Första inlägget här.
Vi står inför en installation av pelletsbrännare i vår befintliga panna (egor duplomat från -78).
Nu är jag i valet och kvalet om jag ska välja en flex-a eller en NH. Det skiljer 6500:- installerat och klart.
När den gamla pannan går sönder så ska ju brännaren passa bra till en ny panna. Vilken detta blir vet jag ju inte i dagsläget men jag skulle gissa på att det kommer stå mellan en Janfire och Biosol, vi har nämligen funderingar på att hänga på solfångare på taket i framtiden.
Nån som har några kloka tips och råd i ämnet som kan hjälpa mig att knäcka den här nöten?
Janfire flex-a eller Janfire NH
Janfire flex-a eller Janfire NH
Oljepanna Egor duplomat -78, går på el, tanken borttagen. Villa i Dalby (Skåne) från 1957 av tegel/lättbetong på 100m^2 boyta och 70m^2 uppvärmd källare.
Det är väl mest en fråga om tycke och smak, båda brännarna passar väl i ungefär samma pannor, dom bör vara rätt lika på det viset i alla fall, sen handlar det väl mest om man vill ha det enkelt (flexen) eller gillar alla finesserna med NH.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag hade definitivt vald en NH, jag är förvisso partisk då jag är involverat i NH'n (se signatur), detta gör även att jag sitter på en hel del information om den brännare och de möjligheter den har.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
1: min panna räknas nog som en "trång" panna i askutrymme avseende, vill jag kan jag köra igenom 1t pellets innan brännaren "knorrar" och börja ha problem att fungera (blir lite problem med mottrycket). Detta är inte teori, det är testat.
2: Flex-A är en OK brännare men inställningar görs med potentiometer, får man en annan pellets måste man trimma om, det går men hur ställer man tillbaka när man får den vanliga pellets? NH'n har rent digitala inställningar, jag kan växla mellan Norska Brunpellets och Laxå på upp emot 30 sekunder och det passar, repetérbarheten är 100%.
3: Askskrapningen gör att askan i mitt "trånga" fall pressas in i utrymmet om jag inte rensar på ett för långt tag, andra pratar om att rensa varje vecka under eldningssäsongen, jag rensar aska och skrapar ren pannan ca: varje månad om det behövs eller inte...
4: Säkerhetsfunktionerna är ganska mycket utökad på en NH, vill det sig riktigt illa kommer alla brännare som inte aktivt gör rent i bränndelen att kunde utlösa en rökgasexplosion. Om man tänka sig värst tänkbara scenario med strömsvikt kan det byggas upp en rejäl startdos som är svårtstartat, när den väl kommer kan det ha utvecklats så pass mycket rökgas att det blir en explosion. Detta är inte teori, det är testat, förvisso på ett sådan sätt att en snubbe slog av och på strömmen för att framprovocera detta mycket osannolika fall men risken finns.
Då NH'n rensar brännkoppen innan en ny start påbörjas blir det värsta fall att det ligger en hel del oförbrända pellets i askutrymmet, dessa kommer då att eldas upp i sakta mak när förbränningen är igång på allvar vilket inte leder till några problem alls.
Vill du att jag fortsätter?
2: Flex-A är en OK brännare men inställningar görs med potentiometer, får man en annan pellets måste man trimma om, det går men hur ställer man tillbaka när man får den vanliga pellets? NH'n har rent digitala inställningar, jag kan växla mellan Norska Brunpellets och Laxå på upp emot 30 sekunder och det passar, repetérbarheten är 100%.
3: Askskrapningen gör att askan i mitt "trånga" fall pressas in i utrymmet om jag inte rensar på ett för långt tag, andra pratar om att rensa varje vecka under eldningssäsongen, jag rensar aska och skrapar ren pannan ca: varje månad om det behövs eller inte...
4: Säkerhetsfunktionerna är ganska mycket utökad på en NH, vill det sig riktigt illa kommer alla brännare som inte aktivt gör rent i bränndelen att kunde utlösa en rökgasexplosion. Om man tänka sig värst tänkbara scenario med strömsvikt kan det byggas upp en rejäl startdos som är svårtstartat, när den väl kommer kan det ha utvecklats så pass mycket rökgas att det blir en explosion. Detta är inte teori, det är testat, förvisso på ett sådan sätt att en snubbe slog av och på strömmen för att framprovocera detta mycket osannolika fall men risken finns.
Då NH'n rensar brännkoppen innan en ny start påbörjas blir det värsta fall att det ligger en hel del oförbrända pellets i askutrymmet, dessa kommer då att eldas upp i sakta mak när förbränningen är igång på allvar vilket inte leder till några problem alls.
Vill du att jag fortsätter?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hehe, nej det behövs nog inte. Jag hade faktist bestämt mig för en NH redan innan efter att ha varit hemma hos en granne och kikat under eftermiddagen. Det här gjorde mig ju inte mindre säker på mitt beslut. Tack så mycket.
Oljepanna Egor duplomat -78, går på el, tanken borttagen. Villa i Dalby (Skåne) från 1957 av tegel/lättbetong på 100m^2 boyta och 70m^2 uppvärmd källare.