Jag har begränsad takhöjd här hemma och skulle behöva en större acktank.
Har det någon inverkan på skiktningen om man väljer en liggande tank?
Jag har funderat på en sån här http://vvs-eksperten.dk/index/akku-tank ... 000l-p5680 .
Eller blir det bättre att sätta in 2x750l till ?
MVH Kricken
Liggande ackumulator tank
Liggande ackumulator tank
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Bäst är ju en hög stående tank men det verkar funka nästan vad som helst..
En kompis har kört igång sitt trycklösa system nu bestående av 500 l acktank med dubbla vv-slingor som är sammanbunden med hans fd oljetank på 3240 L med måtten 80*135*300 cm (Bredd*Höjd*Längd)
Tankarna är anslutna med 1 1/2" rör på ena sidan av oljetanken vilket vi va oroliga skulle skapa problem men det funkar faktiskt riktigt bra, Skiktet är på samma nivå men det skilljer/skiljde 1,6° i temp på gaveln där det laddades mot andra sidan men då va iof tanken helt oisolerad vilket kan ha påverkat.. Mätte med IR-mätare som han använder i jobbet så den ska enligt honom va mycket exakt..
Det är lite svårt att kolla detta nu efter isoleringen är på men jag tror inte det blev sämre iaf..
Ångrar att man inte gjorde på samma sätt själv istället för att skära ner tanken
En kompis har kört igång sitt trycklösa system nu bestående av 500 l acktank med dubbla vv-slingor som är sammanbunden med hans fd oljetank på 3240 L med måtten 80*135*300 cm (Bredd*Höjd*Längd)
Tankarna är anslutna med 1 1/2" rör på ena sidan av oljetanken vilket vi va oroliga skulle skapa problem men det funkar faktiskt riktigt bra, Skiktet är på samma nivå men det skilljer/skiljde 1,6° i temp på gaveln där det laddades mot andra sidan men då va iof tanken helt oisolerad vilket kan ha påverkat.. Mätte med IR-mätare som han använder i jobbet så den ska enligt honom va mycket exakt..
Det är lite svårt att kolla detta nu efter isoleringen är på men jag tror inte det blev sämre iaf..

Ångrar att man inte gjorde på samma sätt själv istället för att skära ner tanken

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Personligen så tycker jag att den tanken ser riktigt bra ut t.o.m. bättre än en ordinär stående tank. Vore kul o veta hur det ser ut innanför mynningarna.
Problemet med vanliga tankar är att inloppet i botten sitter högre än själva botten(ofta runda bottnar). Sitter det någon form av diffusor i denna tank är den nog klockren.
Problemet med vanliga tankar är att inloppet i botten sitter högre än själva botten(ofta runda bottnar). Sitter det någon form av diffusor i denna tank är den nog klockren.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.