Hej!
Har shuntautomatik från UVE AB med en innegivare och en utegivare. Har helt plötsligt fått kallare än normalt och trots att jag skruvat upp automatiken så att den borde ge högre temperatur händer inget. Innegivaren och automatiken och shuntmotorn byttes för ca 6 år sedan efter en åsksmäll men utegivaren är säkert 20 år.
Automatiken visar mest reglering åt minushållet men blinkar med jämna mellanrum till grönt (ingen förändring behövs) och röd plus (tempökning behövs).
Innegivaren står mest och visar att det är för kallt...och det är det enligt frun.
Kan man mäta upp utegivaren så att man vet om den är OK?
Kan man kolla upp automatiken på något smart sett för att se var felet ligger?
MVH
NRG
Shuntautomatikstrul
Shuntautomatikstrul
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
På hösten brukar det kännas kallare inne beroende på vind och fukt, något som utetempgivaren inte känner. Men om du har erfarenhet av hur det fungerat tidigare och tror att det beror på automatiken kan du gå vidare på det spåret.
Temperaturgivare förbrukas vanligen inte, men det kan bli glapp eller dålig kontakt i skarvar. Om man inte vet vilket normalvärde givaren har är det svårt att avgöra om något är fel genom att bara mäta resistans. Kolla så att ledningarna inte är skadade och att eventuella skruvplintar är dragna. Koppla loss anslutningen till reglercentralen och mät på givarsladden så det inte är avbrott eller kortis.
Troligen har du en givare på framledningen nära pannan. Har den rubbats?
Fö brukar man se att shunten rör sig om man ändrar börvärdena på reglercentralen. Vet inte hur din ser ut men man brukar kunna styra shunten till helt öppet eller stängt läge. Shunten rör sig mycket sakta och ibland med fördröjning.
Temperaturgivare förbrukas vanligen inte, men det kan bli glapp eller dålig kontakt i skarvar. Om man inte vet vilket normalvärde givaren har är det svårt att avgöra om något är fel genom att bara mäta resistans. Kolla så att ledningarna inte är skadade och att eventuella skruvplintar är dragna. Koppla loss anslutningen till reglercentralen och mät på givarsladden så det inte är avbrott eller kortis.
Troligen har du en givare på framledningen nära pannan. Har den rubbats?
Fö brukar man se att shunten rör sig om man ändrar börvärdena på reglercentralen. Vet inte hur din ser ut men man brukar kunna styra shunten till helt öppet eller stängt läge. Shunten rör sig mycket sakta och ibland med fördröjning.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Tack för ditt svar. Får kolla anslutningarna, framledningen samt kortis.
Att jag inte är bekväm med automatiken idag beror på att jag inte kan styra shunten med automatiken längre. Trots att jag ökat min önskade inomhustemp till max får jag inte utrustningen att reglera upp mer. Automatiken reglerar fortfarande shunten men mestadels neråt så att det blir svalare än frun vill ha det. Jag är hyggligt nöjd för min del och behöver inte bära så mycket pellets som man annars får så jag kanske ska avvakta
. Frågan är bara vad som händer inne då frosten kommer
.
Om framledningen fått dålig kontakt, borde det inte bli tvärt om då att utrustningen inte känner att det är så varmt som det egentligen är med stor bastu som följd?
/NRG
Att jag inte är bekväm med automatiken idag beror på att jag inte kan styra shunten med automatiken längre. Trots att jag ökat min önskade inomhustemp till max får jag inte utrustningen att reglera upp mer. Automatiken reglerar fortfarande shunten men mestadels neråt så att det blir svalare än frun vill ha det. Jag är hyggligt nöjd för min del och behöver inte bära så mycket pellets som man annars får så jag kanske ska avvakta

Om framledningen fått dålig kontakt, borde det inte bli tvärt om då att utrustningen inte känner att det är så varmt som det egentligen är med stor bastu som följd?
/NRG
Min shunt (EVR) med utomhus och innegivare (EVR-ET) funkar så här:
Shunten reglerar endast efter utetemp.
Då inomhustempen överstiger inställt värde på rumsgivaren sänker shunten framledningstempen 9°C.
Väldigt urkass reglerfunktion men, det är den jag har.
Innegivaren indikerar med en liten röd lysdiod om shunten kör efter utegivaren. Lyser inget på innegivaren så vill shunten sänka framledningstempen 9°C under reglerkurvan.
Kolla vredet på innegivaren, ställ det på max och se om shunten verkar göra det den ska.
Krångligt att förklara så här men
Shunten reglerar endast efter utetemp.
Då inomhustempen överstiger inställt värde på rumsgivaren sänker shunten framledningstempen 9°C.
Väldigt urkass reglerfunktion men, det är den jag har.
Innegivaren indikerar med en liten röd lysdiod om shunten kör efter utegivaren. Lyser inget på innegivaren så vill shunten sänka framledningstempen 9°C under reglerkurvan.
Kolla vredet på innegivaren, ställ det på max och se om shunten verkar göra det den ska.
Krångligt att förklara så här men
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Lossa på ena ledaren från utegivaren och mät upp resistansen genom utegivaren. Gör samma sak när utetemperaturen har ändrats. Ändras resistansen så borde utegivaren vara riktig.
Jag hittade idag en minst 20 år gammal utegivare som hängde i takrännan.
Den verkar fungera, den hade 670 ohm resistans vid 10 grader och 614 ohm vid 4 grader utetemperatur.
Jag hittade idag en minst 20 år gammal utegivare som hängde i takrännan.
Den verkar fungera, den hade 670 ohm resistans vid 10 grader och 614 ohm vid 4 grader utetemperatur.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Fick bra support direkt från UVE AB igår. Givarna verkar hänga med (de gav enligt supporten relevanta motstånd för temperaturerna) men något har ändrats. Fick kalibrera om automatiken med en liten skruv bakom ett svart täcklock. Ser ut att fungera nu, men driften verkar ju tyda på att något förändrats över sommaren (då jag inte reagerat på att den justerat neråt eftersom det inte varit så kallt). Antingen har en sensor ändrats markant eller så börjar någon komponent i automatiken ge sig.
Tack för era svar!
NRG
Tack för era svar!
NRG