Ved Profilen skrev:Andre ! Du som kan allt

Hur förklarar du det inlägget jag skrev tidigare i tråden med en Acktank på 2,5 kubik alltså 2500 Liter som laddas ur på ett dygn när det är + gradet ute

En tank på 2500 Liter lagrar ca:150 kWh.
Hur i hela världen fungerar detta värmesystem när det är 20 grader kallt ute
Ved Profilen..
Det är väl bara så att hans hus kräver den energin för skiktningen är det inget fel på, Men jag vet inget om huset..
Därimot har du skrivit en massa dynga nu om hur förträffligt system du har men nu vet "vi" att du inte vet vad skiktning är, Du har inte svarat på frågan om övriga på äfab anser att du har bra skiktning??
Du har även skrivit om hur bra isolerat hus du har, Tror det va innan du hoppade av forumet sist då du hade uppe andra tråden om dina flöden..
Tycker inte ditt hus kan va så bra isolerat som du skrev tidigare om man ser till att 1500 l (2x750 l) bara räcker 1 dygn nu då det ännu inte är vinter, Du skrev tidigare att ditt hus bara behövde ca 15000 kWh/år vilket helt klart inte stämmer om man ser till din förbrukning nu..
Du har ganska prick dubbelt så hög förbrukning som vi har nu men vi behöver ca 20500 kWh/år el om man så vill ca 5500 kWh/år mer än du..
Du har ju även skrivit i denna tråd att shunten är stängd vilket den inte är, om den är det så är det ju riktigt illa att tankarna inte hållermer än 1 dygn för som Wodda skrev tidigare så verkar du aldrig ha klarat dej senaste tiden iaf i 3-4 dygn...
Du har inte heller nämnt nått om ditt flöde i denna tråd utan bara skrivit om din fantastiska skiktning som bevisligen inte funkar, Om jag va du skulle jag skämmas över systemet o snarare vilja ha hjälp att få till det men även där då nån vill ge råd värjer du dej o håller upp ditt system..
En kompis som har trycklöst system med 3700 l acktank kollade vi skiktningen vid laddning i innan den byggdes igen helt, Plockade bort isoleringen på gaveln o kollade med ir-termometer från hans jobb o skiktet mellan full temp o det kalla skiktet va 14 cm..
1 1/2" rör i laddkretsen o radiatorerna med en calmar v33 (vart du nu fått att nu pannan har nått att göra med laddningen ifrån

)
Tycker nu att dom som tycker som Vedprofilen ska träda fram för det verkar ju bara va äfab anställda som håller med vilket är lite oroande med tanke på vilket ställe dom jobbar på...
Du kan nog släcka ner loggningen för gott nu..
Edit: Minskat citatmängden... / Roli moderator
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd