme. men om du ser de för vad det är, altså en billig lösning i väntan på något annat typ om 5-15 år så kan varjefall ja tänka mej aska en gång i veckan de kallaste veckorna.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare