Dålig förbränning i kökspis?Hur mäter jag enkelt rökgaserna?
Dålig förbränning i kökspis?Hur mäter jag enkelt rökgaserna?
Har en gammal köksspis som jag kör vår/höst som går på självcirkulation på elementen.
Tycker röken är för mörk för att förbränningen skall vara helt optimal.
Det binner som attan så jag "fjöseldar" inte.
Vad skall jag ha för rökgastempratur och var mäter jag det på en kökspanna? Att borra hål i väggen ovanför spisen och sticka in en sådan som jag har på pelletspannan känns inte som ett alternativ.
Kan man mäta i toppen på skorstenen via en trådlös stektermometer eller sotar den igen direkt och visar helt fel?
//Jocke
Tycker röken är för mörk för att förbränningen skall vara helt optimal.
Det binner som attan så jag "fjöseldar" inte.
Vad skall jag ha för rökgastempratur och var mäter jag det på en kökspanna? Att borra hål i väggen ovanför spisen och sticka in en sådan som jag har på pelletspannan känns inte som ett alternativ.
Kan man mäta i toppen på skorstenen via en trådlös stektermometer eller sotar den igen direkt och visar helt fel?
//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Hej joa
Angående rökgas termometerns placering,
Hur du kommer åt rökrörs anslutningen bestämmer var eller om det går
att borra ett hål för åtkomst för att mäta rökgastemperaturen.
Men ditt andra alternativ är också ok att mäta temeraturen och då ca 60 cm ner i rökgången det är också okej, den sotas inte ner på den tid det går åt för att avläsa rökgastemeraturen. klarar säker någon eller några veckor innan den börjar bli missvisande pågrund av sot.
Nu vet jag inte vilket förbrännings sätt din kökspanna har
för att ge dig en rätt bild av vad som är fel behöver jag mer info om det är. Över eller underförbränning,
två helt olika eldnings sätt.
Angående färgen på röken så grå rök är oftast vatten ånga som syns.
Att röken har svart färg vid ved eldning är inte så vanligt
Jag vet att tjära kan ge svart färg på röken,
Hur det går att komma tillrätta med förbränningen.
Om veden är mycket torr brinner det kanske för bra så att primär luft och sekundär luft insläppet inte är i harmoni med gas produktionen.
Tips
Prova med mindre inlägg / inte så mycket ved åtgången
Prova med att strypa primärluften och öka sekundär luften.
Ett varför en strypning av primärluften skulle vara rätt väg,
en teori jag har är att förgasningen av veden går förfort/ det är samma som förhög temperatur i glödhärden och som i sin tur ger för stor gasprodukttion.
Mvh
Ruben
Angående rökgas termometerns placering,
Hur du kommer åt rökrörs anslutningen bestämmer var eller om det går
att borra ett hål för åtkomst för att mäta rökgastemperaturen.
Men ditt andra alternativ är också ok att mäta temeraturen och då ca 60 cm ner i rökgången det är också okej, den sotas inte ner på den tid det går åt för att avläsa rökgastemeraturen. klarar säker någon eller några veckor innan den börjar bli missvisande pågrund av sot.
Nu vet jag inte vilket förbrännings sätt din kökspanna har
för att ge dig en rätt bild av vad som är fel behöver jag mer info om det är. Över eller underförbränning,
två helt olika eldnings sätt.
Angående färgen på röken så grå rök är oftast vatten ånga som syns.
Att röken har svart färg vid ved eldning är inte så vanligt
Jag vet att tjära kan ge svart färg på röken,
Hur det går att komma tillrätta med förbränningen.
Om veden är mycket torr brinner det kanske för bra så att primär luft och sekundär luft insläppet inte är i harmoni med gas produktionen.
Tips
Prova med mindre inlägg / inte så mycket ved åtgången
Prova med att strypa primärluften och öka sekundär luften.
Ett varför en strypning av primärluften skulle vara rätt väg,
en teori jag har är att förgasningen av veden går förfort/ det är samma som förhög temperatur i glödhärden och som i sin tur ger för stor gasprodukttion.
Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den fre 10 okt, 2008 20:59, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Jag tar en bild av pannan och förklarar lite mer hur den funkar.
Svart rök är kanske en överdrigt, men det är helt klart åt det mörkare hållet för det mesta.
Gör inte så stora ilägg så jag inte har någon expansion (!) och jag ganska lätt kommer upp kring 100 grader.
Ja, på sätt och vis har jag väl expansion i någon form då jag har en kulvert från huset ut till pannrummet där den riktiga pannan står.
Har dock inte på någon cirkulation på via pumparna då jag eldar i köksspisen
//Jocke
Svart rök är kanske en överdrigt, men det är helt klart åt det mörkare hållet för det mesta.
Gör inte så stora ilägg så jag inte har någon expansion (!) och jag ganska lätt kommer upp kring 100 grader.
Ja, på sätt och vis har jag väl expansion i någon form då jag har en kulvert från huset ut till pannrummet där den riktiga pannan står.
Har dock inte på någon cirkulation på via pumparna då jag eldar i köksspisen
//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
En par bilder. Eldstaden är med på bild och längst bak där sitter luckan in till skorstenen.
Röken stiger upp i pannan, går ned vi kanaler längst ner i pannan där röken går ut i skorstenen.
Jag har en lucka allra längs ner som jag alltid har stängd. Det finns bara lägena öppen eller stängd.
Sedan är det en justerbar lucka näst längst ner.

Röken stiger upp i pannan, går ned vi kanaler längst ner i pannan där röken går ut i skorstenen.
Jag har en lucka allra längs ner som jag alltid har stängd. Det finns bara lägena öppen eller stängd.
Sedan är det en justerbar lucka näst längst ner.

-
- Pannrumsnisse!
Denna gamla köks panna är mycket svår att elda i på ett korrekt sätt.
Det spelar nog ingen större roll hur goda kunskaper handhavaren har ang. finklyven torr ved bra drag etc..Det är pannans konstruktion som är problemet.
Den har ganska stort ved utrymme i förhållande till de små tuperna som finns under plattan på ovansidan / hällen där rökgaserna skall vända samt gå ned på höger resp.vänster sida om eldstaden och sedan ut under pannan samt ut i skorstenen. Denna förklaring verkar nog konstig men det är så .
Det finns ett förbigångs spjäll som visas på bilden som man bara skall använda vid upptändning av pannan för att få ett bra undertryck i skorstenen sedan skall man stänga det för att inte elda åt sk. Kråkorna. Då vänder rökgaserna som förklarats ovan.
Pannan är vatten mantlad runt hela eldstaden samt vattenmantlad även runt dom trånga tuberna. Man eldar mot för kalla ytor.. Det är därför det blir sot och kanske tjärsot..
Det är Pannans konstruktion som gör att det blir problem.
Ved Profilen..
Det spelar nog ingen större roll hur goda kunskaper handhavaren har ang. finklyven torr ved bra drag etc..Det är pannans konstruktion som är problemet.
Den har ganska stort ved utrymme i förhållande till de små tuperna som finns under plattan på ovansidan / hällen där rökgaserna skall vända samt gå ned på höger resp.vänster sida om eldstaden och sedan ut under pannan samt ut i skorstenen. Denna förklaring verkar nog konstig men det är så .
Det finns ett förbigångs spjäll som visas på bilden som man bara skall använda vid upptändning av pannan för att få ett bra undertryck i skorstenen sedan skall man stänga det för att inte elda åt sk. Kråkorna. Då vänder rökgaserna som förklarats ovan.
Pannan är vatten mantlad runt hela eldstaden samt vattenmantlad även runt dom trånga tuberna. Man eldar mot för kalla ytor.. Det är därför det blir sot och kanske tjärsot..
Det är Pannans konstruktion som gör att det blir problem.
Ved Profilen..
Hej joa
Ge inte upp hoppet !
Din kökspanna går att elda rätt!
Läser om vedprofilens fina beskrivning av hur denna kökspanna fungerar
och ett varför den vill rycka mörkt !
TIPS SOM ÄR VÄRDA ATT PROVA I DIN KÖKSPANNA .
Om nu vedutrymmet i kökspannan är förstort kan det lätt åtgärdas med eldfasta stenar som man klär den del som är lagom högt för att lämna plast för vedgaserna att förbrännas!
Denna metod kan höja förbränningstemperturen så att vedgasen uppnår
rätt förbränningstemeratur! ca 850°C vid denna temperatur
förgasas veden så vedgasen kan förbrännas utan rök.
Viktig är också god tillgång till sekundärluft för att förbränna alla brännbara vedgaser!
Här är en länk till en som upptäckt det samma som jag har gjorde 1973
Det att tänta brasan ovanpå ved inlägget.
Glad jag blir när jag ser att det är fler jag som uptäcker denna metod.
http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=29784
" RUBENS SÄTT ATT ELDA VED I EN ÖVERFÖRBRÄNNINGSPANNA / KAMINER "
Ved är en konst att elda rätt, och att lära sig hur pannan fungerar.
Börja med att lägga in lite grövre ved i botten och lite finklyven ved
ovanpå den grövre veden som du tänder brasan med.
Varför eldar vi inte så som ett ljus brinner uppifrån och ner ??
Eldar vi enligt ovan beskrivning ökar bränntiden för vedinlägget
renare förbränning kan uppnås med denna metod!
Glöm inte att sekundärluftventilen måste alltid vara öppen också!
Och att primärluftventilen är lagom öppen för att förbränningen skall
fungera bra.
Som tex.
Vi vänder inte på ett stearinljus för få veken nedåt för
att tända det i botten och låter det brinna så eller hur ?
Utan det tänder vi ovanpå i veken !
Ett stearinljus har alla stegen i förbränningen och brinner
helt rent för utom då veken är för långt ovanför stearinljusets topp.
Här kan jämföras med att tända veden i botten och för lång veke
som medför oftast oren förbränning och sot.
MVH
Ruben
Ge inte upp hoppet !
Din kökspanna går att elda rätt!
Läser om vedprofilens fina beskrivning av hur denna kökspanna fungerar
och ett varför den vill rycka mörkt !
TIPS SOM ÄR VÄRDA ATT PROVA I DIN KÖKSPANNA .
Om nu vedutrymmet i kökspannan är förstort kan det lätt åtgärdas med eldfasta stenar som man klär den del som är lagom högt för att lämna plast för vedgaserna att förbrännas!
Denna metod kan höja förbränningstemperturen så att vedgasen uppnår
rätt förbränningstemeratur! ca 850°C vid denna temperatur
förgasas veden så vedgasen kan förbrännas utan rök.
Viktig är också god tillgång till sekundärluft för att förbränna alla brännbara vedgaser!
Här är en länk till en som upptäckt det samma som jag har gjorde 1973
Det att tänta brasan ovanpå ved inlägget.
Glad jag blir när jag ser att det är fler jag som uptäcker denna metod.
http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=29784
" RUBENS SÄTT ATT ELDA VED I EN ÖVERFÖRBRÄNNINGSPANNA / KAMINER "
Ved är en konst att elda rätt, och att lära sig hur pannan fungerar.
Börja med att lägga in lite grövre ved i botten och lite finklyven ved
ovanpå den grövre veden som du tänder brasan med.
Varför eldar vi inte så som ett ljus brinner uppifrån och ner ??
Eldar vi enligt ovan beskrivning ökar bränntiden för vedinlägget
renare förbränning kan uppnås med denna metod!
Glöm inte att sekundärluftventilen måste alltid vara öppen också!
Och att primärluftventilen är lagom öppen för att förbränningen skall
fungera bra.
Som tex.
Vi vänder inte på ett stearinljus för få veken nedåt för
att tända det i botten och låter det brinna så eller hur ?
Utan det tänder vi ovanpå i veken !
Ett stearinljus har alla stegen i förbränningen och brinner
helt rent för utom då veken är för långt ovanför stearinljusets topp.
Här kan jämföras med att tända veden i botten och för lång veke
som medför oftast oren förbränning och sot.
MVH
Ruben
Den är inte alls konstig. Har listat ut och via svärfar fått förklarat att det är så den funkar.Denna förklaring verkar nog konstig men det är så
Eldade under ganska lång tid med helt igentäppta "tuber" vilket gjorde att jag inte kunde stänga den luckan som finns inne i eldstaden.
Visste inte bättre då så då eldade jag verkligen för kråkorna. När sedan sotaren vid tredje

Ska prova att köra "uppifrån". Eftersom jag gör med så små ilägg måste jag ju putta in ny ved i brasan rätt ofta och då kanske förbränningen blir otillräcklig igen?
Var kan jag mäta rökgaserna på ett lämpligt sätt för att se vad jag ligger på?
När pannan väl blivit ordentligt varm borde väl inte konstruktionen med många kalla ytor vara ett problem eller?
//Jocke
Jag tycker att du ska prova med edlfast tegel i förbränningsutrymmet som Olle45 sa.
På bilden ser det ut som om det är en ventil på vedluckan. Den kanske skulle kunna användas som primärluft och luckan längst ner som skekundärluft. Då bygger du om vedutrymmet med eldfast tegel till omvänd förbränning. Du tvingar lågan/röken att gå ner i ett tegelklätt utrymme längs med botten på vedutrymmet innan den åker ut i tuberna.
Den här metoden kräver lite jobb, du måste kapa till stenarna i rätt längd och se till så att det blir tätt, annars kan röken smita ut fel väg.
Men det borde fungera mycket bra när det är klart.
Om du tycker det låter jobbigt så kan det kanske funka med någon enklare tegelkonstruktion i bakre änden av pannan.
Vitsen med teglet är att förbränningen ska få en chans att komma upp i rätt temperatur. Teglet isolerar liksom väggarna som har en kylande effekt på förbränningen.
På bilden ser det ut som om det är en ventil på vedluckan. Den kanske skulle kunna användas som primärluft och luckan längst ner som skekundärluft. Då bygger du om vedutrymmet med eldfast tegel till omvänd förbränning. Du tvingar lågan/röken att gå ner i ett tegelklätt utrymme längs med botten på vedutrymmet innan den åker ut i tuberna.
Den här metoden kräver lite jobb, du måste kapa till stenarna i rätt längd och se till så att det blir tätt, annars kan röken smita ut fel väg.
Men det borde fungera mycket bra när det är klart.
Om du tycker det låter jobbigt så kan det kanske funka med någon enklare tegelkonstruktion i bakre änden av pannan.
Vitsen med teglet är att förbränningen ska få en chans att komma upp i rätt temperatur. Teglet isolerar liksom väggarna som har en kylande effekt på förbränningen.
Hej Joa
Liten förklaring till varför jag rekomenderar eldfasta stenar mot pannans vattenmantlade väggar.
Tänk så här pannans vattentemperatur är exempelvis på 90°C
Men temperaturen vid botten på kökspannan kan vara 85°C
Nu har inte vattentemperaturen som kyler kökspannans inner väggar
någon större påverkan för att få igång en bättre förgasning!
Just för att erhålla bra vedförgasning gäller en temperatur på ca 850°C
och bör inte ha kalla vattenkylda pannväggar i det området där veden skall omvandlas till brännbar vedgas, här kommer eldfasta stenar in i bilden
Även om vattnet kokar är temperaturen mycket förlåg för bra förgasning.
Prova med att fylla 1/4 eller mindre av eldstads höjden
och tänd i lite kenare ved ovanpå grövre ved,
denna metod ger en längre bränntid va inlagd ved
Kökspannan kommer att ha mycket bättre förbränning också
om stenar är installerade i pannans vedson ca 30 cm höjd och alla väggar upptilldenna höjd som är cirka höjd.
VIKTIGT!!
Näst vedinlägg kan ske på två sätt !!
1 / Omstart när veden slocknat !!!
2/ Underhållseldning med något eller några vedträ åt gången !!
När det inte läggs in mer ved är det ok att det tar eld i den nya veden vid glöden i botten!
VAD HÄNDER OM MER ELLER FÖR MYCKET VED MATAS IN I VARM PANNA MED GLÖDANDE VED / KOL I BOTTEN SOM KAN ANTÄNDA BRÄNSLET UNDERIFRÅN ??
SVAR
Över produktion av vedgas och syret kanske inte räcker till
och kolmilan uppstår och producerar tjära och pannan tjärsotar igen
röken är mörkare också.
Angående rökgastermometern ser det ut att vara svårt att komma åt rökgången ifrån köket ?
Har du frågor är det bara att fråga mig.
MVH
Ruben
Liten förklaring till varför jag rekomenderar eldfasta stenar mot pannans vattenmantlade väggar.
Tänk så här pannans vattentemperatur är exempelvis på 90°C
Men temperaturen vid botten på kökspannan kan vara 85°C
Nu har inte vattentemperaturen som kyler kökspannans inner väggar
någon större påverkan för att få igång en bättre förgasning!
Just för att erhålla bra vedförgasning gäller en temperatur på ca 850°C
och bör inte ha kalla vattenkylda pannväggar i det området där veden skall omvandlas till brännbar vedgas, här kommer eldfasta stenar in i bilden
Även om vattnet kokar är temperaturen mycket förlåg för bra förgasning.
Prova med att fylla 1/4 eller mindre av eldstads höjden
och tänd i lite kenare ved ovanpå grövre ved,
denna metod ger en längre bränntid va inlagd ved
Kökspannan kommer att ha mycket bättre förbränning också
om stenar är installerade i pannans vedson ca 30 cm höjd och alla väggar upptilldenna höjd som är cirka höjd.
VIKTIGT!!
Näst vedinlägg kan ske på två sätt !!
1 / Omstart när veden slocknat !!!
2/ Underhållseldning med något eller några vedträ åt gången !!
När det inte läggs in mer ved är det ok att det tar eld i den nya veden vid glöden i botten!
VAD HÄNDER OM MER ELLER FÖR MYCKET VED MATAS IN I VARM PANNA MED GLÖDANDE VED / KOL I BOTTEN SOM KAN ANTÄNDA BRÄNSLET UNDERIFRÅN ??
SVAR
Över produktion av vedgas och syret kanske inte räcker till
och kolmilan uppstår och producerar tjära och pannan tjärsotar igen
röken är mörkare också.
Angående rökgastermometern ser det ut att vara svårt att komma åt rökgången ifrån köket ?
Har du frågor är det bara att fråga mig.
MVH
Ruben
För att jag skall förstå helt och fullt. Skall hela botten av eldstaden fyllas med sten och sedan ca 30 cm upp på väggarna runt om eller skall hela väggarna kläs in?om stenar är installerade i pannans vedson ca 30 cm höjd och alla väggar upptilldenna höjd som är cirka höjd.
Botten är ju som ett galler så om man lägger sten där så kommer det ju inte in någon luft underifrån eller?
Ja det är inte helt lätt. Isåfall måste jag borra genom kaklet ända in till rökgången och ha en riktigt lång termometer så det känns inte som någon riktigt bra alternativ.Angående rökgastermometern ser det ut att vara svårt att komma åt rökgången ifrån köket ?
//Jocke
Hej Joa
Men prova att elda på mitt sätt utan att ha stenar det kommer att fungera det med fast inte lika bra.
Botten ska vara det galler / roster som finns där nu ovanpå skall inga stenar vara! bara väggarna, detta för att veden skall kunna hålla hög temperetur utan att kylas av mot vatten mantlade väggarna som bara håller vattnets temperatur.
Det med termometer så finns det ett aternativ till med digital temometer med termoelementgivare ser ut som två trådar med isolering av glasfiber som har kontakt ansluten till digitalt mätinstrument och i andra ändan ihopsvetsat
Givar trådarna är inte så grova bara ca 1,5mm Ø
MVH
Ruben
Men prova att elda på mitt sätt utan att ha stenar det kommer att fungera det med fast inte lika bra.
Botten ska vara det galler / roster som finns där nu ovanpå skall inga stenar vara! bara väggarna, detta för att veden skall kunna hålla hög temperetur utan att kylas av mot vatten mantlade väggarna som bara håller vattnets temperatur.
Det med termometer så finns det ett aternativ till med digital temometer med termoelementgivare ser ut som två trådar med isolering av glasfiber som har kontakt ansluten till digitalt mätinstrument och i andra ändan ihopsvetsat
Givar trådarna är inte så grova bara ca 1,5mm Ø
MVH
Ruben
-
- Pannrumsnisse!
spaedgris .
Denna panna går inte att bygga om till omvändförbränning pga att rökgaserna måste ut i eldstadens översta del. Understa luckan på denna panna är alltid Primär luft och den övre blir alltid Sekundär luft.
Pannan är dessutom gjord för kokseldning, varav eldstaden är ganska stor i förhållande till konvektionsdelen / tuberna i pannan.
Pannan är gjord för den så kallade Glödstråle principen..
Ved Profilen..
Denna panna går inte att bygga om till omvändförbränning pga att rökgaserna måste ut i eldstadens översta del. Understa luckan på denna panna är alltid Primär luft och den övre blir alltid Sekundär luft.
Pannan är dessutom gjord för kokseldning, varav eldstaden är ganska stor i förhållande till konvektionsdelen / tuberna i pannan.
Pannan är gjord för den så kallade Glödstråle principen..
Ved Profilen..
Hej Joa
Det är helt rätt som vedprofilen säger om denna typ av kökspanna!
Men den går mycket bra att elda ved i den på det sättet som jag har beskrivet.
Det är i luckan längst ner som primärluften regleras !
primärluft = fartreglaget på hur fort veden skall förbrännas!
I den övre luckan sitter sekundärluft insläppet
OBS prova att låt denna lucka vara helt öppen ifrån början
När veden fattat eld och förgasningen kommit igång
kan du prova med att strypa primärluften lite försiktigt ända till stängt läge men håll koll på hur rökens färg är.
Med detta provet kan man se om sekundärluften fungerar som primärluft
också.
Hur kan man se att förbränningen fungerar rätt ...
Jo på två saker!
1/ skorstens röken skall alltid vara nära osynlig, förutom just i tändningens första minutrar här kan det ryka lite beroende på förbränningstemperaturen är naturligt låg vid start ..
2/ Att vedförgasnings temperaturen går att kontrollera med sekundärlufts ventilen OBS denna får aldrig stängas helt bara strypas ytterst lite åt gången.
Punkt 2/ Är jag inte säkert på att det går att styra på denna pannan med den metoden.
Hursom helst skorstensrökens färg talar om hur förbränningen är!!
Att elda ved helt rätt är ingen lätt konst.
Men jag vet att denna pannan fungerar mycket bra att elda ved i på det sättet som jag har beskrivet!
MVH
Ruben
Det är helt rätt som vedprofilen säger om denna typ av kökspanna!
Men den går mycket bra att elda ved i den på det sättet som jag har beskrivet.
Det är i luckan längst ner som primärluften regleras !
primärluft = fartreglaget på hur fort veden skall förbrännas!
I den övre luckan sitter sekundärluft insläppet
OBS prova att låt denna lucka vara helt öppen ifrån början
När veden fattat eld och förgasningen kommit igång
kan du prova med att strypa primärluften lite försiktigt ända till stängt läge men håll koll på hur rökens färg är.
Med detta provet kan man se om sekundärluften fungerar som primärluft
också.
Hur kan man se att förbränningen fungerar rätt ...
Jo på två saker!
1/ skorstens röken skall alltid vara nära osynlig, förutom just i tändningens första minutrar här kan det ryka lite beroende på förbränningstemperaturen är naturligt låg vid start ..
2/ Att vedförgasnings temperaturen går att kontrollera med sekundärlufts ventilen OBS denna får aldrig stängas helt bara strypas ytterst lite åt gången.
Punkt 2/ Är jag inte säkert på att det går att styra på denna pannan med den metoden.
Hursom helst skorstensrökens färg talar om hur förbränningen är!!
Att elda ved helt rätt är ingen lätt konst.
Men jag vet att denna pannan fungerar mycket bra att elda ved i på det sättet som jag har beskrivet!
MVH
Ruben
-
- Pannrumsnisse!
Hello Ruben !
Jag måste fråga några saker hur du egentligen menar
Hur kan du skriva att man kan kolla att primär luft blir sekundär syre till försel
Sedan om man eldar denna panna med att strypa eller stänga det primära syret som skall in i pannan alltså draget på luckan längst ned i pannan då får man inte rätt förgasning av veden när denna panna är utförd på det sätt den är
Sedan den primära luften som skall in i drag luckan längst ned som du kallar fartreglage. Om man stänger den då kommer panna garanterat att pyrelda sedan slockna
Ju fortare veden brinner upp med bra drag är väl en förutsättning för att uppnå ett bra förbrännings resultat
Gör man som du beskriver är jag säker på att sotet kommer att hänga som mitt skägg under översta hällen som går att lyfta upp på denna kokspanna. Blir det sådant sot så kommer det att stoppa rökgasvägarna ut ur pannan .. Översta hällen ligger nära tuberna, blir det bara lite sot uppe på då blir det stopp.......
Iaf i denna panna..
Ved Profilen..
Jag måste fråga några saker hur du egentligen menar

Hur kan du skriva att man kan kolla att primär luft blir sekundär syre till försel

Sedan om man eldar denna panna med att strypa eller stänga det primära syret som skall in i pannan alltså draget på luckan längst ned i pannan då får man inte rätt förgasning av veden när denna panna är utförd på det sätt den är

Sedan den primära luften som skall in i drag luckan längst ned som du kallar fartreglage. Om man stänger den då kommer panna garanterat att pyrelda sedan slockna

Gör man som du beskriver är jag säker på att sotet kommer att hänga som mitt skägg under översta hällen som går att lyfta upp på denna kokspanna. Blir det sådant sot så kommer det att stoppa rökgasvägarna ut ur pannan .. Översta hällen ligger nära tuberna, blir det bara lite sot uppe på då blir det stopp.......
Iaf i denna panna..
Ved Profilen..