Köpa begagnad brännare till Focus Optima

Skriv svar
Njesper1
Gallringsobjekt

Köpa begagnad brännare till Focus Optima

Inlägg av Njesper1 »

Hejsan,
Funderar på att sätta in en pelletsbrännare i en Focus EKO Optima. Enligt vad jag har läst bör den vara framåtbrinnande.
Planen är att köpa någon beg. brännare och då verkar Janfire flex-a och PellX hyffsat vanliga (jag har läst att flex-a bör ha en flamriktare för att passa). Andra tips på brännare ?
Vad kollar man på en begagnad pelletsbrännare (typ sparka däck) ?
Hur gör man med brännarluckan, hör det till brännaren eller gör man en egen ?
Övriga synpunkter på att stoppa en pelletsbrännare i denna panna emottages tacksamt.

Vänligen
Jesper
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Hej
Jag installerade en Focus Eko Optima 20 förra året som ersättning för en gammal läckande kombipanna.
Att jag inte skaffade en ctc 110 ellet Nibe City oljepanna som bevisligen fungerar bra med pellets beror på att pannrumsdörren var för smal.
En chansning var det men det har visat sig fungera mycket bra. Pannan har i ursprungligt oljeutförande rätt stort mottryck så det gäller att ta god tid på sig att justera bafflar och brännare så att allt passar ihop. Min pelletsförbruknig minskade när jag bytte panna och pannrummet känns inte längre som en bastu för pannan är välisolerad.

Vad gäller installationen så var pannluckan det enda krångliga, den består av två delar med isolering mellan. Hålet för tittgluggen svetsade jag igen då min brännare redan har en tittglugg som man ser elden genom. Jag svetsade en fyrkantig tunnel av plåt som går genom isoleringen och sitter fast i den inre luckhalvan.

Då du kommer att få justera en hel del innan du får till optimal förbränning skulle jag tipsa om att undvika brännare som Janfire flex-a och PellX då de har potentiometrar för inställningarna.
Du kan aldrig med potentiometer komma tillbaka till ett tidigare inställt värde och inställningarna blir aldrig som du vill ha det.
Välj för sjutton en brännare som redan från början har egen termostat och ställbar hysteres så har du allting hemma på en gång utan att sedan behöva köpa till dyra tillbehör, underhållseld är inte heller så dumt att ha på vintern men inte nödvändigt.

Du kommer nog att behöva slipa eller såga några V-formade hack i bafflarna som sitter inskjutna i mitten på pannan för att minska något på mottrycket.
Bara att ta tid på sig och steg för steg justera in bafflarna och brännarens fläkt och matning tills du har en bra inställning.
En effekt på 11 kW klarar min brännare utan att behöva göra stort ingrepp i bafflarna men behöver du högre effekt så måste nog bafflarna
justeras en del för att kunna släppa igenom röken.
Det var visst någon som fick en Ulma brännare sönderbränd i en sån här panna för något år sedan men den var installerad av installatör och inte av ägaren själv (gick på garantin)
Ger du dig själv tid att stegvis öka effekten och titta på resultatet så ska det inte leda till någon skada. Pannan är effektiv och tar tillvara energin i rökgaserna men eftersom pellets ger mer rök än olja så finns en gräns där mottrycket blir för stort.

Ska du köpa en beg. brännare så kolla om det finns antydan till sprickor i brännarhus och roster och kolla om du kan få någon sorts support av tillverkaren.
Bionordic gav mig många bra tips och support när jag installerade min brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Njesper1
Gallringsobjekt

Inlägg av Njesper1 »

Tack för dina intressanta synpunkter. Jag letar tydligen efter fel brännare. I pannan har jag bara den nedre baffeln kvar, får se hur mycket jag behöver justera den.
Biomatic+ (analog)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Med bara en baffel i så behöver det inte justeras. Bäst är om man har jämn broms på röken hela vägen så något liknande bör nog tillverkas till det övre baffelläget för att få bästa möjliga ekonomi.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar