Imma mellan glasen
Imma mellan glasen
Jag har gamla hederliga 2-glas fönster i mitt gamla hus. Nu mot vintern blir det ofta imma mellan rutorna på det yttre glaset.... vad beror det på och vad kan man göra åt det?
Nu: Nibe Fighter 310p,
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Imman brukar bero på att varm luft från huset kommer in i fönstret och kondenserar/immar på kall glasruta. Kolla att tätningslister är OK mellan fönster och rum. Dessutom ska det finnas en liten springa mellan de båda fönstren upptill och nedtill så att fuktig luft kan vädras. Ibland är denna springa igenmålad.
Såg att jag hade så på ett fönster igår. Har treglas tror jag, är en ruta längst ut som är kittad och så går fönstren att dela. Den inre delen består av två rutor som sitter ihop.
På de fönstret som jag hade imma saknades tätningslisten på ovansidan mot karmen och det var just övre delen av fönstret som var immigt. Så det är väl ganska troligt att det är tätningslisten som saknas som orsakar det.
På de fönstret som jag hade imma saknades tätningslisten på ovansidan mot karmen och det var just övre delen av fönstret som var immigt. Så det är väl ganska troligt att det är tätningslisten som saknas som orsakar det.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Ok, kollade lite och mina lister är dåliga.... dessutom är ytterfönstren fastmålade eller silikonade på vissa ställen.
Nu: Nibe Fighter 310p,
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg