Hjalp!!! Det small till utav helvete

Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag svarar för Eurofire M3 då....
Om strömmen bryts direkt efter stortdosen är matad (eller senare), så blåser fläkten där efter larmar den om fotocellen inte känner av låga/glöd/ljus. Tyvärr är den inte så avancerad att den rensar själv :wink: . Men den startar inte själv igen utan tillsyn iallafall.

Avsluta drift finns även på Eurofire, men inte i menyerna. Man drar ut kontakten till tempgivaren, så slutar den mata pellets och en normal renblåsning sker.

EDIT:Såg att föregående svarat redan gällande Eurofire och inte BF :o
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jodå det kan smälla ordentligt :wink:

Pratade med en kille från hemtrakten som berättade då han skulle starta upp hans Janfire -03 ifjol höst, Den missade att starta o då han testade en andra gång sa det PANG o fästöronen gick av o brännaren flög ut en meter på golvet o källaren blev rökfylld.. Frugan hans öppnade bara källar dörren o ropade lite försiktigt hans namn men till slut skrek hon innan han svarade för öronen hade slagit lock.. :lol:

Hon hade blivit livrädd då han även har vapen i källaren o trodde de va ett vådaskott..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

André: Tyvärr KAN det hända om inte askkoppen rensas inför en start. Brännaren måste ju vara en Flex-A i exemplet du beskriver.

Tänk scenariot att någon lekar med strömmen, om inte Gudrun så någon annan.

Brännaren ska elda på, allt är kallt, startdos matas in och uppvärmning startas. *PANG* åkte strömmen... Ingen uppstart av dosen hände. Strömmen är borta i... kanske 1 timme, den kommer tillbaka. Inte har det blivit varmare, alltså pytsas det i ny startdos... *PANG* strömhelvetet är borta igen.

Efter 2-3 gg kan det bli "ganska intressant" när strömmen väl kommer igen "på riktigt" ... och allt detta sker självklart den helg där man är borta på bröllop/fest/fisketur/Ålandskryssning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Har konstaterat att Eurofire M3 är idiotsäker vid ett strömavbrott, så länge jag/man kontrollerar larmet innan ny start. Dock kan man riskera att komma hen till ett kallt hus eftersom den inte fixar detta själv.

Men frågan är om det skulle ske ett ANDRA strömbortfall, då borde larmet nollställas?
Får ta på hjälmen och undersöka i morgon :wink: .
Har alltid varit skeptisk till säkerheten med pellets, körde med vedpanna i förra huset. Kändes mycket säkrare, funderade många gånger på att kompletera med pellets men det blev aldrig så just pga. säkerheten.

Tyckte att det blev för dyrt att dra in en vedanläggning här dels pga. skorstenen inte dög till ved. Det blev pelletsbrännare då kombipannan som stod inte var allt för gammal och i bra skick. Tänkte att värmepumparna skulle vara tillräckligt bra när jag kört slut på grejerna som finns här nu.

/Vednisse
Senast redigerad av Vednisse den mån 29 sep, 2008 17:36, redigerad totalt 1 gånger.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:André: Tyvärr KAN det hända om inte askkoppen rensas inför en start. Brännaren måste ju vara en Flex-A i exemplet du beskriver.

Tänk scenariot att någon lekar med strömmen, om inte Gudrun så någon annan.

Brännaren ska elda på, allt är kallt, startdos matas in och uppvärmning startas. *PANG* åkte strömmen... Ingen uppstart av dosen hände. Strömmen är borta i... kanske 1 timme, den kommer tillbaka. Inte har det blivit varmare, alltså pytsas det i ny startdos... *PANG* strömhelvetet är borta igen.

Efter 2-3 gg kan det bli "ganska intressant" när strömmen väl kommer igen "på riktigt" ... och allt detta sker självklart den helg där man är borta på bröllop/fest/fisketur/Ålandskryssning.
Ja det va ju en 03:a o då va väl inte brännarna så fantastiska :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Flex-A är väl en ganska hygglig brännare men om du menar NH'n är det ju en helt annan sak: Den utför en mekanisk rensning av brännkoppen innan start av precis de nämnde orsaker.

Det var ju därför att jag kunde fastslå att det var en Flex-A i ditt exempel...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Har konstaterat att Eurofire M3 är idiotsäker vid ett strömavbrott, så länge man kontrollerar larmet innan ny start. Dock kan man riskera att komma hen till ett kallt hus eftersom den inte fixar detta själv.
"Så länge man..." brukar inte användas i samma mening som idiotsäker.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Så länge man..." brukar inte användas i samma mening som idiotsäker
Nej, du har rätt får ändra det till så länge jag

/Vednisse
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Då kan man ju säga att en kniv också är idiotsäker så länge man inte skär sig på den ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det finns väl igentligen ingen brännare på marknaden som man kan säga är "idiotsäker". Många förbättrar och det är väl bra men jag tror att det går bara att skydda sig till en viss gräns. Det finns brännare idag på marknaden som är väl utrustade för bakbrand mm, men ändå så händer det missöden även för dom bästa tillverkarna. Man kan inte skydda sig mot klåfingrigheten och folk som inte fårstår, men vill tro sig förstå vad dom håller på med i pannrummet.

Ett av dom vanligaste problemen är att folk kör sina brännare på allt för hög effekt mot gamla oljepannor, skiter i att underhålla och göra rent skruvar och förråd. Viken risk innbär inte överflöd av spån! Sköter man inte om anläggningen och underhåller sakerna så finns alltid en risk för komplikationer.
lennart wiklund
Lärjunge!

Re: Hjalp!!! Det small till utav helvete

Inlägg av lennart wiklund »

mrsmp skrev:Var nere i pannrummet och skulle satta igang med pellets. Allt verkar bra och sa plotsligt borjar det ryka in. Jag stanger av. Vrider lite pa spjallet som finns dar bak. Startar om, och plotsligt sa smaller det till utav fan, jag trodde hela skiten skulle explodera. Stangde av allt igen, och det ryker in igen. Vad fan ar det som hander??? Sotarn var har i forra veckan.
Känner igen detta,kompisen fick pannluckan flygandes förbi skallen för ca 3-4år sedan.en gasknall jävlar i min själ...
Som tur vad gick detta bra,men han har lika gjärna kunnat ha en etta med jordvärme nu.Farligt farligt....
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Då kan man ju säga att en kniv också är idiotsäker så länge man inte skär sig på den ?
Nja, det finns väl säkert en del som mäste känna efter om den är vass. Folk som kopplar bort säkerhetdetaljer eller inte följer instruktioner finns alltid.
Men har efter en del testande eftersom jag inte känner mig helt trygg med pelletsen efter alla historier man hör och läst kommit fram till att där fortfarande finns missar på Eurofire som borde vara enkla att rätta till i programvaran.

Ett strömbortfall löser den, men skulle ett andra komma så nollställs larmet och den bara blåser på ingen. Kan gå bra beroende på omständigheterna men lika gärna sluta med att brännare flyger ut pga. gengasexplosion. Då finns iofs. andra säkerheter som ska ta det men men.

Ska ta ett snack med tillverkaren om detta. Har gjort en egen lösning nu, har satt en separat jordfelsbrytare till PLC'n av typen som man måste trycka på reset efter strömbortfall.
Så efter strömbortfall förblir min brännare död oavsett omständigheterna.

Ska jag vara borta någon längre tid så får väl elpatronen (som ska installeras när tid finns) ta över.

/Vednisse
Skriv svar