ULMA AirMove 1500

Skriv svar
MP
Energiprofet!

ULMA AirMove 1500

Inlägg av MP »

Är det någon som har erfarenhet av den?
Har den filter eller retursystem?
Hur mycket kostar den?
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag ansluter mig till frågan. Är det någon som har någon info. eller erfarenheter??
http://www.ulma.se/airmove1500.asp
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Nej, den är filterlös.
Man kopplar till en ljuddämpare samt leder ut frånluften på ett lämlpligt ställe. Det fina damm som kommer märks inte. Har hört från flera användare och dom är inte störda av detta på något sätt.

När systemet startar slår den klaffluckan fram och åter för att sedan stänga och börja sugprocessen. Den är gjord så att du har dygnsförråd i samma enhet och behöver därför inte något mellanförråd, du placerar skruven direkt i enheten som du sedan matar brännaren med.

Levereras med en kort doserskruv som kan anslutas till ett MAFA Midi som exempel som står i ett garage eller liknande. Dom har säkert andra doseringslösningar också.

Priser har ni direkt på hemsidan, Inkl moms samt mer info.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Karla1 skrev:Man kopplar till en ljuddämpare samt leder ut frånluften på ett lämlpligt ställe. Det fina damm som kommer märks inte. Har hört från flera användare och dom är inte störda av detta på något sätt.
Låter ju otroligt... Att de inte störs av det fina dammet. Det är det som är problemet med min anläggning. Nu blåser ju jag inte ut luften utan den passerar ett filter i sugaren som sedan blåser ut luften i pannrummet.
Den mängd damm som fastnar i filtret och det som trots filtret blåser vidare (fastnar i ett egenkonstruerat extrafilter bestående av ett hopsytt lakan på utblåssidan) tycker jag är en hel del, skulle inte vilja ha det utblåst på utsidan. Och problemet i mitt system är att när filtret i sugaren tätnar pga dammet så tappar sugaren orken och det blir stopp i slangen/ingången till slangen och där med driftsstörningar.

Dammet är det som jag upplever som det största problemet med luftmatning/vakuumsystem kan man bara lösa det på ett bra sätt så är nog detta ett av det bästa sätten att transportera pellets från ett externförråd till pannan. Då med bättre pelletskvalitet efter inblåsning från bulkbil och ett bättre separerande av damm, kanske en cyklon som bättre klarar av att frånskilja dammet från sugluften. För damm blir det, det är nog svårt att undvika men det gäller att hålla nere mängden på en nivå som inte kräver (i mitt fall) rengöring av filtren en gång per vecka.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Låter ju otroligt... Att de inte störs av det fina dammet.

Jag har inte själv erfarenhet med Ulma AirMove men jobbar för att min vertikalskruv skall inngå som en komponent på denna vakuumenhet, det blir platseffektivt.

Urskiljningsgrad på en bra cyklon är max 90 procent. Spånet utskiljes men inte det finaste dammet. Detta damm måste utskiljas i a) ett fint filter, b) i en vattenscrubber, c) i retur till förråd eller d) direkt ut i det fri.
Om det fina dammet passerar motorn som i fall c & d, kan detta ge slitage på motorn. Det är inte mycket motorn går på dessa anläggningar. Frågan är om det fina dammet över tid kan ge friktion och påfrestningar med värmebildning som resultat (brandrisk)? Dette gäller i principet alla fall utom b).
Alla fall a till d har fördelar och nackdelar. Ulma Airmove använder den enklaste princip d). Om motoren tåler detta, så tycker jag detta kan vara en rätt lösning. Vakuumanlägg på tex Windhager andvänder princip c) och detta ger hela tiden rundgång/retur av det fina dammet genom bulkförråd. Tydligen fungerar dessa anläggningar över tid. Dom använder en vakuummotor som är framtagit för att klara uppgiften. Jag användar denna motoren själv, fast med filter som måste rengöras (jobbig lösning).

Oavsätt tycker jag att vakuumanläggningar är rimliga lösningar på långa transportsträckor och dyra på korta transportsträckor. Jag tycker dock att skruvanläggningar är att föredra om man kan använda denna teknik. Då med vertikalskruv som min firma har utvecklat.

Jag undrar på hur det går med dom som kör med Mullvad??? Tar den hela förrådet eller måste man flytta den manuelt mot slutet?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan M.P och välkommen hit
Har ni läst våra regler ?

3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Jag har nu börjat titta på detta alternativ skarpt. Jag har bara möjlighet att sätta förrådet i garaget 25m från pannan, så en vacuumlösning är enda vägen.

Mullvad eller Ulma, det är frågan! Finns det andra alternativ?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Ingen som vet nån som satsat på en Airmove eller mullvad?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar