Problem spån i matarskruv

Skriv svar
MP
Energiprofet!

Problem spån i matarskruv

Inlägg av MP »

Har ett MAFA mini med 80mm skruvrör och stora motorn.
Skruven är ca: 3m lång och har den vinklad i ca: 45 grader.

Har kört med relativt mjuk pellets i ca 3 års tid utan något som helst problem, har inte ens under den tiden rensat ur skruvenoch förrådet från spån en enda gång. Det har bara tuffat på.

Bytte till stenhård pressad pellets. Det tog bara ca 10 dagar så var skruven full av spån och resultatet var tvärstopp, motorn orkade inte längre dra runt skruven.

Rensade ur fick nytt stopp efter ca 7-8 dagar. Så har det hållit på till jag fick slut på den hårda pelletsen. Gick tillbaka till den mjuka och nu fungerar det som önskat igen.

Jag har alltid inbillat mig efter att läst på forumet att det är mjukt pressad pellets som orsakar mest problem i skruvtransporten för att den genererar mest spån.

Min erfarenhet är alltså precis tvärt om.

Vad är era synpunkter/erfarenheter angående spån från mjuk eller hård pressad pellets?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag har kört i tre år nu och provat lite olika pellets, både mjuka och hårda, jag har märkt en viss ökning av mängden spån i skruven det sista året men skruven funkar klockrent fortfarande utan åtgärder, nu skiljer det sig säkert mellan olika skruvar, min skruv är ett 110mm rör vilket verkar vara lite grövre än många andra skruvar, det är möjligt att det underlättar för skruven, jag vet inte.

Däremot har grannen haft problem, han har ett mafa miniförråd och en skruv med rätt smalt rör, ca 90mm tror jag och han får stora mängder med spån som samlas längst nere i botten på förrådet (jag har bara en vanlig plasttunna själv).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Min erfarenhet är alltså precis tvärt om.
Så är min erfarenhet också.

Hårt pressad pellets som inte innehåller spån kan ge problem i en lutande skruv. Skruven krossar då pellets ned till spån.

Lutande skruvar kan inte ge jämn dosering över tid. Det är mycket bättre att använda skruvar i serie, dvs horisontell doserskruv i förråd, sen en svagt lutande skruv på max 15 grader eller vinklad till 90 grader.
Då krävs liten motorkraft typ den motorn som sitter i fläkten på brännaren.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Rol-bi, håller med dig!

Men detta med skruvar är också väldigt olika mellan fabrikaten hur dom är tillverkade. Man kan få en lutande skruv att dosera bra under en längre period beroende på val av varvtal på motor, spiralstorlek samt rörstorlek. Men! det kräver en rengöring i veckoförrådet då och då för att undvika problemen med spån. Det är också viktigt hur själva inloppet är gjort där pelletsen skall doseras till skruven. Vissa har bra lösningar vissa mindra bra, för det gäller att få skruvinloppet konstruerat så att skruven får rätt mängd utan att överdoseras eller undvika valvning så att skruven får luftfickor, även placeringen i botten av förrådet är viktig. En lutande skruv (42-45grader standard till brännare) skall packa pelletsen för att den skall dosera jämt. När man nyinstallerar eller rengör ett förråd så att man tömmer även skruven på pellets är det viktigt att köra skruven upp till 20-30 minuter efter det att pelletsen har börjat komma i utloppet till brännaren. Under denna period skall man också försöka "banka" på röret så att pelletsen packas, för annars så är det lätt att skruven får luftfickor till en början och då vid en nyinstallation så får man helt fel startdos till en brännare typ som doseras med skruven, när den varit i drift något dygn. Då kan du ha en brännare som går på en högre effekt och fetare blandning (för lite fläkt för mycket bränsle). Eftersom man måste packa pelletsen så har man också problemet att pelletsen pressas ihop och roterar med, och det ger spån i slutänden, oftas så vill detta sikta sig nedåt i skruven och hamnar till slut i botten av förrådet. Har man en skruv som är längre än två meter så är det bättre att luta denna ned mot 41-42grader för att här blir det lättare luftfickor om den lutar upp mot 45 grader. Men här kan man också då få skruven att gå tungt efter en period, det kan göra att skruven även börjar backa tillbaka efter varje intervall, det gör en ojämnare dosering vid nästa startögonblick.

Exempel på inlopp:
A. En skruv som har kapats av i änden ca 35-40 grader så att skruven ligger mer öppen och vilar mot en bottendel av skruvröret, fungerar lite som en kvarn i botten av förrådet då pelletsen av självtryck nöter mot den öppna spiralen och roterar med runt, här får man spån direkt även i botten av förrådet. Den överdoserar pelletsen till skruven. Mindre tendens till valvning. Valvningen kommer när spånet har tagit överhand.

B. En skruv som har ett inlopp i form av ett hål som är utformat på rätt sätt gör att pelletsen doseras bättre till skruven och rullar lite ovanpå inloppet innan den faller ned och in i skruven. Denna lösning genererar mindre med spån, men måste vara väl anpassat för att undvika valvning så att pelletsen hänger sig kvar i förrådet och orsakar luftfickor i skruven. Då doserar skruven ojämnt.

Jag tror även att det kommer fler företag som kommer att ta fram små skruvdoserare till överfallsmatade brännare som doseras av skruven, för att få en bra dosering från längre skruvar som exempel, men det är inte helt fel att använda även dessa som ett standardalternativ. För hur jämn dosering man än har samt konstruktion så tror jag att man aldrig kommer ifrån spån helt i systemet. Det har ingen betydelse på vilken brännare man har, för spånet orsakar problem i vilken brännare som helst, men vissa klara av det bättre under längre perioder.
Skriv svar