Ved Profilen / Vedis / Vp...
Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Och din period är!Ved Profilen skrev: Resultat: Jag har angivit att mitt hus förbrukar 23 kubikmeter travad Björk ved / År.
Och din mätning!Om man tänker att jag bara shuntar ut värme från Okt till Mars / April.
Alltså har du under tiden Dec -06 till Nov -08 eldat upp ca 44MWh och förbrukat ca 18MWh på radiatorkretsen.Jag skrev att förbrukningen sedan Dec -06 till Nov -08 var ca: 18423 kwh på bara radiatorkretsen
2,5 kW vid minus 10 grader är helt Ok . Just nu är ögonblicksförbrukningen 2,6 kW vid -5 grader om 10 min kan det vara 1,8 kW. Jag kan ha 8kW vid noll grader. Det beror på D-T och hur mycket shunten shuntar ut. Det är ju när det blir kallare ute som shunten öppnar för att huset skall hålla ex. 20 grader inne . Då blir Dt högre vid denna höjning ,och visar en högre kW. Sedan när huset fått sin värme stänger den igen iaf, min. Och visar en lägre kW. Till och med 0 när det är mycket folk i huset så att inomhusgivaren känner av detta även vid minusgrader ute. Detta är en ögonblicks förbrukning vi talar om ( Alltså vad mätaren visar vid det ögonblick man tittar på avläsningen). Sedan får man väl lägga till tiden ellerAndré skrev:HAHA ja där va dom gamla godingarna..
-10° ute 2,5 kW effektbehov på 140 m2![]()
Va mätarna som dom skulle här vedis?? (Rayyan länkar)
Du har väl kopplat kv porten på blandningsventilen så att även det går genom flödesmätaren?Ved Profilen skrev:Flödes mätaren sitter på inkommande kv till beredaren. T1 givaren sitter även där. T2 givaren är placerad på utgående vv alltså efter blandaren.
Tycker du att din skiktning är bra eller tycker du att den är perfekt?Ved Profilen skrev: Min skiktning skiter vi iJag vet att den är bra!!
![]()
![]()
Ok, då är vi överens.Ved Profilen skrev: Perfekt med dem förutsättningar jag har....
Jaha, då mäter du bara flödet genom vv-beredaren men du har tempgivaren efter blandaren? Då missar du alltså det flödet som går in genom kv-porten. Det är väl inte så bra? Flytta tempgivaren till före ventilen så får du lite mera rätt värde.Ved Profilen skrev: Ang : Flödesmätaren på vv svarar jag inte på, det har jag redan gjort
Inte för att riva upp gamla sår men är det inte ganska många prylar nu som inte riktigt är som det ska?Ved Profilen skrev:Nu är min flödesmätare bortkopplad som äventyrade mitt värmesystem som satt som en strypning på returen mellan tankarna och laddomaten.
Perfekt skiktning när mätaren togs bort. Detta fenomen har jag vetat hela tiden.
Har man ett labb så har man..
http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp [fixat direktlänk /Admin] loggning Baxi Panna.
Ved Profilen..
170l/h<3l/min. Hur är det med minnet?Ved Profilen skrev: Flödet låg ganska konstant på ca: 170 L / h..