Har provkört pannan . Den blev för effektiv, rökgastemp 85 grader med samma inställningar som jag hade 170 grader i förra pannan. Ökade på brännaren och då kom jag upp i 115 grader. Det blir att justera en del så man slipper kondens. Skall be sotaren komma och trimma brännaren till max.
Finns provkörningsbilder på bloggen.
Nymo Calero 200 brännare
Egentillverkad pelletspanna TBO HEATING
Mafa mini
4 vägs shunt ESBE med ESBE ställdon Thermia styrning
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
Pannan har nu värmt hus och vatten i nio dagar, varmvatten finns i massor och shuntstyrningen fungerar klockrent. Pelletsförbrukningen har gått ner med 20-30 % fast man kan väll ej säga något exakt på så kort tid men allt fungerar som det skall. Nu är det bara att invänta en svinkall vinter och njuta av värmen
Nymo Calero 200 brännare
Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
Ha ha ha. Inga beställningar har kommit. Kanske skulle skapa ett företag med 4 gubbar som åker runt och river ut oljetarmar på äldre pannor och anpassar dom till pellets. 20 lök på en panna så har den asklåda och stående konvektionsrör om plats finnes i pannan. Några lappar till så byter man bottenplåten så klarar sig pannan ytterligare 10-15 år.
Nymo Calero 200 brännare
Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
Tog ur brännaren idag för att rengöra den och titta hur pannan ser ut invändigt. Såg då att jag måste göra en flamriktare för det finns två punkter inne i eldstaden som är liksom rena från sot. Lågan skall ej kunna röra i eldstaden för brännaren slutar en bit in i eldstaden. Kan det vara någon virvel i elden som gör detta ???
Har nya bilder på bloggen på eldstad och alla konvektionsytor efter 10 dagars eldande.
Nymo Calero 200 brännare
Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
Flamriktaren fungerar. Har eldat i tre veckor och allt fungerar bra fortfarande. Enda som stör mig nu är att man gick och köpte fel brännare förra året. Men det är väll sådant man lär sig med tiden. Skulle haft en brännare som man slipper sota varje vecka. Funderar på att bygga en brännare med undermatning. Styrningen från min nuvarande brännare går säkert att använda till en sådan. Sedan kan man köpa ett nytt styrkort och kränga den gamla brännaren.
Har bilder efter tre veckors körande på bloggen.
Nymo Calero 200 brännare
Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
Hahaha, efter vad vi har sett här så förvånar det mig inte om du gör det. Vi ser fram emot att få följa bygget av din nya brännare här
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Har faktiskt blivit inspirerad av bygget så ritat lite på en liknande panna ikväll ska ringa o fråga på lite gavlar i morgon. Har ju en riktig brännare att prova med. Har Du Mr-T en plattvärmeväxlare till varmvattnet? Startar pumpen till den när man tar vatten i såfall? Lagrar Du vattnet i en elberedare?
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
Jo det är en plattvärmeväxlare för varmvatten och det är en pump som startar när man tar ut varmvatten. Nej jag har ingen elberedare. Plattvärmeväxlaren ordnar gott om vv.
Nymo Calero 200 brännare
Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
Ok, tack för svaret, fick pris på att få båda mantlarna rullade idag och pris på gavlar skulle dom återkomma med, hoppas få det i morgon. Har elberedare idag efter pannan för stänger av pelletsen på sommaren.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
whynot - Jag tycker att du ska starta en egen tråd för ditt bygge, det blir lättare för andra att hitta och följa den då
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...