Trögt spjäll?

Här diskuteras allt kring vedeldning
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Laddomat 21 & Termovar gör samma sak, den enda egentliga skillnaden är att med Termovar så är hetaste termostaten 80 grader medans Laddomat har både 83 & 88 graders... om man nu vill knuffa in så hett vatten som möjligt i tankarna. Annars måste man först ladda hela tankarna till 80 och sen knuffa upp ett steg till mot 90-95 grader

MEN ska man använda en 88 graders termostat i laddkopplet så gäller det ju att pannan inte börjar strypa vid 80....

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Min Atmos (DC35SF) har flera termostater.

Rökgastermostaten stänger fläkten och laddpumpen när rökgaserna går under en viss temperatur (brasan har brunnit slut).
Drifttermostaten stänger rökgasfläkten när pannvattnet blir för varmt, men då fortsätter laddpumpen att gå.
Dragregulatorn (som mest finns där för att det ska gå att elda även om man inte har ström) släpper ner en lucka som stänger när man nu vill, beroende på inställning och hur lång kedja man har. Enda anledningen till att ha den aktiv vid normal drift är väl om man skulle få ett strömavbrott. Då stannar ju laddpumpen och pannan blir het som troll, på självdrag. Visserligen kommer vattnet att spruta ur SYR-ventilen, men den behöver säkert hjälp av att brasan lugnas ner också.

Min Laddomat 21 har 78°C patron, men när det brinner bra levererar pannan 90° till Laddomaten, som blandar returvattnet till ungefär 76°C tillbaka till pannan. Enligt termometrarna på Laddomaten, hur exakta de nu är.

Jag tittade på anläggningen när jag eldade igår. Första ilägget värmde pannan, skickade upp elementen till en 50-60°C, eftersom shuntventilen inte hinner stänga lika fort som framledningstemperaturen stiger när Laddomaten plötsligt släpper fram varmvatten i laddröret, vilket i sin tur värmde huset från drygt 15° till drygt 19° (alltså var termostaterna på elementen fortfarande öppna), värmde självcirkulationselementet i källaren (det går oshuntat, det blir inte för varmt i källaren ändå), gav mig vatten till att duscha i och fick upp översta termometrarna på tankarna (2250 liter) till ungefär 70°C.

Sen stoppade jag i fullt en gång till, och då värmde det ilägget tankarna till ungefär 80°C i bottnen. Tankarna låg på 15°C när jag började.
Stämmer rätt bra med angiven effekt på pannan, men det är ju då en fråga om hur mycket energi jag borde få ut av den veden, förstås. Om jag har för mycket drag lär det ju "blåsa över" för fort.

Sen kan man ju fundera på hur mycket effekt det går åt för att värma upp 3½ våningsplan fyra grader på ungefär lika många timmar när det är nollgradigt ute. Det är ju inte bara luften som ska värmas, utan även alla prylar och åtminstone delar av väggarna. Kanske inte orimligt med 20 kW? Lite svårt att räkna på, när det egentligen bara är luftvolymen som är någorlunda bestämbar.
3½ plan är inte sant, förresten, för i rummen på vinden står inte elementens termostater så högt inställda. Men de har förmodligen sjunkit några grader ändå, så att det behövdes lite där också.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
User81
Prima virke

Inlägg av User81 »

Wodda skrev:Vilken hastighet kör du pumpen på?
Är Esbe ventilen ny?
Har du kollat fuktigheten i veden?

Teoretiskt så ska du kunna ladda din tank full(fr 40° till 80°C) på 2 timmar (laddningstid). Sen får du lägga på den tid det tar att värma pannan.
Huset borde inte dra mer än 2-5kW den här årstiden så laddtiden kanske kan öka med en halvtimme eller nåt. Totalt sett borde du laddat fullt på drygt 3 timmar(från att du tänder pannan).
Pumpen kör jag på max, dvs läge 3..
Nej ventilen är inte ny, den har säkerligen suttit där sen pannan installerades, 95 alltså.
fuktigheten på veden har jag inte kollat, men den är antagligen det bästa.. får inte in så stort vedlager i pannrummet för den där Jä*** oljetanken står ivägen än så länge.

Ökade dragregulatorn till 90 grader idag innan jag eldade och har eldat på rätt så bra idag.. Pannan ligger på 90 grader och ca 30-35 grader in i huset, har just nu 80 grader i toppen och knappt 40 grader i botten.. vart tar all värmen vägen tro?
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nu låter det bättre i varje fall. Hur länge och hur mycket har du kört idag?
Om du har en bra skiktning i tanken så kan den mycket väl vara fylld till 90% med 80°C.
Prova att byta plats på termometrarna i tanken för att se om dom visar olika.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
User81
Prima virke

Inlägg av User81 »

Eldade ca 5-6 timmar igår, började kl 17 och vid kl 22 började det lugna ner sig.
Ska testa att skifta termometrarna ikväll och se om dom visar olika.

Edit: Direktcitering borttaget. / Roli moderator
User81
Prima virke

Inlägg av User81 »

Vad händer om en termisk ventil inte funkar? Blir det så att den inte tar kallvatten ifrån botten av tanken?
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Den kanske kärvar och inte öppnar fullt när tempen stiger. Och kan den inte kyla tillräckligt så kommer pannan att stänga ner i tid och otid.
Exakt vart är denna ventil placerad? Nere vid pumpen på den svalare ledningen eller på den varma delen (mellan panntopp och tanktopp)?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
User81
Prima virke

Inlägg av User81 »

Mitt i mellan botten av tanken och pumpen.

Tank -> termisk ventil -> pump -> pannan.
User81
Prima virke

Inlägg av User81 »

Det lutar nog åt att slå på elparonen över helgen.. Är det bara att knäppa på den på 70 grader eller? Inget man behöver stänga av först?
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

En liten fråga, säkert dum men ändå, har du nån aning om vad du har för rökgastemp? Hur fuktig är din ved?

Om veden är hyfsat torr och rökgastenpen är vettig så borde du få mer värme ur pannan...

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
User81
Prima virke

Inlägg av User81 »

Kom på idag att detta hände ungefär i samma veva som jag vred upp cirkulationspumpen till läge 3 ifrån 2.. skulle det kunna påverka detta tro?
User81
Prima virke

Inlägg av User81 »

joeri91942 skrev:En liten fråga, säkert dum men ändå, har du nån aning om vad du har för rökgastemp? Hur fuktig är din ved?

Om veden är hyfsat torr och rökgastenpen är vettig så borde du få mer värme ur pannan...

/Jörgen
Nej det har jag inte.. har ingen mätare som man kan se det på..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Testade du att byta plats på termometrarna? Det som låter så konstigt är att pannan är 10° varmare än tankens topp.
2 möjligheter finns: Antingen att termometern visar fel eller att vattnet från pannas topp formligen forsar in och blandar sig med det varmare vattnet. Om det är det senare så borde du ganska tidigt se en temp stegring på den nedre givaren, därför tror jag att din givare miss visar men frågan är om det är pannans givare eller tankens?
Försök kolla med en stektermometer eller nåt på pannan. Om givaren på pannan är lös kan du testa den i isvatten (krossad is och vatten=0°C) och sedan i kokande vatten (fram med spritköket) för att få ett hum om hur exakt den är.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

User81 skrev:Kom på idag att detta hände ungefär i samma veva som jag vred upp cirkulationspumpen till läge 3 ifrån 2.. skulle det kunna påverka detta tro?
Vad hände? din dåliga effekt eller?
User81
Prima virke

Inlägg av User81 »

Wodda skrev:
User81 skrev:Kom på idag att detta hände ungefär i samma veva som jag vred upp cirkulationspumpen till läge 3 ifrån 2.. skulle det kunna påverka detta tro?
Vad hände? din dåliga effekt eller?
Det var ungefär då det började bli trögt att värma tanken.
Skulle det kunna vara så att den forsar in vattnet i elementen och kyls på vägen?
Skriv svar