Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Då tycker jag att du skall leta reda på den uppgiften :!:

Ved Profilen / Vedis / Vp...

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

HAHA ja där va dom gamla godingarna..

-10° ute 2,5 kW effektbehov på 140 m2 :lol:

Va mätarna som dom skulle här vedis?? (Rayyan länkar)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev: Resultat: Jag har angivit att mitt hus förbrukar 23 kubikmeter travad Björk ved / År.
Och din period är!
Om man tänker att jag bara shuntar ut värme från Okt till Mars / April.
Och din mätning!
Jag skrev att förbrukningen sedan Dec -06 till Nov -08 var ca: 18423 kwh på bara radiatorkretsen
Alltså har du under tiden Dec -06 till Nov -08 eldat upp ca 44MWh och förbrukat ca 18MWh på radiatorkretsen.

Har du duschat upp dom resterande 26MWh?

[/quote]
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:HAHA ja där va dom gamla godingarna..

-10° ute 2,5 kW effektbehov på 140 m2 :lol:

Va mätarna som dom skulle här vedis?? (Rayyan länkar)
2,5 kW vid minus 10 grader är helt Ok . Just nu är ögonblicksförbrukningen 2,6 kW vid -5 grader om 10 min kan det vara 1,8 kW. Jag kan ha 8kW vid noll grader. Det beror på D-T och hur mycket shunten shuntar ut. Det är ju när det blir kallare ute som shunten öppnar för att huset skall hålla ex. 20 grader inne . Då blir Dt högre vid denna höjning ,och visar en högre kW. Sedan när huset fått sin värme stänger den igen iaf, min. Och visar en lägre kW. Till och med 0 när det är mycket folk i huset så att inomhusgivaren känner av detta även vid minusgrader ute. Detta är en ögonblicks förbrukning vi talar om ( Alltså vad mätaren visar vid det ögonblick man tittar på avläsningen). Sedan får man väl lägga till tiden eller :?: Mätaren regar denna ändå med iaf..

Vid min sista eldning var acktankarna helt utan värme, jag laddade ur dessa totalt. När jag tände pannan och laddomaten sedan öppnade vid ca: 85 grader , Då skickas ju laddningsvattnet direkt till shunten som i detta läget står helt öppen. Då får jag ett jävligt högt D-t . Jag vill påstå att mätaren visade 30kW innan shunten stängde.

Det beror inte på hur kallt det är ute egentligen, det beror på Dt samt flöden. När huset har fått sin temp då stänger ju shunten .Då blir Dt skillnaden lägre . Om jag shuntar ut 50 grader till radiatorena och får tillbaka 45 . Eller om jag shuntar ut 40 och får tillbaka 35 så är det egentligen ingen skillnad. Då av gör ju flödet vilken förbrukning som huset har för stunden. Jag vet inte hur jag skall kunna förklara detta på ett bättre sätt.

Vp..
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev:Flödes mätaren sitter på inkommande kv till beredaren. T1 givaren sitter även där. T2 givaren är placerad på utgående vv alltså efter blandaren.
Du har väl kopplat kv porten på blandningsventilen så att även det går genom flödesmätaren?
Ved Profilen skrev: Min skiktning skiter vi i :wink: Jag vet att den är bra!! :wink: :wink:
Tycker du att din skiktning är bra eller tycker du att den är perfekt?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Perfekt med dem förutsättningar jag har med 2 st parallelkopplade tankar. Jag diskuterar inte mera min skiktning i denna tråd. Ni får bedömma skiktningen själva.
Ang : Flödesmätaren på vv svarar jag inte på, det har jag redan gjort :wink:

Den mäter inte direkt när man tappar varmvatten så denna diskusion är över :cry:

Vp...

Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Perfekt med dem förutsättningar jag har....
Ok, då är vi överens.
Men i ett annat system skulle man kunna få bättre skiktning.
Ved Profilen skrev: Ang : Flödesmätaren på vv svarar jag inte på, det har jag redan gjort
Jaha, då mäter du bara flödet genom vv-beredaren men du har tempgivaren efter blandaren? Då missar du alltså det flödet som går in genom kv-porten. Det är väl inte så bra? Flytta tempgivaren till före ventilen så får du lite mera rätt värde.

Synd att en så bra givare har 6s startfördröjning :(
Sitter de i fjärrvärmemätare sa du? Skulle man inte kunna utnyttja den bristen :wink: Om man pulsar ut värmen 5s i stöten :wink:

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Du skriver temp givaren :?: Det är 2 st tempgivare som mäter D-T
Jag missar inget flöde alls när mätaren sitter där den sitter. Det är DT som är det viktigaste nu. Men det spelar ingen roll när mätaren verkar ha start fördröjning. Sk. Start flöde för att börja mäta...

Och om jag sätter T2 givaren före blandaren visar DT fel . Jag vill ju mäta det vatten som tappas alltså efter blandaren.
Jag har väl inget intresse att veta DT- före blandaren..

VP..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Ved Profilens flöden 2

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:Nu är min flödesmätare bortkopplad som äventyrade mitt värmesystem som satt som en strypning på returen mellan tankarna och laddomaten.
Perfekt skiktning när mätaren togs bort. Detta fenomen har jag vetat hela tiden.
Har man ett labb så har man..

http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp [fixat direktlänk /Admin] loggning Baxi Panna.

Ved Profilen..
Inte för att riva upp gamla sår men är det inte ganska många prylar nu som inte riktigt är som det ska?
Och jag har inte fått svar ännu :(
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag vet att det är två givare men det är bara en som sitter fel.
Eller om du anser att tempgivarna sitter rätt så är det flödesmätaren som sitter fel. Du fattar väl att du inte kan mäta varmvattenflödet, sedan spä ut det med kallvatten som inte går genom flödesmätaren och sedan mäta dT på det blandade vattnet?
Men det förklarar varför du bara mäter <3l/min när frugan duschar.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Vad har du fåt 3L ifrån när frugan Dushar? Flödet ligger på Ca: 180 till 240 L / timme

Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Sid 17 i denna tråd:
Ved Profilen skrev: Flödet låg ganska konstant på ca: 170 L / h..
170l/h<3l/min. Hur är det med minnet?

Du fattar väl att du inte kan mäta varmvattenflödet, sedan spä ut det med kallvatten som inte går genom flödesmätaren och sedan mäta dT på det blandade vattnet?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jaja Men på vilken tidsrymd !!!

Jag ger upp :!: :!: :!:

Jag har annat att göra än att försöka hävda mig och min åsikt..

VP..........

Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Nu är du väl för rolig? :D
Flöde, liter per minut eller liter per timme. Välj själv. Tidsrymd???

Det är inte frågan om det är 170, 180 eller 240l/h. Du mäter ändå fel om dina givare sitter som du säger.

Vilken dimension kommer du ifrån?

mvh
Senast redigerad av Shakespeare den lör 01 nov, 2008 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Låst